Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-01-11, 17:18
  #49
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
... men jag tror också att många helt enkelt är feldiagnostiserade och därför inte får någon hjälp. ...
Jag håller med om feldiagnos, eller snarare så att man inte får fullständig diagnos, diagnosen depression och ångest som det ofta handlar om är korrekt, men det finns underliggande problem som är grundorsaken.

Då kan det vara ADHD, ADD, autism, intellektuell funktionsnedsättning eller svag begåvning (nog ofta underdiagnostiserat), ofta missbruk, olika personlighetsstörningar, någon gång ibland bipolär sjukdom dock ej så vanligt då det finns fokus på det.

Vad det gäller intellektuell funktionsnedsättning eller svag begåvning så är det lite tabu i sverige. Samhället idag med datorer och att alla jobb har blivit intellektuellt komplicerade gör att dessa personer idag lever med en mycket hög stressnivå, och jobbar på gränsen av sin kapacitet under lång tid. Detta ger depression och ångest.
Citera
2019-01-11, 17:22
  #50
Medlem
abcabcs avatar
Kommer du ihåg vilken SNRI det var? Venlafaxin, eller efexor som den kallades då?
Citera
2019-01-11, 17:24
  #51
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag håller med om feldiagnos, eller snarare så att man inte får fullständig diagnos, diagnosen depression och ångest som det ofta handlar om är korrekt, men det finns underliggande problem som är grundorsaken.

Då kan det vara ADHD, ADD, autism, intellektuell funktionsnedsättning eller svag begåvning (nog ofta underdiagnostiserat), ofta missbruk, olika personlighetsstörningar, någon gång ibland bipolär sjukdom dock ej så vanligt då det finns fokus på det.

Vad det gäller intellektuell funktionsnedsättning eller svag begåvning så är det lite tabu i sverige. Samhället idag med datorer och att alla jobb har blivit intellektuellt komplicerade gör att dessa personer idag lever med en mycket hög stressnivå, och jobbar på gränsen av sin kapacitet under lång tid. Detta ger depression och ångest.
Ja, eller bipolär sjukdom, som det var för mig. Det tog bara 25 år att få rätt diagnos...
Citera
2019-01-11, 17:24
  #52
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Kommer du ihåg vilken SNRI det var? Venlafaxin, eller efexor som den kallades då?
Det var Efexor depot.
Citera
2019-01-11, 17:32
  #53
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ja, eller bipolär sjukdom, som det var för mig. Det tog bara 25 år att få rätt diagnos...
Tydlig bipolär sjukdom missas aldrig. Då menar jag de som kommer till psykakuten med mani.

Problemet är när det är det som man nu kallar bipolär typ 2 och liknande, det blir en avvägningsfråga, är det bipolär sjukdom när det inte finns mani? Jag tror att det är så att man inte skall vara så rädd att behandla med litium även om man inte är säker på bipolär sjukdom, det fungerar vid "vanlig" depression också.
Citera
2019-01-11, 17:35
  #54
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Tydlig bipolär sjukdom missas aldrig.

Problemet är när det är det som man nu kallar bipolär typ 2 och liknande, det blir en avvägningsfråga, är det bipolär sjukdom när det inte finns mani? Jag tror att det är så att man inte skall vara så rädd att behandla med litium även om man inte är säker på bipolär sjukdom, det fungerar vid "vanlig" depression också.
Jag har typ 2. Det var en svår diagnos att sätta, tydligen, jag fick min i USA när jag var över 30 år. Typ 2 (det finns flera varianter också) innebär hypomani, dvs onormalt förhöjd sinnesstämning men inte så att det direkt går ut över ekonomi, förhållanden osv. För mig debuterade inte hypomanierna förrän i sena tonåren.
Citera
2019-01-11, 17:47
  #55
Medlem
abcabcs avatar
Jag har läst artiklar eller fått mig berättad om att bipolär sjukdom och det som kallas "egentlig depression" skiljer sig tydligt genetiskt.

Det är så då att bipolär sjukdom har samma gener som schitzofreni, medans depression inte kan urskiljas lika tydligt genetiskt. Dock är det många gener, och statistiskt.

Med det inte sagt att de med bipolär sjukdom riskerar att få schitzofreni, så tycks det inte.

Jag har inga referenser, någon annan som har referenser? Jag undrar om jag inte läst det i "Medicinskt vetenskap" från KI men jag hittar det inte nu.

Detta skulle kunna vara en orsak att vissa blir bättre botade av litium vid depression, de som har generna, och i väntan på att genscanna alla prova med litium, fungerar det så fungerar det.
__________________
Senast redigerad av abcabc 2019-01-11 kl. 17:52.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback