Citat:
Ursprungligen postat av Pick-Nick
jag vill röja undan min farmor och måste därför fixa fram en puffra. måste jag då berätta för säljaren att det är farmor jag ska sikta på när jag fått hem puffran?
Nej, säljaren kommer inte att fråga dig vad du kommer att använda pistolen till, det kommer däremot polisen, se förklaring nedan!
Citat:
hur lång tid tar det att få tillstånd för puffran, och vad behöver jag mer tänka på?
Du måste som tidigare nämnts vara aktiv tävlingsskytt i minst sex månader och ha klarat av vissa grundkrav för att det skall vara aktuellt att polisen beviljar dig licens. Det är din klubb samt handläggaren på polisen om bedömmer om du har behov av vapnet och om licens beviljas. En pistol i .22lr är kanske inte det bästa mordvapnet, men tyngre vapen tar det ofta längre tid att få licens för.
Annars kan du ägna en tid framöver med att plugga till jägarexamen om du kan tänka dig att använda ett hagelgevär eller något annat jaktvapen för ditt fiktiva mord. Ett begagnat jaktvapen kostar heller inte så mycket, så det är kanske ett bättre alternativ om man tar med den större eldkraften i beräkningen.
Citat:
jag jobbar med data, och har ingen som helst kriminell bakgrund, därför är detta bara ett uppbyggt dilemma som sagt var. jag tänker alltså inte sikta på någon eller skaffa fram en puffra.
/nicklas
Va bra att du inte tänker mörda folk.
Dock måste jag seriöst erkänna att det är svårt att ta dig på allvar...