Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-21, 16:47
  #13
Medlem
DeepThroat007s avatar
Varför inte prova med katt istället för hund?

Katter är väldigt självständiga djur som även passar när barnens intresse minskat efter ett tag.

Lek aldrig men händer eller fötter med katten. Använd ihoprullad tidning eller annat för lek. Bra att känna till.
Citera
2018-12-21, 17:02
  #14
Medlem
exoticspices avatar
Hamster eller marsvin är det första och bästa djuret för barn. Marsvin är bättre för vuxna eller äldre barn, över tioårs åldern. Dom är lättskötta och sällskapliga och lever lagom länge (uppåt 7 år eller längre) om intresset skulle svikta.

Eftersom hamstrar oftast måste hållas ensamma behöver dom extra mycket uppmärksamhet från sin ägare jämfört med marsvin som trivs bäst i par, eftersom dom mår dåligt utan kompis. Skaffar ni två marsvin så har flickorna varsitt att leka med.

Avråder alltså från att skaffa hund när flickorna är så pass unga som dom är.
Citera
2018-12-21, 20:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werner53
Man köper aldrig hund till barnen
det ska vara båda föräldrarna som vill ha hund.
Jag vet att en valp är mer jobbig än en
bebis första året.

Nja, en valp kräver en hel del arbete de första fyra till sex månaderna, men det går ju inte att jämföra med den omsorg ett spädbarn behöver. Men visst, en valp kräver mycket, marsvin är en bra inkörsport till husdjur.
Citera
2018-12-21, 22:40
  #16
Medlem
Jag själv ville ha hund som liten och det slutade med att min far fick ta hand om den Så svaret är nej, skaffa en katt istället
Citera
2018-12-29, 20:47
  #17
Medlem
Mangelinas avatar
Skaffa hund om ni föräldrar själv vill ha det, annars INTE! Barnen är för små. Det är klart dom vill ha något att klappa och hålla om, men någon måste ju uppfostra och gå ut med hunden och det kommer inte dom att göra! Så är det bara, tyvärr. Håller med om tidigare inlägg om att katt isf är bättre. Dom behöver inte förstöra familjefriden i bråk om vem som ska rasta stackars jycken. Katter sköter sig själv, men går ändå att klappa på. Sen ska man veta att det är skillnad på katter och katter: bondkatter är billiga men älskar att klösa på möbler etc medans raskatter är mer "väluppfostrade" (läses: sofistikerade) och klöser inte på allt förutom klätterträdet, men hårar desto mer om de är långhåriga och pjukar hårbollar ca 1 gång i månaden .....pest eller kolera! Men självklart bör barn ha ett djur att tycka om, men det måste vara något som funkar för alla i familjen, för självklart är det föräldrarnas ansvar ytterst
Citera
2018-12-29, 21:05
  #18
Moderator
Tystnads avatar
Håller med övriga att Katt är svaret!

en aspekt med hund som jag ej vet om det tagits upp i tråden.
En del har anlag för sjukdomar.
En bekant hade en Hund som blev allvarligt sjuk (var något med ryggen minns ej), den var ganska gammal, försäkringen täckte bara delvis så det skulle kosta 30-40t utöver försäkringen, alternativet var avlivning som husse ville. Självklart var det en massa gråt & utbrott när detta kom på tal bland barnen och frugan (som inte hade någon inkomst) slutade med att han föll till föga och det blev operation (40t kostade det) Tyvärr blev det aldrig riktigt bra och hundstackaren led och blev aggressiv och ville inte röra sig efter ett tag pga smärtan, så dom fick avliva den i alla fall ett halvår senare.
Citera
2018-12-30, 11:20
  #19
Medlem
Det är ditt ansvar som förälder om ni väljer att skaffa husdjur och eftersom du inte vill det så bör ni avstå. Även om barnen är med och tar hand om djuren så är det i slutänden ni vuxna som måste känna att ni har tid med detta och att ni gör det för er skull också. En hund kräver väldigt mycket och man måste veta vad det innebär och vilka kostnader det medför, att ha katt är i så fall ett bättre alternativ eftersom de klarar sig mer själva. Barnen tycker säkert att det är mysigt med en hund just nu men frågan är vad som händer om några år när de är tonåringar och det är andra saker som lockar?
Citera
2018-12-31, 13:29
  #20
Medlem
Jag har en hund och tycker inte alls att det är jobbigt. Tycker det överdrivs något enormt om hur krävande det är att ha hund. Inte ens när han var liten valp var det särskilt jobbigt. Det enda som är lite krångligt är när man ska resa bort eller vara borta en heldag och inte kan/vill ta med hunden. Man får ju också fundera på hur man läser det med hunden om man jobbar hela dagarna.

Ska ni skaffa hund, eller djur överhuvudtaget, måste dock båda ni vuxna i familjen vilja det. Det kommer högst troligen sluta med att det är ni som får sköta om den till 100%, oavsett vad barnen säger nu.

Tycker inte det är en bra idé att köpa ett annat djur än hund om det är just hund familjen vill ha. En katt eller en hamster kommer inte få slut på deras längtan (och tjat) efter en hund. Det är ungefär som om du verkligen skulle gå och drömma om en bil och istället få en flakmoppe - inte riktigt samma sak och får dig inte att vilja ha en bil något mindre... Det hade varit en annan sak om de bara ville ha ett djur, vilket som helst.

Ett tips om ni ska köpa hund: Skaffa en ras som fäller minimalt. Min hund fäller i stort sett aldrig och när han väl gör det ramlar det i tussar som är lätta att plocka upp med händerna. Det är skönt att slippa dammsuga dagligen.
Citera
2019-01-01, 00:33
  #21
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Nej ett marsvin lever närmare 10 år, du tänker nog på hamster.

Det går inte jämföra de djuren med hundar eller katter, även om tanken var god.

En katt är alltid rätt!
__________________
Senast redigerad av Android2000 2019-01-01 kl. 00:37.
Citera
2019-01-01, 00:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
frugan och ungarna tjatar om en vovve som jag inte är så förtjust i men börjar ge vika. Ska man ändå skaffa för barnens skull. Är bara rädd att det blir jag som får ta det största ansvaret efter en tid och det vill jag inte. Därför undrar jag om flickorna på 7 och 10år gamla verkligen blir lyckligare av att skaffa ett sällskapsdjur eller det är bara för stunden. Har sagt NEJ hela tiden men när alla tre gråter och fjäskar för en. Sen vet man heller inte vilken ras som passar bäst på åldern barnen är i.
Lyckliga vet jag inte men mer harmoniska.
Självklart blir det du som åker på ansvaret om ni skaffar hund.

Vilken ras ni ska ha?
Vill du ha en hund som familjen gillar så är mitt tips, Flatcoated Retriever eller en Golden med jaktmeriter. Jaktmeriterna för att Golden har fått lynnesfel.
Fördelen med en retriever är att du kan ha den lös med enkel träning jämfört med de flesta raser.
Att ha hund är inte så jobbigt om man bara fostrar den rätt från början
Citera
2019-01-01, 01:36
  #23
Medlem
Alla blir väl lyckligare av ett husdjur förutsatt att man kan ta hand om det. Min gamla mamma och jag har en katt som är 14 år gammal nu. Visst funderar man om man ska ta eller inte ta en ny katt efter att den dött. Visst skulle det innebära mer frihet att inte ha katt men en ny katt skulle ge mer mening med livet då man ständigt har någon att passa upp och bry sig om och som kryper upp i ens famn och spinner.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2019-01-01 kl. 01:43.
Citera
2019-01-01, 10:56
  #24
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning

Om man inte vill gå jättelånga promenader så välj en liten hund

Hur tänkte du här?
Inte konstigt att folk med små hundar har stissiga, tokenergiska, hemska hundar när sånt här blir till sanning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback