Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-18, 18:53
  #1
Medlem
storm72s avatar
Vissa köksvågar kan växla mellan gram och milliliter, vad är skillnaden? Om jag ska väga upp 1 liter vatten så kvittar de vad jag väljer då resultatet är de samma.
Citera
2018-12-18, 19:00
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vissa köksvågar kan växla mellan gram och milliliter, vad är skillnaden? Om jag ska väga upp 1 liter vatten så kvittar de vad jag väljer då resultatet är de samma.

Då måste ju vågen veta exakt hur mycket en milliliter av en viss vara väger.
Citera
2018-12-18, 19:04
  #3
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vissa köksvågar kan växla mellan gram och milliliter, vad är skillnaden? Om jag ska väga upp 1 liter vatten så kvittar de vad jag väljer då resultatet är de samma.

Säg att du väger 1 liter salt och växlar från milliliter till gram? Klarar vågen det?
Citera
2018-12-18, 19:08
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Säg att du väger 1 liter salt och växlar från milliliter till gram? Klarar vågen det?

Om det är en våg som vet hur mycket en milliliter salt väger så funkar det.
Citera
2018-12-18, 19:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vissa köksvågar kan växla mellan gram och milliliter, vad är skillnaden? Om jag ska väga upp 1 liter vatten så kvittar de vad jag väljer då resultatet är de samma.
Det är bara för vatten det kvittar. Vatten har densiteten 1. För andra varor gäller andra värden som du eller vågen måste känna till.
Citera
2018-12-18, 19:30
  #6
Medlem
storm72s avatar
Är det någon som svarat på frågan? Eller svaret är: De är bara ploj och fyller ingen funktion?
Citera
2018-12-18, 19:35
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Är det någon som svarat på frågan? Eller svaret är: De är bara ploj och fyller ingen funktion?

Det fyller en funktion om det endast är vatten som vägs då 1 l vatten vid +4c väger 1 kg.
Visst kan det fylla en funktion, men då måste vågen vara programmerad så att den vet vad en specifik vara väger, och då att du kan knappa in vad det är du vill väga/mäta.
Citera
2018-12-18, 20:17
  #8
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det fyller en funktion om det endast är vatten som vägs då 1 l vatten vid +4c väger 1 kg.
Visst kan det fylla en funktion, men då måste vågen vara programmerad så att den vet vad en specifik vara väger, och då att du kan knappa in vad det är du vill väga/mäta.

De får du allt utveckla då jag lika gärna kan väga upp 1 kg vatten som då är 1 liter
Citera
2018-12-18, 20:20
  #9
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vissa köksvågar kan växla mellan gram och milliliter, vad är skillnaden? Om jag ska väga upp 1 liter vatten så kvittar de vad jag väljer då resultatet är de samma.
Jag (och många andra) har det motsatta, ett litermått som också visar vikten. Men då finns det alltså olika skalor för mjöl, socker osv.
Citera
2018-12-18, 20:25
  #10
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag (och många andra) har det motsatta, ett litermått som också visar vikten. Men då finns det alltså olika skalor för mjöl, socker osv.

Jo, dessa vågar förstår jag. Där har man ett "volymmått" man kan använda. Men dessa platta vanliga vågar som man växlar mellan olika enheter där då bl.a. volymmått(ml) finns med är för mig en gåta.
Citera
2018-12-18, 20:28
  #11
Medlem
Går det att knappra in densiteten?
Citera
2018-12-18, 21:12
  #12
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Jo, dessa vågar förstår jag. Där har man ett "volymmått" man kan använda. Men dessa platta vanliga vågar som man växlar mellan olika enheter där då bl.a. volymmått(ml) finns med är för mig en gåta.
Jag menar att det måste vara likadant på vågen. Att man antingen läser av på olika skalor eller att man kan ställa in vilken vara det är man väger. Annars kan det inte fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback