Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-19, 20:13
  #1
Medlem
Efter att läst och hört från och av alla experter, oftast självutnämnda, om att resa till USA kommer här några erfarenheter från en helt nyligen genomförd resa med uppehälle i USA/Florida.
Jag själv 70+, ostraffad, diabetiker som haft stroke och infarkt. Därmed följer behov av att använda läkemedel.

Förberedelser före resan förutom biljetter:
Pass (kolla giltigheten)
ESTA-formuläret ifyllt. (Vid vistelse kortare tid än 90 dagar i USA. Länk till formuläret nedan.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e1s1
Gör detta i god tid innan resan. kan vara krångligt med tanke på Ditt namn. ÅÄÖåäö finns inte i USA.
Går att ordna vid framkomsten, med då tar det tid - lång tid. Du kan hamna sist i alla köer.
Kostnad för mig = 4$ vid ansökan, 10$ om Du godkänns. OBS! det finns de som tar 500 skr för detta jobb som du kan göra själv.

Flyg Arland-London, London-Miami, tor. Brittich airways. Bokat på flygstolen.se
Bra service. Trevlig personal. Kan rekommenderas.
Allt bagage hanterades av BA från Arlanda till Miami, trots uppehåll och byte av terminal i London.

Inget krångel vid pass- och säkerhets kontroll. varken på Arlanda, London Heathrow eller Miami.
Korrekt uppträdande från all personal i dessa frågor. Vid ankomst till Miami blev vi i sällskapet mycket väl mottagna och välkomnade till USA. Nästan lite personlig service kändes det som.
Inga förhör i slutna rum. Någon enstaka fick visa väskan/handbagaget.

Läkemedel: Jag var ordentligt förberedd med färska recept, medförde originalförpackningar. Allt i handbagaget. Blev lite av ett Västgötaklimax. varken på Arlanda, London eller Miami var de intresserade av mina piller. Frågade vid ankomsten till Miami om jag skulle visa läkemedlen. Svar: "Nej, jag hoppas att Du har tillräckligt med dig, för här är det dyrt ... välkommen. Nästa."

Vi hyrde bil för 15 dagar: Pris på bensinen c:a 6kr/liter. Priset för bilen vet jag ej då jag inte betalade för bilen. Bra service. Bilen hämtades på flygplatsen, gångavstånd inomhus från terminalen.

Mat: i affären något dyrare än i Sverige. Utefrukost: 10$, lu 12$, mi 15$. S t o r a portioner.

Övrigt. Prisnivån på kläder är något högre i USA än i Sverige.

PS. Burgarna är stora som en brottarnäve och är dessutom av nötkött. De ni DS.

mvh

z
Citera
2018-12-19, 20:38
  #2
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Efter att läst och hört från och av alla experter, oftast självutnämnda, om att resa till USA kommer här några erfarenheter från en helt nyligen genomförd resa med uppehälle i USA/Florida.

Följer man dina åtgärder inför resan tror jag man inte får några problem.
Trots att de stramat åt säkerheten på de amerikanska flygplatserna så tycker jag det har blivit mycket smidigare att gå igenom passkontrollen och allt det andra. Det kunde vara väldigt krångligt för 20-25 år sedan. Minns min första längre vistelse där som var i sju månader. Blev indragen i ett rum och korsförhörd. De trodde jag inte hade pengar för att täcka alla utgifter under resan och skulle jobba illegalt. Och då hade jag ändå bankutdrag som visade att jag hade tillräckligt med pengar, godkänt visum från amerikanska ambassaden och brev/inbjudan från de jag skulle bo hos. Alla dessa dokument helt och hållet ignorerades. Beslutet om visum tittade de inte ens på. lol

Nu känns passkontrollen mycket mer avslappnad på något sätt.
Tråkigt för dig att du var tvungen att flyga genom Londons hemska flygplats, den är nästan lika illa som New Jerseys...
__________________
Senast redigerad av crispy-lip 2018-12-19 kl. 20:40.
Citera
2018-12-21, 12:32
  #3
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Efter att läst och hört från och av alla experter, oftast självutnämnda, om att resa till USA kommer här några erfarenheter från en helt nyligen genomförd resa med uppehälle i USA/Florida.
Jag själv 70+, ostraffad, diabetiker som haft stroke och infarkt. Därmed följer behov av att använda läkemedel.

Förberedelser före resan förutom biljetter:
Pass (kolla giltigheten)
ESTA-formuläret ifyllt. (Vid vistelse kortare tid än 90 dagar i USA. Länk till formuläret nedan.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e1s1
Gör detta i god tid innan resan. kan vara krångligt med tanke på Ditt namn. ÅÄÖåäö finns inte i USA.
Går att ordna vid framkomsten, med då tar det tid - lång tid. Du kan hamna sist i alla köer.
Kostnad för mig = 4$ vid ansökan, 10$ om Du godkänns. OBS! det finns de som tar 500 skr för detta jobb som du kan göra själv.

Flyg Arland-London, London-Miami, tor. Brittich airways. Bokat på flygstolen.se
Bra service. Trevlig personal. Kan rekommenderas.
Allt bagage hanterades av BA från Arlanda till Miami, trots uppehåll och byte av terminal i London.

Inget krångel vid pass- och säkerhets kontroll. varken på Arlanda, London Heathrow eller Miami.
Korrekt uppträdande från all personal i dessa frågor. Vid ankomst till Miami blev vi i sällskapet mycket väl mottagna och välkomnade till USA. Nästan lite personlig service kändes det som.
Inga förhör i slutna rum. Någon enstaka fick visa väskan/handbagaget.

Läkemedel: Jag var ordentligt förberedd med färska recept, medförde originalförpackningar. Allt i handbagaget. Blev lite av ett Västgötaklimax. varken på Arlanda, London eller Miami var de intresserade av mina piller. Frågade vid ankomsten till Miami om jag skulle visa läkemedlen. Svar: "Nej, jag hoppas att Du har tillräckligt med dig, för här är det dyrt ... välkommen. Nästa."

Vi hyrde bil för 15 dagar: Pris på bensinen c:a 6kr/liter. Priset för bilen vet jag ej då jag inte betalade för bilen. Bra service. Bilen hämtades på flygplatsen, gångavstånd inomhus från terminalen.

Mat: i affären något dyrare än i Sverige. Utefrukost: 10$, lu 12$, mi 15$. S t o r a portioner.

Övrigt. Prisnivån på kläder är något högre i USA än i Sverige.

PS. Burgarna är stora som en brottarnäve och är dessutom av nötkött. De ni DS.

mvh

z

Trevligt!

Mediciner bryr de sig inte om ifall man inte har narkotiska preparat eller abnorma mängder.

Tro däremot INTE att man kan ordna ESTA på plats! Man kommer inte på flyget dit ens och nu har man stramat upp så man SKA ansöka minst 72 timmar innan, sistaminuten-ansökningar funkar flrmodligen inte längre (sen någon dryg vecka).
Citera
2018-12-25, 20:12
  #4
Medlem
XX-Ambars avatar
Prisnivån på kläder högre än i Sverige?
Jag köpte två par Levis i Houston förra året. 39$ styck, hittar du såna priser i Sverige?
Dessutom är modellerna på Levis jeans i USA mer varierande/snyggare.
Citera
2018-12-26, 09:36
  #5
Medlem
Mat och kläder dyrare än i Sverige? Knappast! Prisbilden ligger normalt 30-35% lägre men ibland upp emot 70% beroende på vad man köper. Ett par stentvättade Levi's 501 kostar 750 kr i Sverige mot 350 kr i USA. På restaurang i Sverige 250 kr för en middag mot 150 kr i USA plus att portionen är den dubbla. På en ostronrestaurang som har en Michelinstjärna kostar 6 st ostron 300 kr i Sverige medan den på motsvarande restaurang i USA kostar 230 kr inkl 6 ångade musslor, 6 chilifyllda jätteräkor.
Citera
2018-12-26, 13:09
  #6
Medlem
Floridasidans avatar
Ja priserna kan ju diskuteras och visst finns vissa saker som är dyrare generellt men just bl.a. kläder är det man verkligen fyndar. Skulle aldrig handla märkeskläder i Sverige.

USA är ganska stort och att jämföra USA Sverige baserat på en resa går inte.
Titta t.ex. på Forex storstadsindex där Stockholm är referensen på index 100. New York ligger på 163 medan Miami (som vissa hävdar är dyrt) ligger på 82.
Likadant med utemat, en lunch kan man äta för 5 dollar eller 5.000, ska man jämföra rakt av ska det vara exakt samma, möjligtvis Big Mac Index

Att kalla andra självutnämnda experter och sen komma med ett så felaktigt och galet inlägg är ganska skrattretande, hoppas ingen tar det för sanning bara

God Jul!
Citera
2018-12-26, 13:15
  #7
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraxLtd
Mat och kläder dyrare än i Sverige? Knappast! Prisbilden ligger normalt 30-35% lägre men ibland upp emot 70% beroende på vad man köper. Ett par stentvättade Levi's 501 kostar 750 kr i Sverige mot 350 kr i USA. På restaurang i Sverige 250 kr för en middag mot 150 kr i USA plus att portionen är den dubbla. På en ostronrestaurang som har en Michelinstjärna kostar 6 st ostron 300 kr i Sverige medan den på motsvarande restaurang i USA kostar 230 kr inkl 6 ångade musslor, 6 chilifyllda jätteräkor.

USA är generellt billigare ja. Men då trådstarten handlar specifikt om just Florida så ligger det något i det han säger.
Var där tidigare i höstas, outlets och mat är generellt samma priser eller något dyrare där men mycket är turistfällor och då springer priserna iväg.

Dessutom har kronan försvagats något.
Citera
2018-12-26, 19:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Ja priserna kan ju diskuteras och visst finns vissa saker som är dyrare generellt men just bl.a. kläder är det man verkligen fyndar. Skulle aldrig handla märkeskläder i Sverige.

USA är ganska stort och att jämföra USA Sverige baserat på en resa går inte.
Titta t.ex. på Forex storstadsindex där Stockholm är referensen på index 100. New York ligger på 163 medan Miami (som vissa hävdar är dyrt) ligger på 82.
Likadant med utemat, en lunch kan man äta för 5 dollar eller 5.000, ska man jämföra rakt av ska det vara exakt samma, möjligtvis Big Mac Index

Att kalla andra självutnämnda experter och sen komma med ett så felaktigt och galet inlägg är ganska skrattretande, hoppas ingen tar det för sanning bara

God Jul!

A pro på självutnämnda experter ...
Citera
2018-12-27, 00:03
  #9
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
A pro på självutnämnda experter ...
Retard?
Citera
2018-12-27, 06:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
USA är generellt billigare ja. Men då trådstarten handlar specifikt om just Florida så ligger det något i det han säger.
Var där tidigare i höstas, outlets och mat är generellt samma priser eller något dyrare där men mycket är turistfällor och då springer priserna iväg.

Dessutom har kronan försvagats något.

Nej, det ligger inte något i det han säger då jag själv varit där och vet att priserna är runt 30% lägre om man håller sig ifrån turiststråken.
Citera
2018-12-27, 07:13
  #11
Medlem
Bravess avatar
Visst skiljer sig priserna åt rejält beroende på var i USA du åker, både vad gäller mat, kläder och annat. Kan säga att bensinpriset verkligen inte ligger på 6kr/litern här i Los Angeles (om ens någonstans i Kalifornien), men mycket möjligt att den gör det i Florida och flera andra delstater.

Härligt att du fick en chans att besöka USA, det är ett förbaskat trevligt land.
Citera
2018-12-28, 12:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Kan säga att bensinpriset verkligen inte ligger på 6kr/litern här i Los Angeles (om ens någonstans i Kalifornien), men mycket möjligt att den gör det i Florida och flera andra delstater.

Han skrev ca 6 kr/litern. Tankar du på t.ex. Costco betalar du $2.90 per gallon. Har du deras medlemskort får du ¢5 rabatt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3003335

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback