Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-20, 17:57
  #1
Medlem
mentorns avatar
Tjena,

Har producerat musik ett tag och tänkte att det var dags att läsa och lära sig mer om mixning. Jag har tidigare haft ett par Razer Kraken 7.1. Tycker att de har väldigt bra ljud (och högt ljud) och en ''punchy'' bas. Jag ville att mitt nya headset skulle vara i studiokategorin så jag köpte en Beyerdynamic DT770 Pro 80 med en FiiO E10K Olympus 2 förstärkare. Väldigt sköna hörlurar och skönt ljud att lyssna på, men problemet är att de låter väldigt distant och tyst på något sätt.

Om jag jämför båda så hör jag väldigt stor skillnad, Kraken låter mer färgrik och kicken i t.ex technolåtar slår riktigt hårt och basen hänger med lika bra. När jag tar på mig hör jag direkt att ljudet är mycket tystare, nästan som om volymen ligger på 60-70%. Har provat allt i min kunskap, dvs maxa förstärkaren, ladda ner EQs och försöka mixa fram ett bra ljud och fiddlat med uppdateringar på drivarna. Det låter som om det skulle behöva vara några enstaka mer decibel för det perfekta ljudet.

Finns det någon anledning för den låga volymen eller är det bara så att Razer Kraken har högre volym i default?

Skulle också kunna tillägga att jag har kollat många reviews med otroligt bra feedback med folk som både har hörlurarna och förstärkaren, där de flesta bara har kunnat ha volymen på 5 utav 8 möjliga för de höga ljudet, jag har maxat (8) och fortfarande inte varit nöjd. När sätter på bassboosten så börjar det bli distorted som fan och låter inte alls bra. Är inte döv men hör väldigt stor skillnad på detaljer och så vidare, är perfektionist så det här stör mig enormt.

Tacksam för svar!
Citera
2018-12-20, 19:15
  #2
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Någon equalizer ska du då inte köra i bakgrunden om du ska mixa/mastra ditt projekt.

Razerlurarna har säkert förhöjt grundljud med tanke på att det är gaminglurar. Viktigt att kunna höra fotsteg etc, på LAN-tävlingar speciellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback