Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-18, 20:08
  #1
Medlem
Samma nummer har ringts upp från MIN telefon x antal gånger, alltså vi snackar 10 ~ 15 tillfällen. Kan nån annan ringa genom mitt nummer på något sätt? Via min gmail eller nån annan app?
Citera
2018-12-18, 20:11
  #2
Avstängd
Densvartadildons avatar
Vilket telefonnummer pratar vi om? Ditt mobilnummer? T.ex. 071 333 33 33? För sådana nummer kan "spoofas" ja, man kan ringa vilken telefon som helst från vilket nummer som helst.

Vimla är den enda operatören i Sverige som börjat kämpa mot detta.
Citera
2018-12-18, 20:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartadildon
Vilket telefonnummer pratar vi om? Ditt mobilnummer? T.ex. 071 333 33 33? För sådana nummer kan "spoofas" ja, man kan ringa vilken telefon som helst från vilket nummer som helst.

Vimla är den enda operatören i Sverige som börjat kämpa mot detta.

Spoofa? Aldrig hört. Kan du mer om detta?
Citera
2018-12-18, 22:53
  #4
Avstängd
Densvartadildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Spoofa? Aldrig hört. Kan du mer om detta?
Nästan allt.
Citera
2018-12-19, 16:04
  #5
Medlem
Berätta mer. Kan man ta reda på om min telefon är spoofad?
Citera
2018-12-20, 17:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Berätta mer. Kan man ta reda på om min telefon är spoofad?

Spoofa gör man igenom ett program, du kan skriva in nästan vilket nummer du vill sen så ser det ut som att du ringer från det numret till personen du ringer till.
Citera
2018-12-21, 18:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trihard
Spoofa gör man igenom ett program, du kan skriva in nästan vilket nummer du vill sen så ser det ut som att du ringer från det numret till personen du ringer till.

Orkar du/någon länka? Låter ju helt sjukt att detta ska vara möjligt 2018..
Citera
2018-12-21, 20:09
  #8
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Orkar du/någon länka? Låter ju helt sjukt att detta ska vara möjligt 2018..

Du kan ju börja med Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Caller_ID_spoofing

Inte så värst insatt, men det är väl ett standardprotokoll. Syftet är väl att det faktiskt kan vara praktiskt att sätta utgående telefonnummer (t.ex. växeltelefonnummer när man ringer från en kontorstelefon o.dyl.) Det är inget "skumt" med det hela, dock något som så klart är möjligt att missbruka.
Citera
2018-12-23, 09:24
  #9
Medlem
Om någon spoofar mitt nummer, kan jag inte se det i mina samtalslistor eller hur?
Min andra fråga, går det att ta reda på om mitt nummer blivit spoofat om jag inte
kan se det i mina samtalslistor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback