Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-13, 07:21
  #13
Medlem
AttansNedranss avatar
Goda nyheter!! Breaking News!!
I år finns det helt plötsligt riktiga glaspumlor överallt!
Sicken fröjd!!! Det hjälpte tydligen att klaga!!!!!?
Citera
2020-12-13, 20:09
  #14
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Goda nyheter!! Breaking News!!
I år finns det helt plötsligt riktiga glaspumlor överallt!
Sicken fröjd!!! Det hjälpte tydligen att klaga!!!!!?

Förstår din vurm för glaspumlor, har inte heller plast, men jag undrar vilka affärer du brukar gå till? Glaspumlor finns ju precis överallt? Så har det också varit så länge jag varit i vuxen ålder. Vi brukar alltid köpa någon extra speciell varje år och utöka samlingen och att hitta pumlor av glas har verkligen inte varit något problem.
Citera
2020-12-13, 20:29
  #15
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Förstår din vurm för glaspumlor, har inte heller plast, men jag undrar vilka affärer du brukar gå till? Glaspumlor finns ju precis överallt? Så har det också varit så länge jag varit i vuxen ålder. Vi brukar alltid köpa någon extra speciell varje år och utöka samlingen och att hitta pumlor av glas har verkligen inte varit något problem.
För två år sedan och förra året hittade jag inga i vanliga affärer och det var då gnället började. I år finns glaspumlorma överallt.
Citera
2020-12-13, 20:32
  #16
Medlem
Captinheros avatar
Allt ska ju vara tryggt och säkert. De vill väll undvika att bli stämda . Så plast går ju inte sönder om det tappas på golvet. Inget risk att de spricker i handen heller
Citera
2020-12-13, 20:41
  #17
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
För två år sedan och förra året hittade jag inga i vanliga affärer och det var då gnället började. I år finns glaspumlorma överallt.

Typ Hemköp och nån mindre ICA-butik då? Jag tänker för på Åhléns till exempel har de i alla år haft fantastiska glaspumlor. ICA Maxi där jag bor har också haft glas varje år jag varit där.
Citera
2020-12-21, 03:08
  #18
Medlem
Tremendouslys avatar
"Har alla helt tappat stilkänslan!?"...Säger killen som frågar efter julgranskulor i glas år 2018...det är ju bara att ta fram dina pumlor från 2017..eller har du helt tappat stilkänslan?
Citera
2020-12-21, 11:20
  #19
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Goda nyheter!! Breaking News!!
I år finns det helt plötsligt riktiga glaspumlor överallt!
Sicken fröjd!!! Det hjälpte tydligen att klaga!!!!!?
Du hade ju annars kunnat gå till Guldfynd och motsvarande för att få ditt lystmäte mätt vad gäller glaskulor till julgranen.

Annars går det alltid att beställa från internet.
Och för den verkligt julsugne finns ju alltid möjligheten att prenumerera på kulor från amerikanska högtidsföretag, som vanligtvis verkar inom det de själva kallar "samlarmarknad."
Nu ska du inte låta dig luras bara för att det marknadsförs som "samlarprylar," för det är inte sådant som "riktiga samlare" "samlar på."
Utan det är bara massproducerat skit, som förvisso kan vara av hög kvalitet, som inte distribueras till den öppna detaljhandeln, utan bara erbjuds som begränsad upplaga (oerhört stor upplaga, men ändå begränsad i tid) för betalande prenumeranter.

Du vet, som sådana där "motivtallrikar" man kan beställa, som man får ständigt nya upplagor av så länge man inte aktivt avbryter prenumerationen.



Men, roligare än så är naturligtvis att söka efter Riktiga samlarkulor.
Dvs sådana som faktiskt har några år på nacken och som är sällsynta på riktigt, och har lyckats överleva allt från busiga kattjävlar till brinnande granar.
Det finns alltså en verklig samlarmarknad för julgranskulor.



Men vem fan vill ha kulor av plast ???

Om de inte är ömtåliga och spröda så ger de ju inte den rätta julkänslan.
Det måste finnas en viss grad av fara å färde när man ska klä sin julgran, annars finns det ju ingen anledning att anstränga sig. Om man bara kan kasta på kulorna, utan ömsint behandling, så förlorar ju julen sitt verkliga värde och det blir bara en slit och slängvara.



På tal om det så är det såklart riktiga Stearinljus man måste ha i granen.
Ingen elljusslinga med andra ord.
Och ljusen, de tänder far med eldsticka när solen gått ner på självaste Julafton och lugnet så sakta sänkt sig över Riket.
Det är en fin stämningsfull stund då man kan se hur ljusen tindrar i barnen förväntansfulla ögon, då de ligger på magen runt granen och njuter av juleljusen.

Då är tiden den rätta för morfar att läsa av julevangeliet och skänka en tanke åt de mindre lyckligt lottade familjerna i världen, som inte får uppleva samma trygga tröst i gemenskapen.
Citera
2021-03-29, 00:11
  #20
Medlem
08oss avatar
Inget aktuellt ämne just nu men till julen 2021 kan jag tipsa om att Ikea hade en hel del i glas och även Jula hade.
Citera
  • 1
  • 2
jul

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback