Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-20, 06:06
  #1
Medlem
Jag har lange funderat pa att forsoka mig pa en batch av pyridin genom denna metod: https://www.youtube.com/watch?v=r-xt24lBbrs faktiskt. Alltsa jag ar nagorlunda smatt kunnig nu, har last pa en hel del och anvant ChemDraw samt gChemPaint (i linux) for att lara mig rita ut molekyler och visualisera reaktioner osv (som JAG kan komma att tanka pa vilka inte ar valdigt manga antar jag - eftersom jag inte ar utbildad per se utan utbildar mig sjalv pa fritiden i vantan pa att fa allt klart till att utbilda pa riktigt), men ifran pyridine bor det ju inte vara overjavligt svart att fa till piperidine och sen darifran ga over till pyrrolidine... Sedan vet jag riktigt, har faktiskt inte tankt sa langt pa ett realistiskt vis nagon gang forut. Men Piperidine finns ju ocksa i svartpeppar sa ska nog ocksa prova pa att extrahera piperidinet dar ur istallet och darmed skippa dem 2 forsta "sektionerna" som har en massa varsina steg i vilket fall anda... (mycket jobb/lang tid)...

Sa tankte mest bara fraga, nagon som har tankt pa detta tidigare eller som har erfarenhet eller nagot att lanka/informera om?
Citera
2018-12-20, 11:50
  #2
Medlem
Hej!

Ja du kan göra pyridine från niacin, att gå från pyridine till piperidin kan vara ganska klurigt om man inte vet vad man sysslar med, men visst är det möjligt. Att däremot gå från piperidin till pyrrolidin går så vitt jag vet inte att göra i ett enskilt steg.

Vad har du tänkt göra med pyrrolidin? Eftersom du postat i detta delforum antar jag att det är någon drog du är ute efter? Är det katinonderivat du är ute efter möjligtvis?
Citera
2018-12-21, 21:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kykeonsson
Hej!

Ja du kan göra pyridine från niacin, att gå från pyridine till piperidin kan vara ganska klurigt om man inte vet vad man sysslar med, men visst är det möjligt. Att däremot gå från piperidin till pyrrolidin går så vitt jag vet inte att göra i ett enskilt steg.

Vad har du tänkt göra med pyrrolidin? Eftersom du postat i detta delforum antar jag att det är någon drog du är ute efter? Är det katinonderivat du är ute efter möjligtvis?
Exakt, vad jag avser ar da att experimentellt utforma molekyler for att sedan skickas pa analys - och OM (vilket ar ett javla stort OM) resultatet ar bra, sa aterstar annu en rening samt testning... Men ja, jag ar valdigt intresserad av just substanser/molekyler som agerar som NDRI. Just for att just den typen av substanser fungerar valdigt bra for mig medicinskt och jag har HFA samt (mojlig) ADD/AHDH - men jag tror mera pa att ADD/ADHD-symptomen ar ifran de ofta uttrycka motoriska rorelser som personer med HFA har... Ratt skont pa ett satt men ser sakerligen skumt ut, haha... Men i alla fall, kanner manga med bade Asperger och HFA numera (med manga menar jag 5st) och alla dessa personer upplever samma sak pa NDRI-droger, speciellt pyrrolidiner da i synnerhet. Och det finner jag valdigt intressant, mest for mig sjalv da, hehe, men i ovrigt ocksa faktiskt.

EDIT: Bor kanske tillagga att jag last en hel del om Aza-Cope/Mannich-reaktionen, men har annu ej gjort nagra direkta experiment dar jag kan vara 100% (100000000000% dvs...) saker pa att start-molekylen varit vad den ska vara, utan endast kasnke 99.99% saker som max - och det skapar problem for mig, haha...

EDIT2: Usch vad jag saknar DMT och DMT-analoger som ar mycket enlare att avgora emellan... XD
__________________
Senast redigerad av xiz 2018-12-21 kl. 22:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback