Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-20, 23:45
  #1
Medlem
japanskbruds avatar
är dom helt jävla efterblivna eller ? Jag försökte handla på ellos, men stod jag skulle ha mobilt bankid när jag försökte betala .. VARFÖR FUNGERAR INTE BANK ID PÅ DATORN? vem fan orkar trolla och skaffa det i mobilen .. mobilt bankid är väl dessutom det mest osäkra skit som finns ? .. räcker om man trycker på fel länk eller ngt i webbläsaren , sen har nån jävla nigerian tagit ut alla pengar från banken
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2018-12-20 kl. 23:47.
Citera
2018-12-20, 23:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
är dom helt jävla efterblivna eller ? Jag försökte handla på ellos, men stod jag skulle ha mobilt bankid när jag försökte betala .. VARFÖR FUNGERAR INTE BANK ID PÅ DATORN? vem fan orkar trolla och skaffa det i mobilen .. mobilt bankid är väl dessutom det mest osäkra skit som finns ? .. räcker om man trycker på fel länk eller ngt i webbläsaren , sen har nån jävla nigerian tagit ut alla pengar från banken

Skulle tro att 80-90 % av Sveriges Vuxna "normala" befolkning har mobilt Bank-id.
Citera
2018-12-20, 23:54
  #3
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Skulle tro att 80-90 % av Sveriges Vuxna "normala" befolkning har mobilt Bank-id.
haha men så jävla ologiskt att man ska använda bankid på mobilen när man handlar från datorn ..
Citera
2018-12-20, 23:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
haha men så jävla ologiskt att man ska använda bankid på mobilen när man handlar från datorn ..

Dom flesta handlar nog dessvärre från sina smartphones i dagens samhälle
Citera
2018-12-21, 00:07
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
haha men så jävla ologiskt att man ska använda bankid på mobilen när man handlar från datorn ..
Det har med säkerhet att göra. Det är betydligt säkrare att använda mobilt bakid än det du har på Datorn.
Citera
2018-12-21, 00:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Dom flesta handlar nog dessvärre från sina smartphones i dagens samhälle

Precis så är det ju. Och en extremt stor del av befolkningen använder sig av just mobilt bank id. Den största och vanligaste risken r att typ gamlingar blir uppringda av nån som ber dem signera nåt med sitt mobila bank id å dom gör det utan att förstå vad eller varför. I det läget är det ju ungefär som om nån okändber att få hålla ens plånbok en stund å sen säga att kontanter är osäkert pga alla sedlar försvann ur plånvoken.
Citera
2018-12-21, 08:53
  #7
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Precis så är det ju. Och en extremt stor del av befolkningen använder sig av just mobilt bank id. Den största och vanligaste risken r att typ gamlingar blir uppringda av nån som ber dem signera nåt med sitt mobila bank id å dom gör det utan att förstå vad eller varför. I det läget är det ju ungefär som om nån okändber att få hålla ens plånbok en stund å sen säga att kontanter är osäkert pga alla sedlar försvann ur plånvoken.

Varför lägger de inte in en stor varning (när man loggar in) (som på ciggpaket tex) att aldrig logga in med BankId om någon ringer upp dig och ber dig logga in, info att banker eller andra företag ALDRIG gör det med stora feta röda bokstäver?

TS: Det är för att ingen annan ska handla och utge sig vara dig. Att ha bankid på datorn är mycket mer osäkert. Det kommer nog försvinna helt och hållet att ha det på datorn.
Citera
2018-12-21, 09:05
  #8
Medlem
StigAllans avatar
Hur fan kan det vara mer osäkert att ha BankID på en sorts elektronikprodukt än den andra elektronikprodukten?
Skitsnack är det att BankID på fil är mer osäkert än mobilt BankID.

Min dator står här hemma och det är ingen som kommer åt att använda den utan mitt tillstånd.
Citera
2018-12-21, 09:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
haha men så jävla ologiskt att man ska använda bankid på mobilen när man handlar från datorn ..

Det finns en orsak till att det heter mobilt bank-id.

Tar inte lång stund att installera.
Citera
2018-12-21, 10:26
  #10
Medlem
sist jag handlade på nätet med mitt mastercard så fick jag använda Nordeas bankdosa för att verifiera
och det funkade (har inget mobilt bank id)
t
Citera
2018-12-21, 11:12
  #11
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hur fan kan det vara mer osäkert att ha BankID på en sorts elektronikprodukt än den andra elektronikprodukten?
Skitsnack är det att BankID på fil är mer osäkert än mobilt BankID.

Min dator står här hemma och det är ingen som kommer åt att använda den utan mitt tillstånd.
En sak som gör mer osäkert är keyloggers, du slår ju inte in koden med tangentbord med mobilen.
Citera
2018-12-21, 11:18
  #12
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
En sak som gör mer osäkert är keyloggers, du slår ju inte in koden med tangentbord med mobilen.
Använder KeyScrambler och har Malwarebytes samt Spybot mm i datorn så du kan nog vara mer utsatt med en mobil och allt skit som sprids i dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback