Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-20, 23:55
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur länge höll du inne knappen? Och vad har du för telefon?

Det funkar INTE. Det är en gammal telefon, jag vill INTE peka ut någon enskild tillverkare. Och det är så det funkar med alla telefoner gissar jag, att operativsystemet måste funka för att off-knappen ska funka.
Citera
2018-12-20, 23:55
  #14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad dillar du om? en knapp är inte en del av OSet. Om det där inte funkar på Apple så är dom sådana sopor att jag baxnar.
Då en knapp har flera funktioner så förstår man ju att den inte är mekanisk utan att signalen från knappen behandlas och sen skickas ett beslut på vad den elektroniska apparaten ska göra. Om den processen inte fungerar så kommer det inte hända nåt när man trycker. Och därmed fungerar det inte på en apparat där operativsystemet hängt sig.
Citera
2018-12-20, 23:56
  #15
Avstängd
Som sagt, detta är INTE ett problem för mig just nu.
Citera
2018-12-21, 00:08
  #16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det funkar INTE. Det är en gammal telefon, jag vill INTE peka ut någon enskild tillverkare. Och det är så det funkar med alla telefoner gissar jag, att operativsystemet måste funka för att off-knappen ska funka.

Om tillverkaren är en klant funkar det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Då en knapp har flera funktioner så förstår man ju att den inte är mekanisk utan att signalen från knappen behandlas och sen skickas ett beslut på vad den elektroniska apparaten ska göra. Om den processen inte fungerar så kommer det inte hända nåt när man trycker. Och därmed fungerar det inte på en apparat där operativsystemet hängt sig.

Själva knappen är mekanisk. Du trycker in den, och det sluter en krets så att ström flyter. Ja, det registreras och behandlas ov OSet, men det betyder inte att det är omöjligt att ha ett HW-interrupt eller en annan krets som ligger och lyssnar på knappen som kan döda strömmen till huvudprocessorn. Sluta försvara kassa konstruktioner. Om det ens ska vara acceptabelt att det ska funka så illa så ska batteriet vara lätt att ta ur. I en Iphone, nej, jag kan inte tänka mig att det är så illa där. Jobs skulle vända sig i sin grav.
Citera
2018-12-21, 02:07
  #17
Medlem
xitunos avatar
Precis som Trollfeeder skriver har de flesta enheter en hårdvarukrets som kan stänga av strömmen om operativsystemet hängt sig. På Android brukar det vara POWER plus volym upp eller ner.

Googla på "force power off" samt modellen på din enhet så bör du få upp ett svar.
Citera
2018-12-21, 02:52
  #18
Medlem
Koppla in den till iTunes och hålla inne lås och hemknappen i ca 10-15 sekunder.
Citera
2018-12-21, 06:13
  #19
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoni: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2018-12-21, 17:39
  #20
Medlem
Raggarspinns avatar
Finns olika lösningar på problemet beroende på tillverkare. Apple har hårdvaruknapp som med långtryck tvingar plattan/mobilen att starta om. Powerknappen/sidoknappen är självklart inte beroende av operativsystemet eftersom det fungerar att starta upp iPhone/ipad med samma knapp.
Vissa Sony surfplattor/mobiler har en återställningsknapp vid simkortsläsaren om det inte går att stänga av/starta om med powerknappen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback