• 12 651 online
  • 1 213 596 medlemmar
  • 62 603 649 inlägg
  • 1
  • 2
2018-12-19, 13:50
Medlem
Abomination17s avatar
Ja, som rubriken lyder så undrar jag just varför ni tror att all form av röka är så populärt?

Jag anser att det är en sådan fruktansvärt tråkig drog, i jämförelse med exempelvis opiater/opioider och alla diverse benzo. Den går visserligen att manipulera/odla för att få olika effekter mycket enklare än andra berusningsmedel, men likväl så är den så tråkig. Det enda som möjligtvis är ännu sämre är väl då alkohol och tobak.

Så, varför? Är det tillgängligheten? Då den i jämförelse med andra droger är så lätt att få tag på, i princip i alla kretsar.

Är det priset, en trend, enkelheten eller något annat jag inte kan komma på?

Frågan ställs till brukare av denna planta och de som njuter av annat, samt inte njuter av något berusningsmedel alls.
Citera
2018-12-19, 13:57
Avstängd
Jellohs avatar
Risk/belöning är ju rätt bra, visst får man mer eufori av opioider, men mindre tråkigt är det ju inte, den enda spännande tanken man får är ju om man kommer sluta andas om man blundar, men sedan kommer man fram till att man inte bryr sig.
Det går att bruka utan store risk vid alla typer av aktivitet, få andra droger fungerar både till läggdags och till fotboll.
Citera
2018-12-19, 13:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abomination17
Ja, som rubriken lyder så undrar jag just varför ni tror att all form av röka är så populärt?

Jag anser att det är en sådan fruktansvärt tråkig drog, i jämförelse med exempelvis opiater/opioider och alla diverse benzo. Den går visserligen att manipulera/odla för att få olika effekter mycket enklare än andra berusningsmedel, men likväl så är den så tråkig. Det enda som möjligtvis är ännu sämre är väl då alkohol och tobak.

Så, varför? Är det tillgängligheten? Då den i jämförelse med andra droger är så lätt att få tag på, i princip i alla kretsar.

Frågan ställs till brukare av denna planta och de som njuter av annat, samt inte njuter av något berusningsmedel alls.

Jag tror att det är en kombination av tillgängligheten, att det i många kretsar är socialt accepterat med cannabis (jämfört med ex opiater) och att det är förhållandevis ofarligt. Sen gillar många ruset givetvis, även om det kanske inte är något för dig. Jag kan inte komma på någon drog med såpass påtaglig effekt, som är så ofarlig och så lite beroendeframkallande som cannabis.
Citera
2018-12-19, 14:04
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
För att det är en ofarlig mild och socialt accepterad . Opioder och benzo kan vara livsfarliga men inte cannabis.
Citera
2018-12-19, 14:35
Medlem
Flufffens avatar
Drogen är relativt mild om man jämför med andra droger (alkohol inkluderat). Man får ingen bakfylla dagen efter och man slipper hälla i sig mängder för att bli berusad, räcker med några bloss för att få effekt. Beroende är heller inte aktuellt. Visst, har man rökt varje dag i 2 månader och slutar tvärt så får man intensiva drömmar/mardrömmar och blir kallsvettig under nätterna i ett fåtal dagar. Jämför det med att kliva av från 2 månaders dagligt drickande (till berusning) eller benso/opioidbruk så är det ingenting, går inte att jämföra.

En mild drog med oförtjänt dåligt rykte.
Citera
2018-12-19, 15:02
Medlem
Först och främst för att det är lika ofarligt som en kopp med kaffe, man kan bruka den i årsvis utan att bli stentorsk och hjärndöd/själsdöd så som man blir av benzo och opiater.
Det får också musik att låta bättre, film att bli intressantare. Och man kan bete sig som en människa fast man är berusad.
Mycket mer socialt och mer socialt accepterat än piller.
Citera
2018-12-19, 16:04
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Ovan nämnda anledningar + det faktum att du kan röka varje dag och ändå få bra effekt, till skillnad från många andra droger.
Citera
2018-12-19, 16:16
Medlem
Dung.Beetle.Knights avatar
Den är etablerad i populärkulturen. Du ser inte så många coola killar på film eller i rapvideos som ligger med en spruta i armen (utom möjligen Vincent Vega).
Citera
2018-12-19, 16:40
Medlem
Jag vet inte vad ni har rökt men weed behöver knappast vara någon mild drog. Är det någon drog som kan få en helt handikappad så är det ju gräs, det händer liksom inte på benzo eller opioider så länge man håller sig till en rimlig dos. I min erfarenhet så blir de som rökt cannabis dagligen i åratal helt pantade i huvudet.
Senast redigerad av anjuna5 2018-12-19 kl. 16:46.
Citera
2018-12-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huberkuber
Först och främst för att det är lika ofarligt som en kopp med kaffe, man kan bruka den i årsvis utan att bli stentorsk och hjärndöd/själsdöd så som man blir av benzo och opiater.
Det får också musik att låta bättre, film att bli intressantare. Och man kan bete sig som en människa fast man är berusad.
Mycket mer socialt och mer socialt accepterat än piller.
Återkom om fem år när du brukat x antal gånger dagligen så får vi se hur icke hjärndöd du är
Citera
2018-12-19, 18:11
Medlem
Rufoss avatar
För mig handlar det mest om hälsoaspekten. Cannabis är relativt harmlöst jämfört med det mesta.

Sedan älskar jag ruset. Jag behöver inte så mycket mer än cannabis. Ibland händer det att jag kör på svamp, LSD eller MDMA, men cannabis räcker gott och väl.
Citera
2018-12-19, 18:27
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abomination17

Cannabis är naturlig, den förhöjer tankeverksamheten och kreativiteten, medans exempelvis benzo och skit du nämner mest ”stänger av” hjärnan.
Cannabis kan ses som en intrycksförhöjare, medans de flesta andra droger mest ger en flykt från vardagen.
Det är min erfarenhet iaf.
Citera
  • 1
  • 2