Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-18, 18:28
  #1
Medlem
Sextiopluss avatar
Senaste nytt är att Japan bromsar Huawei. Tidigare har detta hänt enligt DI:
"USA har hittills förbjudit Huawei från den egna marknaden på nationella säkerhetsgrunder. Australien och Nya Zeeland har också blockerat företaget från att få bygga ut 5G-teknik."

Vi vet att Xi Jinping vill dominera världen, och är mycket farligare än den klene Putin, så detta är naturligtvis en metod. Frågan är om man skall undvika deras apparater även på individnivå?
__________________
Senast redigerad av Sextioplus 2018-12-18 kl. 18:30. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-12-18, 18:37
  #2
Medlem
cyber_zekes avatar
Rent generellt misstror jag elektronik ifrån Kina. Har köpt mycket skit via Wish, och i princip allt som skall kopplas upp går via servrar i Kina, jag tror inte att man låter så mycket data gå förbi utan att snappas upp. Däremot tror jag att det är så mycket data att man har problem att sålla ut vad som är något att ha.
Citera
2018-12-18, 18:54
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Däremot tror jag att det är så mycket data att man har problem att sålla ut vad som är något att ha.
Kina har en mycket, mycket sofistikerad IT-struktur och jag tror inte att de har några som helst problem att behandla enorma datamängder utan problem.

Kom ihåg att de har en mycket sofistikerad övervakning över alla medborgare både på nätet och IRL.

Det är dessutom inga människor som sitter och processera datan. Allt de behöver göra är att skala upp vad de redan har vid behov.


De satsar också stort på maskinlärning/"AI". All data är viktig och är det stora datamängder så är det bara en fördel.


Jag har också elektronik från Kina som scannar av hela min bostad med radar/laser och skickar till Kina. Jag är också 100% säker på att datan processeras genom ett artificiellt neuralt nätverk
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-18 kl. 18:59.
Citera
2018-12-18, 18:55
  #4
Medlem
swebarbs avatar
mycket rykten online säger att huawei och xiaomi har bakdörrar i sina telefoner, dom håller ju o ta över hela smartphone marknaden, bara samsung som är före huawei, jag vet faktiskt inte vad man ska tro, kan ju vara sant, kineser är luriga jävlar dom har alltid nåt fuffens för sig..

tycker det är rätt av usa att blocka dom, iof vill dom inte riskera att huawei går om apple där, men i västvärlden ångar dom på för fullt vilket är skrämmande för mig lite..
Citera
2018-12-18, 19:03
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
tycker det är rätt av usa att blocka dom, iof vill dom inte riskera att huawei går om apple där, men i västvärlden ångar dom på för fullt vilket är skrämmande för mig lite..
Kina kommer att gå om Väst på området. Kina bryr sig inte om den personliga integriteten och kan mobilisera nästan hela landets resurser för samma projekt, också över lång tid.

Väst är överlag kapitalistiska demokratier där den förmågan inte finns. Vi behöver respektera den personliga integriteten och företagen arbetar sällan tillsammans med konkurrenter. Och mig veterligen finns inga statliga initiativ i något västland där företag ska dela med sig av data mellan varandra.

Därför kan deras maskiner lära sig mer om omvärlden på ett djup som inte går här, och därför kommer deras maskiner att lära sig saker som inte våra kommer att lära sig.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-18 kl. 19:10.
Citera
2018-12-18, 19:50
  #6
Avstängd
Densvartadildons avatar
Självklart spionerar Huawei. Dom är nästan störst på marknaden vad gäller mobiler, det fattar väl vem som helst att dom har en heltidsanställd per kund som granskar era bilder & sms?? ALLT ANNAT ÄR ORIMLIGT!

Att man är rädd för övervakning 2018 gör mig fan mörkrädd, era patetiska pissluder.
Citera
2018-12-18, 20:36
  #7
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartadildon
Självklart spionerar Huawei. Dom är nästan störst på marknaden vad gäller mobiler, det fattar väl vem som helst att dom har en heltidsanställd per kund som granskar era bilder & sms?? ALLT ANNAT ÄR ORIMLIGT!

Att man är rädd för övervakning 2018 gör mig fan mörkrädd, era patetiska pissluder.
Mycket naivt av dig att tro att det är människor som processerar datan.
Citera
2018-12-18, 20:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Kina har en mycket, mycket sofistikerad IT-struktur och jag tror inte att de har några som helst problem att behandla enorma datamängder utan problem.

Det har jag mycket svårt att tro, det är generellt sett mycket mer amatörmässigt än man kan tro. Jag har sett mycket kinesisk IT på insidan och det är inget att bli imponerad över.
Citera
2018-12-18, 21:24
  #9
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det har jag mycket svårt att tro, det är generellt sett mycket mer amatörmässigt än man kan tro. Jag har sett mycket kinesisk IT på insidan och det är inget att bli imponerad över.
Jag vet inte vad du talar om så jag kan inte säga någonting om din uppfattning om vad du har sett.

Men jag vett att de övervakar alla medborgare på nätet, har övervakningskameror i vissa städer med ansiktsigenkänning (de slänger upp ens ansikte, namn och yrke på en storbildsskärm om man går mot röd gubbe), kommer att införa ett betygsättningssystem år 2020 över samtliga medborgare som baserar sig på maskininlärning och satsar på att bli världsledande inom AI inom 10 år samt att ha kommit ikapp USA inom drygt ett år.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-18 kl. 21:46.
Citera
2018-12-18, 21:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag vet inte vad du talar om så jag kan inte säga någonting om din uppfattning om vad du har sett.

Men jag vett att de övervakar alla medborgare på nätet, har övervakningskameror i vissa städer med ansiktsigenkänning (de slänger upp ens ansikte, namn och yrke om man går mot röd gubbe), kommer att införa ett betygsättningssystem år 2020 över samtliga medborgare som baserar sig på maskininlärning och satsar på att bli världsledande inom AI inom 10 år samt att ha kommit ikapp USA inom drygt ett år.

Jo jag är medveten om att de har dom här ambitionerna men det är inte riktigt samma sak som att de har kompetensen. Kina som stat och kinesiska företag ligger inte på den tekniska nivå som dom vill ge sken av, inte i närheten. Jag har sett massor av kinesiska system och produkter från insidan och nivån är i många fall extremt amatörmässig. Dom kan drömma om sina stora övervakningssystem men det är inget dom kommer att lyckas med på mycket länge.

Däremot kan jag hålla med om att dom är ett hot pga att industrispionage fortfarande är deras grej, företaget som tråden handlar om är särskilt ökända för det.
Citera
2018-12-18, 21:52
  #11
Medlem
Tror lika mycket på detta som jag tror att google och microsoft samlar data.


Citera
2018-12-18, 22:53
  #12
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Kina kommer att gå om Väst på området. Kina bryr sig inte om den personliga integriteten och kan mobilisera nästan hela landets resurser för samma projekt, också över lång tid.

Väst är överlag kapitalistiska demokratier där den förmågan inte finns. Vi behöver respektera den personliga integriteten och företagen arbetar sällan tillsammans med konkurrenter. Och mig veterligen finns inga statliga initiativ i något västland där företag ska dela med sig av data mellan varandra.

Därför kan deras maskiner lära sig mer om omvärlden på ett djup som inte går här, och därför kommer deras maskiner att lära sig saker som inte våra kommer att lära sig.

ja du har rätt, och det är just det som oroar mig när kinesiska giganter börjar äta upp allt, speciellt idag med telefoner folk har bokstavligen allt på dom så ifall vi låtsas att dom har bakdörrar o annat på sina smartphones så kan man ju tänka sig själv.. detta är inte bra alls..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback