Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-01-03, 21:23
  #49
Medlem
Tubbos avatar
Jag har läst att under medeltiden hade människor fler dagar lediga än idag, vår fem-veckors sommarsemeste inkluderat. Protestantismen har under femhundra år skalat av de flesta av dessa ledigheter, så när jag nu hör att man borde skala av de allra sista, så ler jag i mjugg.

Nu får ni vad ni förtjänar, era gudlösa hedningar. Naivt att tro att ni skulle få fler dagar ledigt.
Citera
2019-01-06, 00:11
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Visst, julen har firats långt innan kristendomen kom eftersom den infaller exakt när solen befinner sig som lägst, så julen har dubbel betydelse. Men påsk är i grunden en judisk tradition för att påminna uttåget ur Egypten. Det var även under just påsken som Jesus dog enligt bibeln. Påsken har alltså inte med vårdagsjämning att göra.
Midsommar är ingen kristen tradition därför behöver den förmodligen inte tas bort enligt aftonbladets skribent.
Tråden handlar om vad vi bör göra med röda dagar som har med kristendom att göra. Till exempel trettondagen, kristihimmelfärdsdagen, långfredag och pingst(dock borttagen). Dessa har ingenting med årstidsfester att göra.

Även påsken har massa hedniska förkristna inslag. Harar och ägg, det är väl något gammalt fruktbarhetsfirande då det där ej finns med i Bibeln. Blir extra tydligt på engelska där högtiden, Easter, är döpt efter någon gammal gudinna.

Men även om man ser påsk som kristet finns ingen anledning att ta bort det. Majoriteten av svenskarna är fortfarande kulturellt kristna.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback