Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-18, 15:02
  #1
Medlem
Har någon tips på en bra utomhuskamera för privat bruk? Har sneglat lite på Arlo Pro 2 - dyra men verkar bra. Det står det att de klarar ner till - 10 grader .. och det är ju inte speciellt mycket. Vad händer sen? Lägger de bara av tills det blir varmt igen?
Såg att det fanns ett silikonfodral att köpa till dem. Antagligen främst för kamouflage, men kanske det kan hjälpa att även hålla värmen något?
Tacksam för tips från någon med erfarenhet.

Kameran ska sitta utomhus i Norrland och under vinterhalvåret är det garanterat mer än -10 grader större delen av tiden.
Citera
2018-12-18, 15:15
  #2
Medlem
För eventuella andra som kan tänkas skriva här i tråden vill jag berätta att kameran som TS nämner är en övervakningskamera, inte något man använder "manuellt" för att ta snygga bilder.

Jag hade inte hängt upp mig på temperaturangivelsen, med stor sannolikhet är det bara så att tillverkaren inte har testat kamerorna i temperaturer kallare än -10. Jag tror, baserat på egen erfarenhet av en systemkamera i -25, att elektroniken inte kommer att ha något problem alls. Det som krånglade för mig var två saker: dels LCD:n på kameran (som inte är aktuell i detta fall) som blev oanvändbart långsam, och batteriet (som troligen inte heller är aktuellt nu) som tappade massor med ork.

En sak att ha i åtanke är dock att om du installerar någon av dessa utomhus, och den lägger av efter att ha tillbringat en vinter utomhus, så kan tillverkaren mycket väl vägra laga den under garantin eftersom den utsatts för temperaturer utanför området den är "godkänd" för.
Citera
2021-01-12, 22:30
  #3
Medlem
TroPelleDets avatar
Lite sent svar kanske men kör själv Arlo i -25 utan problem. Något kortare batteritid bara.
Citera
2021-01-13, 19:54
  #4
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Lite sent svar kanske men kör själv Arlo i -25 utan problem. Något kortare batteritid bara.

Intressant. Jag tittar själv på att installera en utekamera. Har sedan tidigare en ubiquiti-kamera med nvr, som jag tänkte komplettera med ytterligare en kamera, men eftersom de med kort varsel stängt ned sin UniFi Video-tjänst vill jag inte satsa ytterligare på dem.

Hur väl funkar Arlos app? De nämner att man kan spara 7 dagars inspelningar i deras molntjänst - gäller det en rullande 7 dagarsperiod eller är det 7x24h inspelad video (t ex alla klipp där rörelsedetektion gått igång)?
Citera
2021-01-17, 10:29
  #5
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Intressant. Jag tittar själv på att installera en utekamera. Har sedan tidigare en ubiquiti-kamera med nvr, som jag tänkte komplettera med ytterligare en kamera, men eftersom de med kort varsel stängt ned sin UniFi Video-tjänst vill jag inte satsa ytterligare på dem.

Hur väl funkar Arlos app? De nämner att man kan spara 7 dagars inspelningar i deras molntjänst - gäller det en rullande 7 dagarsperiod eller är det 7x24h inspelad video (t ex alla klipp där rörelsedetektion gått igång)?

Jag har Arlos cloudtjänst så pröjsar en liten slant så sparas det på molnet i typ 2-3 månader. Rullande 7dagarsperiod tror jag du tänker på. Ej 7x24h.
Citera
2021-01-17, 14:32
  #6
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Jag har Arlos cloudtjänst så pröjsar en liten slant så sparas det på molnet i typ 2-3 månader. Rullande 7dagarsperiod tror jag du tänker på. Ej 7x24h.

Ok, tack! Går det lätt att exportera filmer från tjänsten? En 7-dagarsperiod duger gott om det går att spara enskilda filmsnuttar
Citera
2021-01-22, 01:52
  #7
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ok, tack! Går det lätt att exportera filmer från tjänsten? En 7-dagarsperiod duger gott om det går att spara enskilda filmsnuttar

Japp, det går att spara ned.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback