Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-01-07, 15:37
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Beror ju helt på vart i USA man bor men visst det jämnar väl ut sig i slutändan. Däremot, någon som "alltid gör bra affärer" bör väl veta att du har ju grymt mycket större möjligheter för "bra affärer" i USA. Och från ditt tidigare inlägg, det är ju enkelt att säga att man kan ta dom tusenlappar man sparar på soppa o lägga på aktier, men det finns ju ingen som helst garanti på att dom går plus, finns ju alltid en chans att det går åt helvete. Rik bli man på hårt arbete, och hårt arbete lönar sig mycket mer i USA än i Sverige.

Ja, det finns fler möjligheter i USA, men nu bor jag i Sverige och vill fortsätta göra det så jag utgår ifrån det.

Om man lägger ner lite tid så lär man sig snabbt vilka aktier och andra placeringar som är värda att satsa på. Har sedan jag började inte gått back utan faktiskt gått rejält med plus.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Socialförsäkring och betalning för Medicare vet jag inte vad det är, källskatt eller?

Medicare och socialförsäkring ingår i FICA (Federal Insurance Contributions Act tax) och dras från lönespecen varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Nu är ju Californien en idiotstat. I vanliga delstater räcker det med trafikförsäkring, vilket kallas "state minimum". "Som man måste ha" - om du måste ha helförsäkring kanske det är för att du har leasingbil? Inte ens i Las Vegas som är USAs dyraste stad att försäkra bilar i, kommer man upp i de belopp du nämner, iallafall inte om man har en vanlig bil och har haft amerikanskt körkort i något år. Jag betalar 35 dollar i bilförsäkring per månad för en sportbil, och då är skyddet faktiskt något bättre än state minimum.

Man måste ha ett minimum i ansvarsskydd och hur mycket man behöver beror på delstaten. Många delstater kräver att man måste ha minst $100,000 i ansvar per person samt minst $300,000 per olycka. Jag vet dock att Nevada har lägre krav på $25,000/$50,000. Som jag skrev gällde det jag skrev om i Los Angeles.

$35 per mån för en sportbil i Las Vegas. Vilket försäkringsbolag och bil/årsmodell gäller det?

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Låter som Californien-priser. Knappast representativt för resten av USA! Boende i Californien är extremt dyrt, mångdubbla priserna jämfört med övriga USA. Och i USA bor man inte i hyresrätt, det gör bara två sinsemellan olika kategorier av människor - luffare eller jetsettare.

Prova läsa vad man skriver innan du svarar. Har skrivit att det gällde Los Angeles.

Alla bor inte i hus. I skrivande stund finns det över 20,714 lediga hyresrätt i Los Angeles och varje år byggs 7,000 till 10,000 nya så visst bor man i hyresrätt. Hur många hundratusentals lägenheter som redan är uthyrda vet jag inte. Los Angeles har faktiskt den fjärde största delen av hyresgäster, i hela landet. Ca 54% av alla bostäder är hyresrätter enligt siffror från 2015 års census.

Sedan att bara "luffare" och "jettsettare" skulle bo i hyreslägenhet är det dummaste jag läst i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Som så ofta verkar det vara den svenska avundsjukan som talar.

Är inte det minsta avundsjuk. Gillar att resa till USA men vill inte bo där.
Citera
2019-01-07, 19:01
  #38
Medlem
Skattebrotts avatar
Då pratar vi om samma sak, alltså ”state minimum”.

Bil tänker jag inte ange, skulle bli för lätt för Expo att hitta mig då. Men Acuity är bra.

Finns ju många mellanting mellan ”hus” och hyresrätt. Månadsavgiften på bostadsrätt är långt under hälften mot svenska priser och då ingår trädgårdsmästare, väktare, poolskötare etc.
Att hyresrätt blir dyrt är inte konstigt med tanke på det klientel som bor så. Men det är ändå billigare i USA än i en motsvarande svensk stad. Av politiska skäl har hyresrätter gjorts till standardboendet i Sverige men så är det inte i andra länder. I Sverige sparar folk pengar på bankkontot till nollränta trots att placering i boendet funkar bättre som placering. I USA kan man låna pengar mycket lättare än i Sverige.

Klart du inte vill bo i USA när du gått på alla de där fördomarna...
Citera
2019-01-08, 02:36
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Bil tänker jag inte ange, skulle bli för lätt för Expo att hitta mig då. Men Acuity är bra.

Skitsnack! Man kan inte kolla upp en bil som privatperson i USA även om man skulle ha registreringsnumret. Har nu ringt till Acuity och en handfull andra bolag och kollat och man kan inte försäkra någon sportbil hos något av försäkringsbolagen, oavsett märke eller årsmodell, för $35 per månad i Las Vegas.

Nä, jag tror att du är en av många mytomaner på detta forum. Du bor inte i USA utan bor i någon förort eller liknande hos någon du känner för du verkar inte ha eget boende, för varför annars fråga efter alternativ folkbokföring i Sverige? Och nej, du frågar inte åt någon annan.

Eller bevisa mig fel. Lägg up en bild som visar att du är i Las Vegas i dag och där du håller upp en dagstidning med dagens datum där du också skrivit "Hej DraxLtd". Du behöver inte visa ditt ansikte. Är du inte villig att göra detta så finns bara en förklaring till varför. Det ska bli intressant att läsa din bortförklaring.
__________________
Senast redigerad av DraxLtd 2019-01-08 kl. 02:42.
Citera
2019-01-08, 06:01
  #40
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraxLtd
Skitsnack! Man kan inte kolla upp en bil som privatperson i USA även om man skulle ha registreringsnumret.

Vad får du ut av att sitta på Flashback och hitta på? I vissa delstater kan man få uppgifterna från DMV, för andra måste man gå via en informationssajt. Dessa använder godkända privatdetektiver som får tillgång till informationen på need-to-know basis, faktisk eller påstådd.

Citat:
Har nu ringt till Acuity och en handfull andra bolag och kollat och man kan inte försäkra någon sportbil hos något av försäkringsbolagen, oavsett märke eller årsmodell, för $35 per månad i Las Vegas.

Säkert. Acuity marknadsförs via försäkringsmäklare såvitt jag vet och de har ingen officiell prislista på samma sätt som svenska försäkringsbolag har. De är inte med på såna där försäkringsprisjämförsajter som felaktigt påstår sig inkludera alla bolag. Tror inte du sitter och ringer deras telefonkö bara för att motbevisa nån på Flashback, men om de inte ger dig deras bästa priser över telefonen så beror det på att de inte vill prisa ner sig innan du uppgett personnummer, chassinummer och visat att du är en seriös kund. Inget amerikanskt bilförsäkringsbolag har nån offentlig prislista såvitt jag vet. Man får pris genom en individuell offert som tar hänsyn till en lång rad faktorer, till och med vilket personligt intryck man ger vid besöket hos ombudet. Förut hade jag Allstate och där betalade jag runt $45 per månad per bil. Freeway sägs ha premier så låga som $25 per månad fast när jag begärde pris från dem var de betydligt dyrare.

Citat:
Nä, jag tror att du är en av många mytomaner på detta forum.

Som man känner sig själv känner man andra, tydligen...

Citat:
Eller bevisa mig fel.

Till skillnad från dig har jag inget intresse av att ägna min tid åt att tjafsa med folk som jag inte ens vet vem det är.

Citat:
Lägg up en bild som visar att du är i Las Vegas i dag och där du håller upp en dagstidning med dagens datum där du också skrivit "Hej DraxLtd".

Men är du på riktigt? Du tror jag bryr mig såpass mycket??
Citera
2019-01-08, 08:42
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vad får du ut av att sitta på Flashback och hitta på? I vissa delstater kan man få uppgifterna från DMV, för andra måste man gå via en informationssajt. Dessa använder godkända privatdetektiver som får tillgång till informationen på need-to-know basis, faktisk eller påstådd.

En man som var besatt av skådespelerskan Rebecca Schaeffer och som stalkat henne i 3 år hyrde en privatdetektiv för att få fram hennes adress. Han åkte sedan och mördade henna. Det är detta och andra liknande fall som ledde fram till Driver's Privacy Protection Act som trädde i kraft 1994 och som gäller i hela landet. Privatpersoner kan inte få ut uppgifter om inte personen gett godkännande till det och privatdetektiver kan beroende på delstat få fram namnet på den som äger fordonet, om den är betald eller leasad samt ägarens eventuella böter och om man varit med om en trafikolycka. Men man ger inte ut adressen, så vitt jag vet. Men jag kan ha fel. Lagtexten är milslång och tar tid att läsa igenom.

Kommer därför senare under dagen ringa runt till lite olika privatdetektiver i Las Vegas och fråga. Och ja, jag har tid till detta, speciellt när det gäller skitsnackare och mytomaner på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Säkert. Acuity marknadsförs via försäkringsmäklare såvitt jag vet och de har ingen officiell prislista på samma sätt som svenska försäkringsbolag har. De är inte med på såna där försäkringsprisjämförsajter som felaktigt påstår sig inkludera alla bolag. Tror inte du sitter och ringer deras telefonkö bara för att motbevisa nån på Flashback, men om de inte ger dig deras bästa priser över telefonen så beror det på att de inte vill prisa ner sig innan du uppgett personnummer, chassinummer och visat att du är en seriös kund. Inget amerikanskt bilförsäkringsbolag har nån offentlig prislista såvitt jag vet. Man får pris genom en individuell offert som tar hänsyn till en lång rad faktorer, till och med vilket personligt intryck man ger vid besöket hos ombudet. Förut hade jag Allstate och där betalade jag runt $45 per månad per bil. Freeway sägs ha premier så låga som $25 per månad fast när jag begärde pris från dem var de betydligt dyrare.

Jo, jag ringde till ett par av deras filialkontor i Las Vegas och frågade, och precis som jag sa kan man inte försäkra någon sportbil, oavsett märke eller årsmodell, för $35 som du påstår.

Jag vet vad man behöver för att få fram priserna. VIN-nummer fås hos nästan vilken sida som helst som säljer nya eller begagnade bilar. Exempel, en 2018 Dodge Challenger SRT Hellcat. Scrollar du ner på sidan så ser du bilens VIN-nummer som i detta fallet är 2C3CDZC96JH177833.

Jag kommer be en bekant ringa och kolla priserna. Han är född i landet, har bra utbildning, har varit i armén, driver eget företag, äger sitt hus etc. Han om någon borde kunna få låga priser.

Jag vet svaret redan nu, han kommer säga detsamma som jag och jag kommer be honom skicka mig sina kostnadsförslag så du och alla andra kan se med egna ögon för till skillnad från dig så är jag ingen skitsnackare eller mytoman. Jag kan bevisa det jag påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Till skillnad från dig har jag inget intresse av att ägna min tid åt att tjafsa med folk som jag inte ens vet vem det är.

Men är du på riktigt? Du tror jag bryr mig såpass mycket??

Visste att du skulle komma med en bortförklaring. Det är så skitsnackare och mytomaner arbetar. Du är transparent.
Citera
2019-01-09, 22:20
  #42
Moderator
Elrosss avatar
Rensat i tråden, personliga åsikter om andra användare som inte rör topic får ni ta i PM om ni vill diskutera det //Mod.
Citera
2019-01-13, 01:44
  #43
Medlem
Tankade för $2.49 idag ;)
Citera
2019-08-10, 10:19
  #44
Moderator
Sun Rulers avatar
Det märktes att jag är skadad av svenska bensinskatter. Jag stannade på en mack i Florida för att tanka och expediten frågade för hur mycket jag ville tanka för och jag sträckte fram en 100-dollarsedel och hon tittade på mig som om jag var från vettet. Sedan frågade hon om jag körde en lastbil....
Citera
2019-08-21, 02:08
  #45
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraxLtd
Han skrev ca 6 kr/litern. Tankar du på t.ex. Costco betalar du $2.90 per gallon. Har du deras medlemskort får du ¢5 rabatt.
Läser här i tråden om bensinpriserna. Då kan jag tipsa om att bensinpriserna i Louisiana, Mississippi och Alabama var betydligt lägre. Som lägst tankade jag för $2,19/gallon och högst $2,50/gallon i juni/juli.
Då kostade en dollar ca 9,40 och en gallon är väl 3,78 liter.
En liter för 2,19*9,40/3,78= 5,44 kr!
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det märktes att jag är skadad av svenska bensinskatter. Jag stannade på en mack i Florida för att tanka och expediten frågade för hur mycket jag ville tanka för och jag sträckte fram en 100-dollarsedel och hon tittade på mig som om jag var från vettet. Sedan frågade hon om jag körde en lastbil....
Haha. Jo jag hade samma problem i Florida i somras. Mitt svenska Visa-kort fungerade inte automaten så jag fick gå in och betala med kort där inne. Expediten frågade hur mycket? Jag drämde till med $50! Han tittade på mig och förklarade att den bilen rymmer inte ens bensin för $25 även om den är helt torr.
Det gick in bensin för $19!
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3003335

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback