Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-24, 10:53
  #37
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
EA har bara släppt skitspel. Alltså när EA utvecklar dem det vill säga. EA kan publicera bra spel, men aldrig om det är EA själva som har utvecklat spelen ifråga. EA är en säker stämpel, en pålitlig certifiering, för att det är ett skitspel du köper. Detta gäller visserligen de flesta västerländska TV-spelsföretag, jag menar, Ubisoft osv är inte direkt mycket bättre än EA. I stort sett är det bara japanerna som kan göra riktigt bra TV-spel, och ibland något västerländskt undantag som t.ex. Blizzard. Den dagen kineserna och sydkoreanerna ger sig in i TV-spelsbranschen, lär vi få något av en temporär TV-spelsrevival. Men det är ju inte så att alla japanska företag säljer kvalitet, utan även där finns det en del skräpspelserier, som Tekken osv.

Det är trist ifall Activision håller på att sabotera Blizzard, men personligen tycker jag bara om StarCraft. Är inget direkt fan av Diablo eller World of Warcraft, inte ens vanliga Warcraft gillade jag särskilt mycket (LotR-fantasytramset är bara långtråkigt). Så länge Activision's krav inte påverkar StarCraft, så kan jag inte påstå att jag bryr mig ifall Activision börjar snedknulla WoW osv. Det kan ju till och med vara bra ifall de gör det, så att folk börjar engagera sig i annat än att sitta som hjärndöda zombies framför datorn och lira WoW hela dagarna.

Sedan handlar det inte alltid om att de blir för snobbiga och tappar kontakter med deras kunder osv. Mycket handlar om profit/vinst, och problemet här är, att kunderna har dålig smak, och köper skiten ändå. Kolla bara på Apple och hur många undermåliga iPhones Apple säljer. Steve Jobs förstod detta perfekt och förklarade det utmärkt här:

Steve Jobs says Microsoft has no taste 1995 interview:
https://www.youtube.com/watch?v=EJWWtV1w5fw

^^ Exakt så är det. Han sa ju det själv: "the sad part is that most costumers don't have a lot of that spirit either." Steve Jobs insåg detta redan på 90-talet, att om folket vill ha skräp, då säljer vi dem skräp. Företagen vill ju bara ha folkets pengar hur som helst, och folket har höga kvalitetkrav osv, ja då anpassar sig företagen och säljer riktig kvalitet, men om folket är efterblivna zombies, ja då säljer företagen gärna skit till folket. Jag menar, varför satsa år och dar på att producera riktig kvalitet, riktiga klassiker där man har grävt ner hela sin själ i projektet, när man kan pumpa ut och kränga en massa skräp flera gånger om året? Folk köper ju skiten ändå, oavsett vad man säljer. Hollywood har fattat detta, musikbranschen också, och TV-spelsindustrin fattade detta för längesedan, därför släpps det sällan riktiga TV-spelsklassiker nuförtiden. Steve Jobs hade den excentriska förmågan att hypnotisera folk och lyckas lura i dem att han sålde kvalitet, trots att han sålde iPhoneskräp.
“If you put the most important cultural elements in society into the hands of commercial people who want to make a profit, they will bring it down to the lowest common denominator.” — Richard Hoggart
^^ Vinsthungern förstör TV-spelen, filmerna och musiken.

Nja, kan verkligen inte hålla med om Ubisoft. De släpper en hel del bra skit.

Mer mainstream såsom AC Origins, Odyssey och Far Cry. De är oerhört tunna, och följer väldigt sama mall, men de är iaf väldigt underhållande.

Sen har vi betydligt med nichade spel från dem såsom Rayman, For Honor, South Park-spelen, Valiant Hearts, ZombiU, för att inte prata om Mario + Rabbids som är helt jäkla fantastiskt och ett av de bästa spelen som släpptes 2017.

Ubisoft ligger verkligen inte i samma liga som Activision och EA, förmodligen pga. deras europeiska arbetarkultur.
Citera
2018-12-24, 11:10
  #38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jovisst men spelet är inte sönderkukat, det har spelvärde.
Det har Battlefield V och Battlefront II också, men dom är ändå fyllda av skit som är tagna av räknenissar, inte spelare.
Citera
2018-12-24, 11:32
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
PES har sämre licenser och är en dvärg i jämförelse vad gäller försäljning. Spelmässigt var det länge sen jag köpte ett PES dock så där har jag ingen åsikt.. Har alltid kört demona men inget har övertygat mig om köp.

Men tjena. Om du knappt har spelat PES/ISS så kan du ju knappast påstå att de inte spelar i samma liga som Fifa. Men du kanske menar att de spelar i en högre division? I så fall har du rätt. Om licenser är det viktiga för dig så är du ju lika mainstream som alla andra. Varför spelar du spelet, för att det är bra fotboll eller för att få en digital låtsas-kopia på Messi? Det är frågan du bör ställa dig själv. Jag minns ISS till Nintendo 64. Fan va bra det var. I svenska landslaget i spelet hette väl hälften av spelarna Jonsson, och någon hette Magnus (ja, i efternamn). Men vem fan bryr sig. Det va riktigt va fotbollsmekanik. Det va glädje. Till skillnad från Fifa som är som att försöka styra myror i en myrstack.
Citera
2018-12-24, 12:48
  #40
Medlem
Mackan52s avatar
Alla de här storföretagen har en "korporativ" struktur och kultur där ägarna inte har en susning om vad de tillverkar, de tänker bara i siffror och om de säljer dataspel eller kattmat är strunt samma för dem.

Det ska tillverkas så billigt som möjligt.

Det ska sparas, alltid sparas.

Vinsten ska alltid överträffa förra året.

Går det inte med vinst kapar man kostnaderna.

Blir kunderna sura skickar man ut "ickesvar 5a" kombinerat med "standard ursäkt 12b".

Det är den korporativa strukturen och "löpande bandetkulturen" som är felet med dessa jätteföretag. Felet i deras mentalitet är inte bara deras blinda vinstjakt utan att de faktiskt tycker och strävar efter att få "gratis pengar", de hade sålt tomma skivor med blanka fodral och fantasier om de trodde att de skulle komma undan med det.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-12-24 kl. 12:53.
Citera
2018-12-24, 13:34
  #41
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Nog har EA skapat underhållande spel alltid. Inget vidare djup kanske, men bra töm-o-glöm-underhållning. SSX Snowboarding och Need for Speed är två exempel. Sled storm till PS1 är en personliga favorit. De tidiga NHL-spelen och Elitserien 95 var omåttligt populära i Sverige.
Jag får ge medhåll att SSX-spelen var kul. SSX är nog den enda bra spelserien som EA har utvecklat. Faktum är att jag köpte ett SSX-spel till min PlayStation Portable.

Personligen gillade jag följande två spel också, publicerade av EA, men utvecklade av EA-ägda Visceral Games:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Simpsons_Game
https://en.wikipedia.org/wiki/Dante%...no_(video_game)

Vet inte om det räknas som EA, att EA köper upp en massa spelutvecklare, men i alla fall, de här två spelen var inte superbra eller så, men underhållande och de dög. I övrigt släpper EA för det mesta bara en massa sportspel, och ALLA sportspel är skit. Man måste vara rätt efterbliven om man gillar sportspel.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Man märker att väldigt många svenskar är extremt naiva hur det fungerar när företag når en viss storlek.

Så tillåt mig utbilda er.


För ett företag som är hyfsat litet, låt oss säga EA á 1992, så är ett bra spel ett spel som är bra, intressant och kan sälja.

För ett företag av gigantisk storlek, EA á 2018 är ett bra spel ett spel som säljer. Punkt.

Skitspel A säljer för 20 000 000 kr = Ett bra spel

Fantastiskt spel spel B säljer för 400 000 kr. = Dålig spel


I slutändan är det ENDA som betyder något pengar. Förstå att i toppen av spelbolagen sitter det personer vars ENDA uppgift är att se till att siffrorna på ett papper är så höga som möjligt, det är deras ENDA Uppgift, dessa personer SKITER i vad för företag de jobbar på, de SKITER i om deras företag producerar toalettpapper, säkerhet, vapen eller datorspel. Siffrorna ska vara STÖRRE ÄN TIDIGARE.

Så till frågan, varför upprepar de misstag?

För att dessa misstag säljer och gör siffrorna på pappret högre än om de skulle producera andra saker.

Om siffrorna på pappret är högre om de producerar ett generiskt krigsspel där man aldrig kan dö och alla klagar än om man producerar ett originellt krigsspel som hyllas av alla men säljer dåligt så kommer de producera det första alternativet.
Det du skriver är ju givetvis helt korrekt, en sak dock, som du inte tar med beräkningen, är alla korkade iGnoranta iDioter som bara fortsätter att köpa skitspelen. Det är alltså inte så att de bra spelen aldrig säljer och de dåliga spelen alltid säljer som smör. Förr var det så, att de riktigt bra spelen sålde som smör, och skitspelen sålde inte alls något vidare. Sedan någonstans på vägen, började sportspelen bli stora, och sedan kom Doom och FPS-spelen började också bli en försäljningssuccé, och nu är hela TV-spelsbranschen förstörd av de här två skitgenrerna, sport och FPS. Polygongrafiken och 3D kameror är en annan faktor, som har försämrat TV-spelen. Jag säger inte att TV-spel måste vara 2D och pixel sprites för att vara bra spel, men det var helt klart billigare och snabbare att utveckla spelen så. Förr fick vi liksom hela jävla tiden en jävla massa Street Fighter, Mega Man, Castlevania, Contra, Gradius, R-Type osv, i just den grafiken. Sen började 3D grafiken komma och nu blev det helt plötsligt för dyrt att tillverka klassiker, eftersom det helt plötsligt blev lag på att allt måste vara i polygongrafik och 3D kameror osv. En av anledningarna till att det blev för dyrt, är att de spel som säljer mest idag, är typ GTA, Battlefield, Call of Duty och liknande skräp. Sådana spel säljs typ 10-20 miljoner exemplar var eller något. Det är inte dåligt att t.ex. Street Fighter säljer i 1-2 miljoner exemplar, men med tanke på de allt högre utvecklingskostnaderna för polygongrafik idag, så är det inte lika lönsamt att tillverka ett Street Fighter spel som det var förr. Samma gäller Mega Man osv. Kvalitetspel säljer tyvärr inte lika mycket som skräpspel.

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nja, kan verkligen inte hålla med om Ubisoft. De släpper en hel del bra skit.

Mer mainstream såsom AC Origins, Odyssey och Far Cry. De är oerhört tunna, och följer väldigt sama mall, men de är iaf väldigt underhållande.

Sen har vi betydligt med nichade spel från dem såsom Rayman, For Honor, South Park-spelen, Valiant Hearts, ZombiU, för att inte prata om Mario + Rabbids som är helt jäkla fantastiskt och ett av de bästa spelen som släpptes 2017.

Ubisoft ligger verkligen inte i samma liga som Activision och EA, förmodligen pga. deras europeiska arbetarkultur.
Ubisoft är inte lika dåliga som EA och Activision, men rent generellt är västerländska spelföretag skit allihop. Ubisoft är liksom inte på Capcom's nivå om man säger så. Capcom, Konami, Nintendo och Sega, är de absolut bästa TV-spelsföretagen i världen, eller var en gång i tiden. Tyvärr har det blivit så att eftersom mainstreamtänkarna och deras preferens för underlägsenhet bara köper skitspel såsom GTA, CoD osv, och alla hjärndöda sportspel som EA pumpar ut årligen (alla sportspel är skit, och det enda som skiljer åt årets sportspel från förra årets sportspel, är den uppdaterade licensen för nya IRL-fotbollsspelarnas namn och utseende), och alla filmlicensierade spel som Spiderman och liknande skit.

Detta har lett till att framförallt Konami knappt släpper spel nuförtiden (pachinko slot machines är typ allt Konami håller på med idag), och Capcom har det också svårt (hur ofta släpper Capcom Mega Man och Street Fighter nuförtiden, som exempel?), och Sega har det tufft också. Nintendo klarar sig väl tack vare deras konsolförsäljning, men ingen av dessa fyra företag är vad de en gång var när de låg på topp och bara pumpade ut kvalitet. Detta eftersom mainstreamtänkarna bara köper skitspel, och har inget sinne för bra smak, kvalitet, spelkänsla och helt enkelt bra TV-spel. De absolut bästa TV-spelsföretagen har svälts ut av alla populära skitspel som de västerländska spelföretagen säljer, och här är EA den största boven.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-12-24 kl. 13:44.
Citera
2018-12-28, 10:01
  #42
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Men tjena. Om du knappt har spelat PES/ISS så kan du ju knappast påstå att de inte spelar i samma liga som Fifa. Men du kanske menar att de spelar i en högre division? I så fall har du rätt. Om licenser är det viktiga för dig så är du ju lika mainstream som alla andra. Varför spelar du spelet, för att det är bra fotboll eller för att få en digital låtsas-kopia på Messi? Det är frågan du bör ställa dig själv. Jag minns ISS till Nintendo 64. Fan va bra det var. I svenska landslaget i spelet hette väl hälften av spelarna Jonsson, och någon hette Magnus (ja, i efternamn). Men vem fan bryr sig. Det va riktigt va fotbollsmekanik. Det va glädje. Till skillnad från Fifa som är som att försöka styra myror i en myrstack.

PES är division 2, FIFA är Champions League i fråga om storlek. Försäljning, community, licenser, you name it. Inte min åsikt, fakta. Vilket spel jag tycker är bäst är irrelevant, så är det.

Pallar inte med folk som missförstår för att de inte läser ordentligt (okunskap) eller med flit missförstår och bygger halmgubbar (illvillighet). Ha det.
Citera
2018-12-28, 11:23
  #43
Medlem
Nu är inte jag längre någon dataspels nörd. Blir något spel om året jag köper.

Men känner igen affärsmodellen från det verkliga livet. Problemet som jag ser det är att ekonomerna har fått för stor makt i företagsvärden.

Allt handlar om att köpa andra bra fungerade bolag. Sen driva upp lönsamheten så högt som möjligt. Även om det bara fungerar kortsiktigt. Sen sälja företaget vidare.

Nu när jag inte spelar något nästan alls längre brukar jag fundera riktigt noga om jag vill köpa.
Kolla många videos om spelet innan jag köper det.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback