Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-19, 20:34
  #1
Medlem
Hej,

Jag har införskaffat mig ett par vinterkängor i skinn nu inför vintern och jag gick förbi XXL för att impregnera skorna där, men butiksbiträdet hävdade att man inte impregnerar skinnskor och istället så sålde hon på mig sko wax 52 bones shoe wax.
Stämmer det att om jag smetar detta på skorna så är dem skyddade för vinterns slask, regn och gråa väder, utan att riskera att dem förstörs?

Allt gott!
Citera
2018-12-19, 21:11
  #2
Medlem
Jellohs avatar
Fet skokräm/vax brukar räcka, sedan kan du dra impregnering på det om du vill, men det gör inte så mycket. Själv kör jag klassisk fiskarsmorning.

https://slojd-skinn.se/slojd-materia...iskarsmorning/
Citera
2018-12-19, 21:13
  #3
Medlem
Fett för att hålla lädret mjukt, och så nåt jävla spray som stöter bort vatten.

Voila!

Wax? Låter ju bögigt.
Citera
2018-12-19, 21:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
/Stämmer det att om jag smetar detta på skorna så är dem skyddade för vinterns slask, regn och gråa väder, utan att riskera att dem förstörs?/
Jomenvisst, det duger. Annars är en klassisk lädersmorning att föredra, fett&vax, gärna förstärkt med stubbtjära. Går som fint med allt läder, även hundsele.
Citera
2018-12-19, 21:24
  #5
Medlem
Bizmarcks avatar
Man gör inte ett skit.
Skinn är som snyggast när det slits naturligt.
Och vad fan gör det om man blir lite våt om fötterna? Är det för mycket skitväder håller man sig för övrigt med fördel inomhus, och klafsar inte omkring i skogen.
Citera
2018-12-19, 21:28
  #6
Medlem
De levereras i regel nyvaxade, men kan vara bra att vaxa ändå.

Borsta och rengör noga efter varje användning.
Vaxa sparsamt 1gång i månaden om de används flitigt, det ska inte vara ett tjockt lager.
Impregneringsspray innan du sticker ut.

Vaxet är för att hålla lädret friskt och mjukt så det inte spricker.
Citera
2018-12-19, 22:09
  #7
Medlem
-Andreas-s avatar
Köp en puck bi-vax på valfri jaktbutik.
Använd en strumpa som du trä över hand/underarm, gräv upp en klump vax ur burken, smor in kängorna ordentligt med detta bi-vax med hjälp av strumpan, släng strumpan när du är färdig.

Edit;
Har traskat mil efter mil efter mil i mina snart 15 år gamla läderkängor i hård rivig frostig snö/slask/ris grenar o annan vass skit/gyttja/råkat kliva ner i bäck/gått i sand/you name it, med bi-vax som smorning o lite vanlig impregnering spray ovanpå det, men kängorna ser fortfarande fina ut o jag har inte blivit blöt om fötterna undantaget förstås då jag klivit i bäckar så vatten runnit in ovanför skaften på kängorna.

Du har fått många bra tips här i tråd.
__________________
Senast redigerad av -Andreas- 2018-12-19 kl. 22:20.
Citera
2018-12-19, 23:25
  #8
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Hej,

Jag har införskaffat mig ett par vinterkängor i skinn nu inför vintern och jag gick förbi XXL för att impregnera skorna där, men butiksbiträdet hävdade att man inte impregnerar skinnskor och istället så sålde hon på mig sko wax 52 bones shoe wax.
Stämmer det att om jag smetar detta på skorna så är dem skyddade för vinterns slask, regn och gråa väder, utan att riskera att dem förstörs?

Allt gott!

Kollade det vaxet och det verkar vara bra.

Följ bruksanvisningen och lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback