Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-21, 13:48
  #1
Medlem
MassiveBs avatar
Har suttit och googlat efter mörkerseende, alltså IR Night Vision-linser till iPhone, men får bara upp skit appar som fejkar night vision, alternativt linser som inte går att finna längre på marknaden (en hittade jag, men den kostade mer än en ny iPhone).

Har ett några stycken gammla halvbudget DV-videokameror som alla har night vision (helt okej! Men de låter lite väl mycket.). Har även försökt mig på att bygga ihop själv med Raspberry PI med noIR+IRkanon för några hundralappar. Även om det fungerat så har den inte smidigheten som önskas till mitt filmprojekt.

Det borde ju finnas någon lins till iPhone som inte kostar multum, och finns tillgänglig i Sverige eller Storbritannien (där jag köper mest ifrån).

Är öppen för andra budgetlösningar.
Citera
2018-12-21, 13:54
  #2
Medlem
jiZZeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Har suttit och googlat efter mörkerseende, alltså IR Night Vision-linser till iPhone, men får bara upp skit appar som fejkar night vision, alternativt linser som inte går att finna längre på marknaden (en hittade jag, men den kostade mer än en ny iPhone).

Har ett några stycken gammla halvbudget DV-videokameror som alla har night vision (helt okej! Men de låter lite väl mycket.). Har även försökt mig på att bygga ihop själv med Raspberry PI med noIR+IRkanon för några hundralappar. Även om det fungerat så har den inte smidigheten som önskas till mitt filmprojekt.

Det borde ju finnas någon lins till iPhone som inte kostar multum, och finns tillgänglig i Sverige eller Storbritannien (där jag köper mest ifrån).

Är öppen för andra budgetlösningar.

Problemet är att jag tror det är en begränsning i hårdvaran med. Sensorn i kameran är helt enkelt inte ljuskänslig nog eller inte möjligt att ställa stora ISO tal och längre slutartid.

Mitt tips är även om det är dyrt skaffa en huawei mate 20 pro. Den filmar och fotograferar fan lika bra i mörker som när det är ljust.
Citera
2018-12-21, 14:01
  #3
Medlem
jiZZeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Problemet är att jag tror det är en begränsning i hårdvaran med. Sensorn i kameran är helt enkelt inte ljuskänslig nog eller inte möjligt att ställa stora ISO tal och längre slutartid.

Mitt tips är även om det är dyrt skaffa en huawei mate 20 pro. Den filmar och fotograferar fan lika bra i mörker som när det är ljust.

Sen såklart glömde det viktigaste. Ovanpå den videon kan du sen enkelt lägga på ett filter så den får den där gröna tonen eller ir tonen där alla människor är helt vita. Även om videon redan är 4k med bra ljusstyrka så kanske du vill ha den looken. Tror det är den enklaste vägen för dig att gå prismässigt och även kvalitetsmässigt.
Citera
2018-12-21, 14:06
  #4
Medlem
jiZZeds avatar
Annars är det väl något i denna stilen
https://www.amazon.com/Night-Optics-...SIN=B00CVLX2Z6

Vet dock inte alls om den är något bra eller något alls. Vet det finns riktigt bra vanliga linser till telefoner men de har liksom inte mörkerseende så ej jämförbart.

Lycka till om inget annat. Berätta gärna om hur du löste det i slutändan.
Citera
2018-12-21, 14:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Har suttit och googlat efter mörkerseende, alltså IR Night Vision-linser till iPhone, men får bara upp skit appar som fejkar night vision, alternativt linser som inte går att finna längre på marknaden (en hittade jag, men den kostade mer än en ny iPhone).

Har ett några stycken gammla halvbudget DV-videokameror som alla har night vision (helt okej! Men de låter lite väl mycket.). Har även försökt mig på att bygga ihop själv med Raspberry PI med noIR+IRkanon för några hundralappar. Även om det fungerat så har den inte smidigheten som önskas till mitt filmprojekt.

Det borde ju finnas någon lins till iPhone som inte kostar multum, och finns tillgänglig i Sverige eller Storbritannien (där jag köper mest ifrån).

Är öppen för andra budgetlösningar.

Problemet med IR och telefoner är att kamerorna i telefonerna är inte byggda för att fånga upp den våglängd som InfraRed har, likt våra egna ögon inte är det. En lins som skulle "korrigera" detta skulle på något sätt vara en lins som kan ändra frekvensen på ljusvågorna så kameran skulle kunna uppfatta dem, men detta är något som jag inte tror går att göra.

Alternativet är att ha en kamera som är tillräckligt känslig att kunna filma med extremt lite ljus, detta går inte heller att fixa med bara en lins, då styrkan på/mängden ljus inte ökar när ljus passerar ett transparent objekt.

Om du skall filma för att spara kan det vara värt att titta på filter som ger en liknande effekt av en vanlig inspelning i normalt ljus.
Om du vill kunna använda telefonen för att se i mörkret, då måste kameran som skall filma klara av ovan nämnda.
Citera
2018-12-21, 14:44
  #6
Medlem
MassiveBs avatar
Filter funkar inte då det skall spelas in i mörker. Får helt enkelt köra med ultrabudgetlösningen med lite tricks: https://thepihut.com/products/zeroca...&isp_ref_pos=6 + PI Zero + https://thepihut.com/products/zeroca...&isp_ref_pos=5

Lustigt att en budgetlins för cirka 150kr för konsument skall vara bättre än de flesta moderna smartphones när det gäller detta.

Problemet är väl just att man inte kan skifta från NoIR till IR. Antar att sådana lösningar i princip inte använder sig av kameran i telefonen, utan är en ”hårdvaruexpansion” som man kopplar in och använder medföljande app.
__________________
Senast redigerad av MassiveB 2018-12-21 kl. 14:48.
Citera
2018-12-21, 15:44
  #7
Medlem
Paijters avatar
https://www.apple.com/se/shop/produc...a-f%C3%B6r-ios
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback