Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-02, 19:38
  #13
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour

Jag har i omgångar behandlats med Zyprexa. Nu när jag slutat har jag extrema problem. Inga känslor, helt flack hela tiden. Ingen sexlust. Kan stirra in i en vägg en hel dag.

Hört att Zyprexa minskar hjärnans volym.

Har ni hört talas om detta eller hört om någon som återhämtat sig?

Det är en mardröm, det tog många år för mig att återhämta mig. Problemet är att den pajar hjärnans förmåga att återhämta sig under sömn, plasticiteten minskar, hjärnan bygger inte upp nya synapser korrekt och den renar sig inte under nätterna ordentligt så det byggs upp toxiska biprodukter som gör att du förtidsåldras.

Det tog ca 3 år för mig att återhämta normal nattsömn.
Citera
2019-01-02, 19:38
  #14
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Känner mig som en apatisk zombie som går runt med en avdomnad penis. Detta är ett brott mot de mänskliga rättigheterna om något. Om detta är permanent är döden svaret.

Vilka symptom hade du Melange?
__________________
Senast redigerad av MyOwnSaviour 2019-01-02 kl. 19:58.
Citera
2019-01-06, 05:56
  #15
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Känner mig som en apatisk zombie som går runt med en avdomnad penis. Detta är ett brott mot de mänskliga rättigheterna om något. Om detta är permanent är döden svaret.

Vilka symptom hade du Melange?
Som sagt, du borde kolla hur det ligger till med ditt testosteron och eventuellt börja med TRT(testosteronersättning). Även en medicin som Selegilin eller dopamin-agonister skulle kunna hjälpa dig att åtminstone få sexlusten tillbaka.


Och ja förresten, det stämmer bra det att antipsykotiska mer eller mindre minskar hjärnans storlek permanent vid längre tids användning(räcker med så lite som 4-12 veckors användning för att man ska kunna se skillnader på magnetröntgen). Verkligen tragiskt att man skriver ut dessa högst skadliga piller nuförtiden för alla slags möjliga problem. Antipsykotiska brukades kallas för "kemisk lobotomi" inom psykiatrin förr när de först börjades använda i stor utsträckning på 50-talet.
__________________
Senast redigerad av Stalinfuhrer 2019-01-06 kl. 06:03.
Citera
2019-01-06, 07:36
  #16
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Hur vet du förresten att åtminstone inte en del av dina symptom är pga att din depression har kommit tillbaka? För det du beskriver är ju ändå trots allt vanliga symptom vid en svår depression. Hade du inte mått riktigt dåligt tidigare hade du nog inte heller fått utskrivet SSRI + Zyprexa.

Som sagt, det är dock inga nyheter att antipsykotiska kan ställa till det för en permanent.
Citera
2019-01-07, 14:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Som sagt, du borde kolla hur det ligger till med ditt testosteron och eventuellt börja med TRT(testosteronersättning). Även en medicin som Selegilin eller dopamin-agonister skulle kunna hjälpa dig att åtminstone få sexlusten tillbaka.


Och ja förresten, det stämmer bra det att antipsykotiska mer eller mindre minskar hjärnans storlek permanent vid längre tids användning(räcker med så lite som 4-12 veckors användning för att man ska kunna se skillnader på magnetröntgen). Verkligen tragiskt att man skriver ut dessa högst skadliga piller nuförtiden för alla slags möjliga problem. Antipsykotiska brukades kallas för "kemisk lobotomi" inom psykiatrin förr när de först börjades använda i stor utsträckning på 50-talet.
Hur vet man att det inte är psykossjukdomen i sig och inte neuroleptikan som minskar hjärnvolymen då? Har för mig jag såg en magnetröntgenbild på två tvillingar en gång varav den ena var sjuk i schizofreni och den andra frisk. Ingen medicin hade tagits ännu och hjärnans volym var ändå mindre på den sjuka tvillingen.

Hjärnan borde kunna förändras till ett någorlunda gott skick efter neuroleptika så länge man inte tagit det i riktigt höga doser i många år. Hjärnvävnad är dynamisk och går att förändra.
Citera
2019-01-07, 14:46
  #18
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Hur vet man att det inte är psykossjukdomen i sig och inte neuroleptikan som minskar hjärnvolymen då? Har för mig jag såg en magnetröntgenbild på två tvillingar en gång varav den ena var sjuk i schizofreni och den andra frisk. Ingen medicin hade tagits ännu och hjärnans volym var ändå mindre på den sjuka tvillingen.

Hjärnan borde kunna förändras till ett någorlunda gott skick efter neuroleptika så länge man inte tagit det i riktigt höga doser i många år. Hjärnvävnad är dynamisk och går att förändra.
För man kan se samma sak hos friska djur som ges neuroleptika, och även icke-psykotiska bipolära och depressiva personer som behandlas med neuroleptika. Så vitt jag vet finns det ingen studie som gjorts på schizofrena personer som aldrig utsatts för neuroleptika - för dessa personer brukar få sådan medicinering direkt i samband med deras diagnos. Att det är sjukdomarna i sig som leder till dessa förluster av hjärnvolym är bara propaganda från läkemedelsindustrin.

Plasticitet existerar ja, men den har en gräns för vad den kan åstadkomma.
Citera
2019-01-07, 14:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
För man kan se samma sak hos friska djur som ges neuroleptika, och även icke-psykotiska bipolära och depressiva personer som behandlas med neuroleptika. Så vitt jag vet finns det ingen studie som gjorts på schizofrena personer som aldrig utsatts för neuroleptika - för dessa personer brukar få sådan medicinering direkt i samband med deras diagnos. Att det är sjukdomarna i sig som leder till dessa förluster av hjärnvolym är bara propaganda från läkemedelsindustrin.

Plasticitet existerar ja, men den har en gräns för vad den kan åstadkomma.

Ok. Har inte lyckats hitta några bra, relevanta och pålitliga studier kring ämnet nämligen. Men stämmer det att det skapar permanenta förändringar i hjärnan hos djur på bara några veckor är det ju extremt bekymrande. Ofattbart hur denna skit skrivs ut off label mot en rad psykiatriska åkommor bara för att man blir apatisk och neddrogad.
Citera
2019-01-07, 16:54
  #20
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ok. Har inte lyckats hitta några bra, relevanta och pålitliga studier kring ämnet nämligen. Men stämmer det att det skapar permanenta förändringar i hjärnan hos djur på bara några veckor är det ju extremt bekymrande. Ofattbart hur denna skit skrivs ut off label mot en rad psykiatriska åkommor bara för att man blir apatisk och neddrogad.
Jo, jag håller med. Det är ett lätt sätt att bli av med svåra/"jobbiga" patienter. Skulle inte vara förvånad heller om våra makthavare inte har något emot att en del av befolkningen blir ännu dummare och mindre förmögna till kritik med hjälp av dessa medel.
Citera
2019-01-11, 11:18
  #21
Medlem
Har du blivit bättre??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback