Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-23, 04:51
  #1
Medlem
Det här diskussionsunderlaget är egentligen uppdelat i två frågor:

Båda tar spjärn i SvT programmet "Dokument inifrån" och deras två nyligen sända avsnitt av "Skotten på Nygatan". Observera att det redan finns befintliga trådar om dom specifika detaljerna i dom båda brotten. Här vill jag diskutera polisens arbetsmetoder och möjligheter för den enskilde polismannens agerande i ett större bredare perspektiv.

Den ena situationen i programmet handlar om en biljakt i Örebro där föraren av en kraftigt demolerad bil efter ganska mycket kaos skjuts till döds när han är på väg från poliserna.

Och den andra situationen handlar om att polisen rings in av föräldrarna till sin psykossjuke son, för att få hjälp att hantera honom, vilket leder till att han skjuts till döds hemma vid sin villa.

I båda fallen ansågs det att polisen befunnit sig i en nödvärnssituation eller i vart fall i en "upplevd nödvärnssituation"

I fallet med den psykossjuke sonen fanns det knivar inblandade och han gjorde utfall. Men han var hemma vid sin villa, föräldrarna hade gett bakgrundsinformation och inre befäl beordrade polisen att backa undan och invänta läkare.

I fallet med biljakten var föraren drogpåverkad, hade fått alla möjligheter att agera annorlunda men ignorerade uppenbart polisen helt och hållet. Samtidigt var bilen vid tillfället när skotten avlossades mer eller mindre satt ur spel, stora polisiära resurser fanns på plats och polisen hade möjligheten att backa undan.

Min egen reflektion efter att ha sett programmet är att nödvärnssituationen eller den upplevda nödvärns situationen känns ganska tvivelaktig. Men jag inser också att detta inte är någon enkel fråga och att det kan kännas helt annorlunda och komma i ett helt annat perspektiv när man står där i det akuta skedet och måste fatta beslut på sekunden jämfört med när man sitter hemma i tv-soffan.

Men min huvudfrågan är om inte polisen i dessa fall själva aktivt försatt sig i dessa nödvärnssituationer när det i själva verket funnits stora möjligheter att agera annorlunda utan att ge avkall på den brottsbekämpande delen i arbetet?

Är det verkligen rätt och nödvändigt att gå så här hårt fram?

Skulle man inte genom genomtänkta redan innan förutbestämda strategier kunnat undvika att hamna i situationer där man måste fatta beslut på sekunden?



Del två i mitt diskussionsunderlag handlar om den enskilde polismannens personlighet, personliga värderingar och hans inställning till hur man bör agera och hur mycket det ska kunna få påverka och ge genomslag i det faktiska polisarbetet.

Frågan i min första del aktualiserades ytterligare när polisen som sköt den psykossjuke mannen ovan och var yttre befäl och avlossade första skottet och försvarade sin kollegas agerande vid biljakten intervjuades och öppen hjärtligt redogjorde för sin inställning:

"Bjuder dom upp till dans ska dom få dansa"
"Jag backar inte, tar dom ett steg framåt, tar jag två"

Han nämnde också något i stil med att han genom detta sätt att agera också var en bra förebild för yngre kollegor.

Jag utgår i från och hoppas att polismyndigheten försäkrat sig om att vi inte har poliser som i nödvärnssituationer snabbare trycker på avtryckaren pga andra ställningstaganden än det som har en direkt koppling till den nöd man anser sig befinna sig i. Och jag är egentligen inte intresserad av att diskutera den akuta nödvärnssituationen.

Däremot blir jag väldigt intresserad av i hur stor grad hans inställning och syn på arbetet påverkade honom i ett tidigt skede som sedan ledde till att han hamnade i dessa nödvärnssituationer och om det verkligen är lämpligt att enskilda polismän tycks få ganska stort utrymme för att agera på olika sätt utifrån detta?

Om tex det befäl som beordrade att man skulle backa undan och sätta sig i bilarna och invänta läkare vid dödsskjutning av den psykossjuke själv hade varit på plats hade utgången kanske blivit en helt annan?

Är det inte rimligt att tro att ett annat befäl vid biljakten som har en annan inställning än "bjuder dom upp till dans ska dom få dansa" kanske hade agerat lite mindre konfrontativt?


I intervjun med den aktuella polisen sa han även "Dom hade ett val" och syftade på att dom kriminella hade kunnat lägga ner sina vapen eller stannat bilen. Dom gjorde inte det valet och då fick det dom här konsekvenserna.

Men utifrån vad som framkommer av programmet har även den enskilde polismannen ett val i exakt samma skede. När det valet görs finns det ingen panik och inget direkt hot och i detta val tycks den enskilde polisens värderingar, inställning och egna idé om sin roll få ha stort inflytande.

Precis som det anses självklart att den kriminelle får ta ansvar för sina val och konsekvenserna av dom borde det väl vara lika självklart att en polis som gör val som leder till att han hamnar i en nödvärnssituation bör kunna krävas ansvar för dom?

Är det rimligt att en så stor och viktig del i myndighetsutövningen som kan få så enorma konsekvenser kan få styras av vad det verkar högst personliga idéer hos den enskilde polismannen om hur polisarbetet i dom här avgörande valen ska bedrivas?

Jag har självklart ingen aning om hur mycket just den här polisen påverkas i sitt praktiska arbete genom att ha inställningen "tar dom ett steg framåt tar jag två" och "bjuder dom upp till dans ska dom få dansa" men eftersom han själv tog upp det, dels för att beskriva hur han jobbar och dels i egenskap som förebild för nya poliser, förmodar jag att han i alla fall till viss del styrs av sin inställning och gör sina val utifrån det. I ett land där allt vägs på guldvåg, tom rakheten på gurkor mäts och miljarder läggs på omorganisationer och strategiarbete inom polisen blev jag lite nyfiken på hur ni ser på att den enskilde polisen tycks ha ganska stort inflytande över och kan styra händelseutvecklingen av situationer som på förhand har ganska givna ingredienser.

Bör och kan det här styras upp eller är det rimligt och något vi bör kunna leva med att den enskilde polismannen har vad det verkar ganska stora ramar inom vilka ha kan fatta sina beslut och att det där igenom blir ett högst varierande resultat i slutänden?

Bör vi inte kunna förvänta oss ett mer konsekvent agerande från polismyndigheten som inte skiljer sig från polis till polis och som inte har någon grund i dennes privata värderingar?

Observera att jag inte lägger någon värdering i om en kriminell handling får den yttersta konsekvensen att man dör och att tråden inte ens handlar om det.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-12-23 kl. 05:24.
Citera
2018-12-23, 05:03
  #2
Medlem
Bra tråd, återkommer imorgon. Men kortfattat jävlar vilken galning den där Jörgen (polisen) verkar vara. ”Ger man sig in i leken får man leken tåla” säger han för att rättfärdiga sitt dödliga övervåld. Machosnuten2,0 har blivit vald sist i gymnastiken hela uppväxten och måste hävda sig på äldre dagar synd att människor men brister i livet får smaka på hans vrede.
Citera
2018-12-23, 06:41
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Svenska polisen ligger i topp med att skjuta ihjäl personer i hela Europa. Så bra tråd. Dessa två situationer berättigar de dödligt våld? Enligt mig inte. Det var inte en direkt fara för deras liv utan de sköt bara. Som så många andra svenska poliser bara gör. Bara se faktum hur många svenska polisen dödar och så svenska poliser som skadas. Ser man till stat är den största faran för en svensk polis trafiken. De överdriver med att de befunnit sig i livsfara. De har fan skyddsväst, batong och till sist pistol att försvara sig med. Men de skjuter mest gärna och detta är ett stort problem.
Citera
2018-12-23, 06:51
  #4
Avstängd
F.Hansens avatar
Problemet tror jag är att polisen inte har en för medborgarna klar och tydlig policy.

Som jag uppfattat det är svenska polisen väldigt human, det har fungerat i ett rätt homogent samhälle där i princip alla sköter sig.

Nu lever vi i ett annat samhälle och polisens policy borde vara strikt autoritär.
Gör man inte som polisen säger blir det direkta hårda konsekvenser. När folk vet om att det är så, blir det lätt för den som vill vara medgörlig att vara det, och de som inte vill det vet att det blir allvarliga direkta konsekvenser.

Den här polisens attityd är förenligt med den skit han måste hantera dagligen för folk tror de kan behandla polisen mer eller mindre respektlöst.

Det bästa vore om polismyndigheten gjorde ett offentligt uttalande om att polisen från och med nu kommer agera kraftfullt vid alla insatser.
Citera
2018-12-23, 06:52
  #5
Medlem
Psykossjuka som är en fara för andra har ett väldigt litet värde i samhället.
En person som vägrar stanna för polisen och har vapen, samma sak där, noll värde som person och individ.

Sjuka och kriminella är fredlösa individer som man kan göra som man vill med om man har en polisbricka.

Folket jublar och ingen bryr sig. Allas lika värde är bara en illusion.
Citera
2018-12-23, 06:57
  #6
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Psykossjuka som är en fara för andra har ett väldigt litet värde i samhället.
En person som vägrar stanna för polisen och har vapen, samma sak där, noll värde som person och individ.

Sjuka och kriminella är fredlösa individer som man kan göra som man vill med om man har en polisbricka.

Folket jublar och ingen bryr sig. Allas lika värde är bara en illusion.

Riktigt så illa är det inte. Jag kan vara jävligt kritisk mot polisen men på samma gång förstår jag det inte är lätt i det yrket. Antar att det är en ständig konflikt med att beivra lagbrott, vara till lags för sin politruk till befäl och följa sin moraliska kompass. Därmed inte sagt att polisen är felfria.
Citera
2018-12-23, 07:31
  #7
Medlem
Polisens mjuka och undfallande metoder fungerar inte längre, då måste man prova något annat.
Vi har att välja mellan en polisstat eller genomkorrupt maffialand och svensken betalar.
Citera
2018-12-23, 07:37
  #8
Medlem
UndeadNinjas avatar
Dock när det gäller dom riktigt kriminella från förorten så skjuts det inte, kvinnliga poliser där en eller båda blir knivskurna och andra tillfällen då poliser får stenar på sig osv, vart är denna tuffa polis då?

Eller gäller det bara när det kommer till icke farliga kriminella som egentligen inte bjuder till något allvarligt motstånd samt då det inte finns tonvis med släktingar som skulle mörda denna tuffa polis om han skulle skjuta en riktigt farlig kriminell.
Citera
2018-12-23, 07:38
  #9
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Polisens mjuka och undfallande metoder fungerar inte längre, då måste man prova något annat.
Vi har att välja mellan en polisstat eller genomkorrupt maffialand och svensken betalar.
Fast jag har ingt intresse av poliser som skjuter ihjäl folk utan att behöva ta något som helst ansvar för det. Den här kille de intervjuade kändes inte helt stabil. Helt klart inte en polis jag skulle vilja stöta på.
Citera
2018-12-23, 07:55
  #10
Medlem
WykkedWitchs avatar
De flesta poliser är fega och skjuter för att de är "strykrädda" som en usel målvakt i handboll eller fotboll. Har sett dem i kravaller å där är de lika fega och tafatta.

När de kan träffa i axel eller ben skjuter de istället ihjäl kombattanten i bålen som om det vore ett vilt i skogen.
Polisen är själva som skolpojkar som inte kan sin läxa. Pojkar som leker män.
Citera
2018-12-23, 08:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Problemet tror jag är att polisen inte har en för medborgarna klar och tydlig policy.

Tror du dom har det ens internt?

Så som det låter i programmet verkar det ju mer eller mindre vara upp till varje enskild polis att skapa en egen policy och bygga upp sitt egna "varumärke."

Den aktuella polisen gav ytterligare exempel på detta genom att konstatera att han "i stan var känd som en jobbig jävel" och även att han gick under smeknamnet "mördaren".

Jag funderade på det där redan i yngre år, att bemötandet kunde tillåtas skilja sig så mycket från polis till polis. Vi är väl alla bekanta tex med begreppen "en schysst och hygglig polis som lät mig gå" och "en riktig gris till snut som bara ville jävlas"

Här i tråden lägger jag ingen värdering i hur vida våra poliser ska vara "jobbiga jävlar", bjuda upp till dans eller bjuda på korv. Det är egentligen en helt annan diskussion.

Det jag mest ville diskutera var att jag tycker det är lite anmärkningsvärt att man i ena delen av landet springer och låser in sig i polisbussen medans några 13åringar står utanför och gungar bilen med foten på stötfångaren under parollen "det är bättre att bli kompisar" och i andra änden kan en pappa be polisen om hjälp med att hantera sin son och det slutar med att polisen kommer dit och skjuter honom och sen sitter i tv och deklarerar att han å sin sida jobbar under parollen: "jag backar aldrig"

Förutom att det är lite förvirrande för oss hyfsat laglydiga inbillar jag mig att det även i brottsbekämpande avseende vore att föredra att vi medborgare har en någorlunda bra bild av vad vi kan förvänta oss för bemötande av polisen.

Jag har rest mycket och trots att jag bara varit någon vecka i vissa länder vet jag ändå mer om vad jag kan förvänta mig av det landets poliser.

Här verkar det röra sig mer om ett lotteri.

Ibland hör man tom. på tv i alla polis-serier som går nu hur poliser säger: "Om du har en bra attityd mot mig är jag schysst tillbaka mot dig" Vilket blir ytterligare ett annat exempel på att man i klartext talar om att man gör och hanterar situationer lite som man vill. Dom här gångerna utifrån upplevd schysst attityd.

Förutom att upplevd schysst attityd är väldigt diffust och kan skilja sig från person till person är det ju också lite tvivelaktigt om jag som har en erkänt trevlig attityd egentligen ska få så vansinnigt mycket bättre bemötande än den som har en mer vresig och grinig personlighet.

Kanske är dags att ta in någon konsult och reda ut vad man ville ladda sitt "varumärke" med och hur man ska jobba rent konkret på et mer enat sätt för att efterleva det.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-12-23 kl. 08:21.
Citera
2018-12-23, 08:17
  #12
Medlem
Inte oväntat att tråden skulle domineras av småkriminella polishatare. Dessa trådar tappar snabbt värde då merparten inte kommer med konstruktiva diskussionsunderlag. Personligen ser jag inget negativt med denna polismans beteende. Var dessutom inte han som avfyrade de dödliga skotten mot bilföraren. När det gäller skotten mot den psykiskt sjuke mannen hände detta för många år sedan, var väl ganska nära i tiden som psykreformen infördes. Där har vi en starkt bidragande orsak till att många blir skjutna av polisen. Finns många personer som inte borde vara ute på gatan utan inlåsta på en institution.
Summa summarum många psyksjuka på gatan och många ocivilserade invandrare utan respekt för det svenska samhället har skapat en komplex arbetsmiljö för polisen.
Att diskutera utifrån dokumentären är inte rättvist mot polisen. Är väldigt lätt att sitta framför en dator om analysera en film där man kan köra bild för bild, att istället vara uppe i situationen kräver blixtsnabba beslut, då kan det bli fel. Poliser är bara människor, inga robotar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback