Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 04:05
  #361
Avstängd
Osteopats avatar
Min fysiklärare påstod att det finns en möjlighet att det vi kallar vakuum inte är lägsta energitillstånd utan bara metastabilt och att det skulle kunna kollapsa till ett nytt vakuum med avgivande av en väldig massa energi. Att det bara skulle behöva kollapsa i en punkt och sen skulle denna kollaps sprida sig med ljusets hastighet och att det skulle vara analogt med hur inflations-fasen i det tidiga universum avslutades när det falska vakuum man tänkte sig fanns då kollapsade till dagens vakuum.
Citera
2018-12-31, 04:26
  #362
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Idag bedriver man en IB affär i kursverksamheter där man ställer frågor för att sedan klasula eleven i politiska fack. Ett exempel var när jag 2017 gick en utbildning i trädgårdsanläggning och växtskötsel, det handlade rent igenom om dessa saker. Sista dagen samlade denne lärare oss alla för att se våra svar på frågan om vad man tyckte om ordet Negerboll.

En annan kurs jag gick 2012 inför servicebranchen med delad inriktning på antingen restaurang alternativt butik. Denna hade avsatta lektionstider för Feminism. Där tvingades man utföra fördjupningsprojekt i ämnet och "Kvinnorörelsen" med PP presentationer och redovisningar. För övrigt var denne lärare något av det skummaste jag sett. Hon såg ju mig direkt första minuten redan, och kunde bara inte släppa blicken från mig likt hon hade Aspergers. Ond blick och hatfull utstrålning som pyrde kring hennes sfär. Fy fan rent ut sagt.

År 2011 var jag arbetssökande och tvingades in som svensk på en kurs för invandrare med språksvårigheter och som behövde utveckla språket bättre. Den enda där som var dålig på svenska var läraren, eller coachen som hon föredrog kalla sig. Allt var trevligt däremot men jag och fem andra svenskar undrade vad i H-E vi gjorde där när man kastade fram obligatoriska svenska läs- och skrivförståelse tester från dagisnivå. Pricken över i var här när coachen hade så svårt att uttala ordet "Föreläsning", där hon konstant uttalade det som "Förlösning". Jag ville henne bara väl och sade ödmjukt efter ett antal pinsamma felsägningar av henne att det kallas "Föreläsning", annars säger man något annat. Hon blev spritt språngande galen, skrev och vrålade och kallade mig för rasist och tillägnade två kursveckor till att konstant peka ut mig som en rasist. Jag spelade in hennes galenskaper samt dokumenterade allt i detalj t om datum och dag. Jag fick föra en loggbok för mig själv ifall jag tvingades till att åter igen försvara mina mänsliga rättigheter, eller alltså rätten som skyddar mig från att sidobehandlas negativt. Jag har alltid stöttat och försvarat utsatta personer så det här var lite som kvittot på allt det goda. Tacken genom att skita en rakt i näven. Den där kärringen tror nog att allt är bra nu, men när jag såg detta så kan jag lova att den sista droppen förtroende för MENA folket tog slut. Inga mera pärlor åt Svin.
Citera
2019-01-04, 18:59
  #363
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osteopat
Min fysiklärare påstod att det finns en möjlighet att det vi kallar vakuum inte är lägsta energitillstånd utan bara metastabilt och att det skulle kunna kollapsa till ett nytt vakuum med avgivande av en väldig massa energi. Att det bara skulle behöva kollapsa i en punkt och sen skulle denna kollaps sprida sig med ljusets hastighet och att det skulle vara analogt med hur inflations-fasen i det tidiga universum avslutades när det falska vakuum man tänkte sig fanns då kollapsade till dagens vakuum.
Den saken har visst fog för sig i den teoretiska fysiken, så den läraren skall du inte avfärda som idiot, tvärtom.
Citera
2019-01-04, 19:27
  #364
Avstängd
Samtal med So-lärare i 9an eller 8 för ca 15 år sedan .

Jag frågade "varför ville Nazisterna under WW2 döda just judarna?", och jag fick svar att "Dom gillade inte andra religioner"
Sen följdfrågan "Varför bytte de inte religion eller höll det för sig själva då ?" svar " De ville inte "
Citera
2019-01-31, 22:40
  #365
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag menar att jag tror läraren hade rätt när den stora majoriteten av livskraften och hjärnverksamheten hos de vilda djuren kommer från instinkter och genetik.

Det är ju inte direkt så att en björn tänker "Hmm jag tror nog jag ska fiska vid den västra ån idag, kanske fånga en lax rentav" utan den tänker "hungrig. skaffa mat".
Ibland när jag håller på med saker, kommer jag på mig själv med att tänka utan språk. Visst är det möjligt att en björn tänker som du säger, utan talspråk, eller huvud taget annars analytiskt eller symbolisk tänkande. Tankeverksamheten kan också försiggå utan ett talspråk på ett djupare plan, långt mindre symboliskt eller analytiskt som vi dock är vana vid, och det kan vara en stor svaghet, utan språk. Den gamla eller ursprungliga tankeförmågan kan dock leda till väldigt intelligenta eller logiska slutsatser eller reaktioner likaväl.

I vissa fall vet jag likväl som björnen, vad jag borde göra, medfött, utan att tänka.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2019-01-31 kl. 23:01.
Citera
2019-01-31, 22:44
  #366
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Eh, joo: https://sv.wikipedia.org/wiki/York

Jag vet. Du skulle ha varit där och stöttat mig
Citera
2019-02-01, 03:11
  #367
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Har tagit del av många argument för varför det hela skulle vara fejk, men inte ett enda av dem håller för närmare granskning. Vanligtvis rör det sig om ”arguments from ignorance”, dvs att man inte förstår de tekniska aspekterna av Apollouppdragen och därför tycker att allt verkar ”overkligt”. Hade allt varit fejk så hade Sovjet såklart fattat det och basunerat ut det. Men det skedde inte utan Sovjet förstod att USA faktiskt besökt månen. Punkt. Ursäkta off topic.

On topic:
Tråden är intressant då den sätter fingret på en spännande krock, nämligen den mellan en livstrött vuxen i ett lågstatusyrke, ofta en kvinna som lärt sig fakta på pappret men inget utöver det, och hennes elever; pigga unga grabbar (och en å annan tjej) som är framtida kreatörer, vetenskapsmän, tänkare och reklamare. Grabbar som sett engelskspråkiga program utan text och därför lärt sig ord som läraren inte råkar kunna, och som kan tänka utanför boxen och ifrågasätta fakta som känns fel.

Men lärarens auktoritet är ju på spel, hon förväntas ju kunna mer än sina elever, om hon har fel i ett enda fall så kanske hon alltid har fel? Därför uppstår dessa lägen när lärare ljuger och fnyser när de bevisas ha fel.
Men jösses, tror du att det bara är killar som märker idiotsaker lärare säger, och skriver i den här tråden?? Människa, vidga dina vyer.

Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Samtal med So-lärare i 9an eller 8 för ca 15 år sedan .

Jag frågade "varför ville Nazisterna under WW2 döda just judarna?", och jag fick svar att "Dom gillade inte andra religioner"
Sen följdfrågan "Varför bytte de inte religion eller höll det för sig själva då ?" svar " De ville inte "
Så konstigt, varför kunde läraren inte bara svarat sanningsenligt på frågan?
Citera
2019-02-01, 08:34
  #368
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men jösses, tror du att det bara är killar som märker idiotsaker lärare säger, och skriver i den här tråden?? Människa, vidga dina vyer?


Såg du inte parantesen? Skrev ju tydligt ”och en och annan tjej” så ingen tröttmössa skulle bli triggad, men det hjälpte visst inte.

Anledningen till att jag skrev så är att det under min egen skolgång var väldigt ovanligt med kvinnliga besserwissers. Tjejerna verkade i allmänhet köpa allt läraren sa. Tjejerna hade heller inga direkta specialintressen som de nördade ned sig i. Tycker att man fortfarande i vuxen ålder märker en skillnad i hur tjejgäng mest pratar om vardagliga saker, kallprat, barn och familj, medan grabbgäng kan diskutera allt från nördämnen till politik och djupare frågor.
Finns ganska många trådar där detta fenomen diskuteras.

Sen finns det ju såklart undantag, du är helt säkert ett av dem. Dessa undantag blir alltid lite kränkta när den här generella skillnaden kommer på tal, ni kvinnor har ju alltid svårt för obekväma sanningar och kränkthet är ju lite av er paradgren.
Citera
2019-02-01, 10:56
  #369
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Så konstigt, varför kunde läraren inte bara svarat sanningsenligt på frågan?

Jag vet inte riktigt, men i skolan pratade man endast om judar som religiösa anhängare, det var inte direkt att vi fick läsa delar ur Mein kampf och förstå Hitler gällande judar.
Vilket borde varit med , men av samma anledning så svarar hon inte sanningsenligt för att det anses oviktigt för henne, det är utanför läroplanen.
Citera
2019-02-01, 10:58
  #370
Medlem
Att man själv inte kan lära sig något, Det måste man ha en lärare till. (länge sedan)

En annan dessutom rektor som tog på sig rollen som lärare ett tag. i ett projekt så kan man bara göra en sak i taget och gör man en tabell med två pågående saker samtidigt så är det helt felaktigt överbevisade så klart att hon hade totalt fel med ett par exempel men hon fattade inget eller kunde väl snarare inte erkänna att hon hade fel så det var bara att avsluta den diskussionen och gå vidare.

Hon var ju inte särskilt intelligent när det gällde att resonera kring saker och det märktes klart och tydligt så jag undvek att ha någon djupare eller snarare att ens prata om något lättare med henne på det planet.
__________________
Senast redigerad av Brodrude 2019-02-01 kl. 11:07.
Citera
2019-02-01, 11:01
  #371
Medlem
Byggskolan hehe tror inte det finns en byggare som kan räkna ut grader jaja

Förklarade hypotenusan för mig som jag inte kunde.

Såhär!

Den här sidan förhåller sig till den här sidan som den förhåller sig till den sidan . Undra på att jag inte kan så mycke . Fatta inget.

Även om det är sant.

Skulle jag fattat det svaret ?

Lika dumt i högstadiet . Pi = 3 sa läraren . Avrundat. noga nu .

Varför avrunda Pi så dåligt ?

Fick aldrig lära mig nått på riktigt
__________________
Senast redigerad av troligengud 2019-02-01 kl. 11:22.
Citera
2019-03-21, 11:39
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneJohn
En mellanstadielärare som påstod att SJ står för Sveriges Järnvägar.
Det har jag trott hela livet hahah
Vad står det för?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback