Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-19, 18:35
  #25
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Skillnaden är att det är svårare att förbjuda saker än att hålla kvar förbud. Vi har större koll nu än de hade när alkohol och tobak blev lagligt. Cannabis och socker/koffein kan inte jämnföras. Jag vet oerhört många som käkar socker eller dricker kaffe men som inte drabbats av några särskilda konsekvenser. Samtidigt känner jag få som använt cannabis men som har fått långa konsekvenser.
Asså egentligen så är jag inte så jätteinsatt i frågan fast vill du så kan vi bolla idéer fram och tillbaka utan att det behöver bli så seriöst. Jag tycker typ att det är upp till indeviden själv att utbilda sig och komma fram till eventuella risker med att ta droger och sen använda det.
Citera
2018-12-19, 19:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Asså egentligen så är jag inte så jätteinsatt i frågan fast vill du så kan vi bolla idéer fram och tillbaka utan att det behöver bli så seriöst. Jag tycker typ att det är upp till indeviden själv att utbilda sig och komma fram till eventuella risker med att ta droger och sen använda det.

Visst fast i verkligheten fungerar det inte riktigt så. När vänner i skolan till mig började dricka alkohol vid 16 så var det absolut ingen som läste på om det och det var många gånger man fick ta hand om dessa. För många så räcker det med att något är olagligt att köpa för hela befolkningen då många inte vill ta konsekvenserna som kommer med att bli haffad av polis. Att få alkohol var väldigt enkelt men att få fram andra saker var svårare. Jag vet inte hur gammal du är men jag gick ut gymnasiet för inte så många år sedan.

Jag vet även att dessa personer som fått stora konsekvenser av cannabis är väldigt högre procentuellt än vad de som fått problem med alkohol efter några fåtal gånger. Jag tycker alkohol ska förbjudas också då det är en hemsk drog det också men även där är det att det är mycket svårare att förbjuda saker än att ha kvar förbud.

Jag tycker helt enkelt att det kommer orsaka fler skador än nytta om det legaliseras. Många fler kommer prova och kanske drabbas av dessa personlighetsförändringar, brist på känslor och psykoser. Men jag håller inte med om att det ska vara olagligt att ha ett "problem". Att legalisera att ha det i blodet (här snackar jag alla droger) gör att det är lättare att våga söka hjälp. Större möjlighet till att ta tag i saker innan det blir för svårt. Även sprututbyten kunde bli standard på alla sjukhus. Det ska inte vara olagligt att bruka eller missbruka men det borde vara och fortsätta vara olagligt att försätta människor i den situationen och tjäna pengar på det. Nu blev det rätt seriöst men annars blir det lite svårt att diskutera om man ska sugar-coata sina diskutionsunderlag.
Citera
2018-12-19, 19:20
  #27
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Jag tycker helt enkelt att det kommer orsaka fler skador än nytta om det legaliseras. Många fler kommer prova och kanske drabbas av dessa personlighetsförändringar, brist på känslor och psykoser. Men jag håller inte med om att det ska vara olagligt att ha ett "problem". Att legalisera att ha det i blodet (här snackar jag alla droger) gör att det är lättare att våga söka hjälp. Större möjlighet till att ta tag i saker innan det blir för svårt. Även sprututbyten kunde bli standard på alla sjukhus. Det ska inte vara olagligt att bruka eller missbruka men det borde vara och fortsätta vara olagligt att försätta människor i den situationen och tjäna pengar på det. Nu blev det rätt seriöst men annars blir det lite svårt att diskutera om man ska sugar-coata sina diskutionsunderlag.

Okej då är du med på den biten. För nånstans handlar ju dit resonerande om att du vill göra det som räddar flest människor låter det som, du vill göra det som gör att flest kan leva ett hälsosamt liv. Sen så kommer vi ju till frågan med just det. Vad händer när folk inte kan få tag på det enkelt? Jo de köper det svart. Det är då du kan legalisera det, för att slippa att folk dras in i kriminalitet och kommer i kontakt med langare. Visst många får det med hjälp av internet men. Många dras in i kriminalitet från grupptryck och jag tror det är det du snackar om där, kom igen, ja en gås till, du vet. Och sen dras de in i tyngre kriminalitet. Därför kan vit droghandel va bra. Alltså - legalisera.
Citera
2018-12-19, 20:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Okej då är du med på den biten. För nånstans handlar ju dit resonerande om att du vill göra det som räddar flest människor låter det som, du vill göra det som gör att flest kan leva ett hälsosamt liv. Sen så kommer vi ju till frågan med just det. Vad händer när folk inte kan få tag på det enkelt? Jo de köper det svart. Det är då du kan legalisera det, för att slippa att folk dras in i kriminalitet och kommer i kontakt med langare. Visst många får det med hjälp av internet men. Många dras in i kriminalitet från grupptryck och jag tror det är det du snackar om där, kom igen, ja en gås till, du vet. Och sen dras de in i tyngre kriminalitet. Därför kan vit droghandel va bra. Alltså - legalisera.

Min tanke är lite som de har i Holland, ställen där man kan testa sina grejer gratis utan några frågor. På så sätt får personen i det som den förväntar sig utan konsekvenser och polisen kan fokusera på de som säljer.

Edit: alltså säljarna får svårare att fuska med varor, de som köper hamnar inte i kriminalitet eftersom det inte är olagligt att ha i blodet eller ha mindre mängd hemma (alltså inte på offentlig plats precis som alkohol). De som är kriminella är enbart de som säljer.
__________________
Senast redigerad av tradgardsflum 2018-12-19 kl. 20:19.
Citera
2018-12-20, 19:51
  #29
Moderator
kvm3s avatar
Då tråden primärt avhandlar legaliseringsfrågan flyttas den till bättre lämpat delforum.

Cannabis --> Cannabisaktivism
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback