Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-23, 20:11
  #13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Finns en del intressanta bilar som är lite större och inte kostar så mycket.

Citroen C5 och Opel Vektra är väl de bilar jag kommer att tänka på rymliga och betydligt bättre än sitt rykte.
Opel Vectra är en gammal modell som inte är aktuell för denna tråd.
Opel Insignia kan däremot vara ett alternativ.
Citera
2018-12-23, 20:14
  #14
Medlem
john-silvers avatar
Honda Accord är stor och ligger rätt i pris kontra utrustning
Citera
2018-12-23, 20:41
  #15
Medlem
morkfromorks avatar
saab var poppis bland uthyrare då den tydligen fick dra ganska mycket, samt hade stort bagage.
Citera
2018-12-26, 10:17
  #16
Medlem
miklons avatar
Jag har haft en Peugeot 508SW och det är faktiskt en bil jag kan sakna ibland, en riktigt komfortabel bil med härlig storbilskänsla. Byggkvaliteten invändigt är i det närmaste tysk och exteriört så är det en riktigt snygg bil tycker jag.

Jag hade GT-versionen med 204hk,men jag kan tänka mig att de mindre motorerna funkar väldigt bra de också.

Du kan säkert hitta bra alternativ också, men du gör inte bort dig med en 508. Ett tips dock: nästan alla 508 verkar ha problem med lacksläpp i bakre nederkanten av framskärmen, där det stänker upp grus. Peugeot vägrar att erkänna det som ett konstruktionsfel, så de gör inget åt det, men det är enkelt att lösa genom att montera stänklappar fram.
Citera
2018-12-26, 18:02
  #17
Medlem
Förutom de som nämnts, Honda Accord och Mazda 6.
Citera
2018-12-31, 14:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Varför ska den vara så ny som möjligt? Faktum är att många prestigemärken håller bättre än de billiga vilket gör att du kan äga den lika länge som den nyare samtidigt du får komfort.
O med det så kommer det tråkiga alternativet, Volvo V70. Finns en anledning till att det vimlar av den modellen.
Men i lägre prisklass hittar du Ford Mondeo. Den är lite som SAAB -95. De har fått in ett bagage som är större än själva bilen. O nej. Jag vet att det är omöjligt men se det som en bra beskrivning på en bil jag inte begriper hur de lyckats få till utrymmet i.

Om du vill att försäkringen ska täcka maskinskada så är åldern och milen avgörande. Att växellåda och motor rasar händer lika ofta för prestigemärken, skillnaden är att då täcker inte försäkringen och du får casha. På en bil för 100k innebär det troligtvis att bilen skrotas för att prestigemärken är för dyra att byta motorn på.
Citera
2018-12-31, 17:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Om du vill att försäkringen ska täcka maskinskada så är åldern och milen avgörande. Att växellåda och motor rasar händer lika ofta för prestigemärken, skillnaden är att då täcker inte försäkringen och du får casha. På en bil för 100k innebär det troligtvis att bilen skrotas för att prestigemärken är för dyra att byta motorn på.
Justfan.
Detta har jag aldrig tänkt på förut.
Då tackar jag. En dag där jag lärt mig något nytt är en bra dag👍
Citera
2019-01-01, 16:25
  #20
Medlem
Mårten Gåss avatar
Toyota Avensis eller Subaru Legacy?
Citera
2019-01-07, 01:27
  #21
Medlem
ABTOMAT90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Låt oss säga att man vill köpa sig en manuellt växlad stor kombibil med en liten bränslesnål dieselmotor för runt 100 000 kr. Gärna en bil av ett "icke prestigemärke" för att få en så ny bil som möjligt. Vad finns det för modeller man bör provköra innan man bestämmer sig. Hyundai i40 och Peugeot 508 är det enda jag kommer på, men nog måste det väl finnas fler "uddamärken" som har en stor kombi i sitt modellprogram?


Är ej säker på hur principfast du är vad avser ¨icke prestigemärke¨ när det gäller ditt bilköp. Men innan du helt låser dig vid att söka bland ¨uddamärken¨ tycker jag du bör kolla på exempelvis Audi A6 TDI. Stor och rymlig kombi samt väldigt generöst bagageutrymme. Om du har familj, barn och behöver ha utrymme för mycket last, barnvagn och dylikt.
Sen beroende på hur dina behov med bilen ser ut mer detaljspecifikt då. Är budget 100 k strikt eller något mer flexibel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback