Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-20, 18:00
  #1
Medlem
imbafjants avatar
Hej.

Jag tjoffade tvn i golvet, så skärmen totalpajade.
Allt med försäkringen och så är okej och jag ska få ersättning så fort de har fått in tven, då jag ska skicka den till dem.

Det jag undrar är, vad gör de med tven? De pratade om miljöavtal, men är det inte miljövänligare för mig att köra till tippen än att den ska fraktas med post?
Citera
2018-12-20, 18:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imbafjant
Hej.

Jag tjoffade tvn i golvet, så skärmen totalpajade.
Allt med försäkringen och så är okej och jag ska få ersättning så fort de har fått in tven, då jag ska skicka den till dem.

Det jag undrar är, vad gör de med tven? De pratade om miljöavtal, men är det inte miljövänligare för mig att köra till tippen än att den ska fraktas med post?

Fråga försäkringsbolaget. Hur ska vi veta ?
Citera
2018-12-20, 18:04
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imbafjant
Hej.

Jag tjoffade tvn i golvet, så skärmen totalpajade.
Allt med försäkringen och så är okej och jag ska få ersättning så fort de har fått in tven, då jag ska skicka den till dem.

Det jag undrar är, vad gör de med tven? De pratade om miljöavtal, men är det inte miljövänligare för mig att köra till tippen än att den ska fraktas med post?
Dom ska troligen ha teven för att se skadorna och att veta att elendet inte blir lagad
Citera
2018-12-20, 18:05
  #4
Medlem
imbafjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Fråga försäkringsbolaget. Hur ska vi veta ?
Jag skrev ju vad de svarade.
Citera
2018-12-20, 18:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imbafjant
Hej.

Jag tjoffade tvn i golvet, så skärmen totalpajade.
Allt med försäkringen och så är okej och jag ska få ersättning så fort de har fått in tven, då jag ska skicka den till dem.

Det jag undrar är, vad gör de med tven? De pratade om miljöavtal, men är det inte miljövänligare för mig att köra till tippen än att den ska fraktas med post?
De kanske har ett avtal med företag som tar hand om de metaller som finns i den elektronik, jordartsmetaller. Osäkert om alla kommuner har det. Sedan vill de kanske se att din TV verkligen ör skadad.
Citera
2018-12-20, 18:10
  #6
Medlem
imbafjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
De kanske har ett avtal med företag som tar hand om de metaller som finns i den elektronik, jordartsmetaller. Osäkert om alla kommuner har det. Sedan vill de kanske se att din TV verkligen ör skadad.
Det låter vettigt. Att den är trasig har de sett, då jag har skickat in bilder.
Citera
2018-12-20, 21:33
  #7
Medlem
W.Irvings avatar
Rubriken går i alla fall laga: "Vad gör de med sakerna?" -> "Försäkringsbolaget vill ha min trasiga TV".

/Moderator
Citera
2018-12-29, 10:24
  #8
Medlem
Inget konstigt med det. Min gode granne som är chefsjurist på ett av försäkringsbolagen har berättat tidigare att de begär in skadad egendom med anledning av att de 1. har köpare som köper "for parts", plockar isär och säljer som reservdelar, 2. har avtal om metallåtervinning.
Sedan finns det de fall där kunden tidigare flaggats och får genomgå en mer utförlig kontroll, t.ex. skicka in skadat gods. Även om det kan ha "styrkts" med foto kan det ju vara manipulerat eller ett foto från en annan TV. Anledningen att jag frågat grannen är för att jag själv blev ombedd lämna in skadat försäkringsgods. I mitt fall hade jag haft extra mycket otur, nyttjat försäkringen och blivit flaggad som potentiell försäkringsskojare. Det är väl ungefär som när man handlar på självscanning i butiker. Någon gång ska de göra en avstämning :-)
Jag hade ingen möjlighet att frakta skrotet till dem så de hämtade det, vilket för mig bara var win-win.
Citera
2019-01-15, 09:11
  #9
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Inget konstigt med det. Min gode granne som är chefsjurist på ett av försäkringsbolagen har berättat tidigare att de begär in skadad egendom med anledning av att de 1. har köpare som köper "for parts", plockar isär och säljer som reservdelar, 2. har avtal om metallåtervinning.
Sedan finns det de fall där kunden tidigare flaggats och får genomgå en mer utförlig kontroll, t.ex. skicka in skadat gods. Även om det kan ha "styrkts" med foto kan det ju vara manipulerat eller ett foto från en annan TV. Anledningen att jag frågat grannen är för att jag själv blev ombedd lämna in skadat försäkringsgods. I mitt fall hade jag haft extra mycket otur, nyttjat försäkringen och blivit flaggad som potentiell försäkringsskojare. Det är väl ungefär som när man handlar på självscanning i butiker. Någon gång ska de göra en avstämning :-)
Jag hade ingen möjlighet att frakta skrotet till dem så de hämtade det, vilket för mig bara var win-win.

När en platt-TV går sönder är det nästan alltid bildskärmen som går sönder fysiskt. Styrkortet är bara värt ett par hundra vilket torde vara dyrare än kostnaden för frakten inklusive emballage och allt. Så varför de vill ha den tillbaks verkar löjligt, men gissningsvis handlar det om att förhindra att den finns kvar på marknaden och används till försäkringsbedrägerier. Jag köpte en trasig 32-tums datorskärm på auktion för 5 dollar som jag sedan sålde för runt 200 dollar på eBay (ja jag sa att den var trasig) så uppenbarligen finns det nån sorts marknad för trasiga skärmar och det är knappast för att delarna i den är värda sådär mycket...
Citera
2019-01-15, 10:39
  #10
Medlem
pillenottens avatar
Sannolikt så handlar det om undersökning för att bedöma att skadan verkligen kan ha uppstått som angetts, samt naturligtvis för att hindra apparaten cirkuleras i bedrägerisyfte.

Gissar att det är en och annan som får kalla fötter vi denna förfrågan - bolagen har ju betydligt bättre resurser än polisen att utreda bedrägerier
__________________
Senast redigerad av pillenotten 2019-01-15 kl. 10:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback