Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-22, 03:12
  #1
Medlem
jag har otrolig fobi av att gå på jobbintervju,nu ska jag nästa vecka på en ny jobbintervju och redan känner jag att jag kommer göra dåligt ifrån mig.detta har nog påverkat mina chanser att få ett jobb,så vad kan jag göra för att hjälpa mig själv? jag blir nervös,och tappar orden till och med under intervjun..förra gången hade jag allt som krävdes och är övertygad att jag inte gick vidare på grund av min nervositet
Citera
2018-12-22, 03:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
jag har otrolig fobi av att gå på jobbintervju,nu ska jag nästa vecka på en ny jobbintervju och redan känner jag att jag kommer göra dåligt ifrån mig.detta har nog påverkat mina chanser att få ett jobb,så vad kan jag göra för att hjälpa mig själv? jag blir nervös,och tappar orden till och med under intervjun..förra gången hade jag allt som krävdes och är övertygad att jag inte gick vidare på grund av min nervositet

Vad är det för jobb du söker? Jobb där du ska ha mkt kundkontakt och vara ansiktet utåt för företaget? Chefsjobb? Den som intervjuar borde väl förstå att de flesta som kommer till en intervju är skitnervösa och att alla inte kan dölja det.
Citera
2018-12-22, 03:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
jag har otrolig fobi av att gå på jobbintervju,nu ska jag nästa vecka på en ny jobbintervju och redan känner jag att jag kommer göra dåligt ifrån mig.detta har nog påverkat mina chanser att få ett jobb,så vad kan jag göra för att hjälpa mig själv? jag blir nervös,och tappar orden till och med under intervjun..förra gången hade jag allt som krävdes och är övertygad att jag inte gick vidare på grund av min nervositet


Klart det kommer att gå dåligt om du tror det, det ligger ju i sakens natur. Nummer ett måste du öva så att du känner dig säker och vet att du kan ge bra svar. Du kan se över ditt kroppsspråk och öva på att se mer självsäker ut, se folk i ögonen, prata tydligt osv. Improvisera gärna dina svar, ta egna exempel, det blir mer naturligt då. Berätta vad du kan ge dem och floskla inte (säg inte "jag är stresstålig och ansvarsfull" - det betyder inget), ge de svar du själv tror på och som du kan hämta från verkliga livet, det blir också lättare att komma ihåg. Öva med en vän.

Du kan börja med att berätta att du varit lite nervös men att du ska göra ditt bästa. Då avdramatiserar du nervositeten och du kommer märka att dem förstår dig. Om du lyckas bättre en gång kommer du lyckas ännu bättre gången efter det. Se till att du tänker på det som gick bra förra gången och inte det som gick mindre bra. Sätt upp mål som är rimliga att klara, ex jag ska se alla i ögonen, jag ska ge minst två exempel på vad jag är bra på. Sen fokuserar du på att du klarat det målet du satt upp.

Fundera över vad som är det värsta som kan hända och vad oddsen för det är. Vad är det värsta? Att de tittar konstigt, att du får ett nej, att de skrattar (vad är oddsen för det)?? Sen kan du fundera över hur farligt det egentligen är om något av det du är rädd för faktiskt skulle hända.

Se till så att du inte ger dig en massa tid att fundera över hur dålig du är. Läs om företaget innan intervjun (alltså precis innan så du inte kan tänka negativt), det gillar de att du har koll på verksamheten också. Lyssna ordentligt under intervjun och svara eftertänksamt. Om du gör detta ger du dig själv inte mycket tid att oroa dig och då kan du inte skapa det du är rädd för. Fundera gärna ut frågor du kan ställa om företaget, det visar att du är intresserad och har tänkt.

LYCKA TILL!!!
Det kommer gå bra bara du tror att det gör det. Sen kanske du får jobbet också!
Citera
2018-12-22, 03:41
  #4
Medlem
Självklart ska man göra sitt bästa för att framstå som självsäker och framåt i jobbintervjun MEN man ska väl helst vara så mkt sig själv som möjligt? Om man lyckas lura en intervjuare att man är stark, självsäker och en ledarfigur så kan man ju hamna helt fel. Beror ju också förstås på vilka jobb man söker. Handlar det om en tjänst som förskollärare(t ex) så kanske mjukhet och lite blyghet t om inte ses som ett handikapp.
Citera
2018-12-22, 03:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Läs om företaget innan intervjun (alltså precis innan så du inte kan tänka negativt), det gillar de att du har koll på verksamheten också. Lyssna ordentligt under intervjun och svara eftertänksamt. Om du gör detta ger du dig själv inte mycket tid att oroa dig och då kan du inte skapa det du är rädd för. Fundera gärna ut frågor du kan ställa om företaget, det visar att du är intresserad och har tänkt.

Mycket viktiga punkter. De känner direkt om du "bara vill ha ett jobb" och inte är intresserad av att jobba för just det företaget. Och på ett sätt så är du ju där för att intervjua dem också, få veta mer om jobbet och om arbetsplatsen är något för dig.
Citera
2018-12-22, 04:48
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Slappna av och skit i hur det går. Var dig själv och svara på frågor och har du egna så ställ dom när möjlighet ges. Sen går du därifrån och tänker inte mer på det.

Vill dom inte ha dig så vill dom inte och vill dom så ringer dom.
Citera
2018-12-22, 05:48
  #7
Medlem
Som ovanstående skrev så blir man mer avslappnad av att ”inte bry sig”.

Ju fler intervjuer ju bättre känns det.

Men för att du ska känna dig bättre på den här intervjun så tycker jag att du ska berätta för dem exakt hur du känner. Det gör dig avslappnad och kan nog ge både förståelse och ge dig pluspoäng för kommunikation, tydlighet och ärlighet. Men det hänger ju kanske lite på var det är för tjänst.
Citera
2018-12-22, 08:33
  #8
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Dom som ska intervjua dig är minst lika kassa som du är. Dom bajsar också på toan.
Citera
2018-12-22, 10:00
  #9
Medlem
Kickexs avatar
Säg hur nervös du är för en ynklig intervju till personen och gör en mer skämtsam grej utav det.
Citera
2018-12-22, 10:29
  #10
Medlem
pelle_snusks avatar
TS - en del goda råd här, men du måste nog berätta mer om vad du söker, vad som står på spel, om det är första jobbet, om du varit arbetslös länge etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback