Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-18, 13:05
  #1
Medlem
15minFames avatar
Två plånböcker?

Om ena är en oreggad localbitcoins och får bitcoins dit. Om jag sen har en annan plånbok som är reggad och för över från localbitcoins dit, då antar jag att det registreras hos skatteverket. Så när betalar jag skatt? När jag för över till ett vanligt bankkonto eller är pengarna kommer till andra plånboken?
En del jag säljer är privat. Har köpt saker på nätet som blivit helt fel och kan inte skicka tillbaka (för dyrt och krångligt) så jag säljer det för samma pris eller till en förlust och har ingen lust att betala skatt på sådant. Så hur håller man isär på vad för sorts försäljning och hur vet man vad som skickas till skatteverket? Vill inte göra något newbie misstag och få skattesmäll pga okunskap.

Är helt ny på det här (uppenbarligen) och har inte reggat mig någonstans. Är coinbase bra?
Tack på förhand
Citera
2018-12-20, 20:11
  #2
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Två plånböcker?

Om ena är en oreggad localbitcoins och får bitcoins dit. Om jag sen har en annan plånbok som är reggad och för över från localbitcoins dit, då antar jag att det registreras hos skatteverket. Så när betalar jag skatt? När jag för över till ett vanligt bankkonto eller är pengarna kommer till andra plånboken?
En del jag säljer är privat. Har köpt saker på nätet som blivit helt fel och kan inte skicka tillbaka (för dyrt och krångligt) så jag säljer det för samma pris eller till en förlust och har ingen lust att betala skatt på sådant. Så hur håller man isär på vad för sorts försäljning och hur vet man vad som skickas till skatteverket? Vill inte göra något newbie misstag och få skattesmäll pga okunskap.

Är helt ny på det här (uppenbarligen) och har inte reggat mig någonstans. Är coinbase bra?
Tack på förhand

Detta undrar jag med.

Skatteverket vill ju ha skatt på ALLT som kommer in från "okända" plånböcker.
Citera
2018-12-22, 07:45
  #3
Medlem
polagoms avatar
Vad pratar du om reggade plånböcker? Menar du att dem har blivit ’märkta’ av skatteverket?

Är din fråga om vad du betalar skatt på? Eller hur du undviker det?

Du ska betala skatt på alla transaktioner, dvs när du köper och säljer krypto. Du ska betala skatt när du köper något för krypto, dvs en TV för 1 Bitcoin.

Och du betalar kapitalvinstskatt. Det är 30% av vinsten. Och förluster kan kvittas mot vinster. Men en förlust är enbart till 70% avdragsgill.

Och du betalar skatt en gång per år i samband med den vanliga deklarationen.

Allt är väldigt enkelt oavsett hur illa msn kan tycka det är och hur gammalt vårt system, politik och skattesystem är. Läs mer här. https://www.skatteverket.se/privat/s...6bae11b60.html
Citera
2018-12-22, 13:25
  #4
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Vad pratar du om reggade plånböcker? Menar du att dem har blivit ’märkta’ av skatteverket?

Är din fråga om vad du betalar skatt på? Eller hur du undviker det?

Du ska betala skatt på alla transaktioner, dvs när du köper och säljer krypto. Du ska betala skatt när du köper något för krypto, dvs en TV för 1 Bitcoin.

Och du betalar kapitalvinstskatt. Det är 30% av vinsten. Och förluster kan kvittas mot vinster. Men en förlust är enbart till 70% avdragsgill.

Och du betalar skatt en gång per år i samband med den vanliga deklarationen.

Allt är väldigt enkelt oavsett hur illa msn kan tycka det är och hur gammalt vårt system, politik och skattesystem är. Läs mer här. https://www.skatteverket.se/privat/s...6bae11b60.html
Informera gärna hur man UNDVIKER att betala skatt. Jag tycker det finns alldeles för många trådar som informerar om NÄR och HUR man ska deklarera inkomster och betala skatt.

Misstänker nästan att det är Skattmasen som startat dessa trådar.
Citera
2019-01-03, 08:51
  #5
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Detta undrar jag med.

Skatteverket vill ju ha skatt på ALLT som kommer in från "okända" plånböcker.
Vad menas? Är det när man för över pengarna till sitt bankkonto som pengarna blir synliga och därmed ska deklareras?
Citera
2019-01-03, 08:53
  #6
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Vad pratar du om reggade plånböcker? Menar du att dem har blivit ’märkta’ av skatteverket?

Är din fråga om vad du betalar skatt på? Eller hur du undviker det?

Du ska betala skatt på alla transaktioner, dvs när du köper och säljer krypto. Du ska betala skatt när du köper något för krypto, dvs en TV för 1 Bitcoin.

Och du betalar kapitalvinstskatt. Det är 30% av vinsten. Och förluster kan kvittas mot vinster. Men en förlust är enbart till 70% avdragsgill.

Och du betalar skatt en gång per år i samband med den vanliga deklarationen.

Allt är väldigt enkelt oavsett hur illa msn kan tycka det är och hur gammalt vårt system, politik och skattesystem är. Läs mer här. https://www.skatteverket.se/privat/s...6bae11b60.html
Jag läste om att de plånböcker där man uppger sina uppgifter så som bankkonto osv skickar rapporter till skatteverket.

Jag hade inte tänkt att köpa och sälja bitcoins utan sälja saker för bitcoins för dem som inte kan eller vill använda swish eller dyl.
Citera
2019-01-03, 11:50
  #7
Medlem
Du ska skatta på varje trade du gör dvs krypto -> fiat/annan krypto.
Citera
2019-01-03, 19:58
  #8
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Du ska skatta på varje trade du gör dvs krypto -> fiat/annan krypto.
Jag tror det inte är så petigt för det skulle bli för tok för mycket att hålla koll på både för skatteverket och den enskilde. Det skulle innebära att för dom som småtradar måste man hålla koll på varje trade från krypto -> fiat/annan krypto vilket i många fall kan vara hundratals i månaden eller mer om man sysslar med swingtrading som är rätt vanligt inom krypto.

Jag kan ha fel men jag har för mig att skatteverket/banker tänker lite mer macro än så, dvs vinster in på ditt fiatkonto över en viss summa under ett år. Allt under 50k har jag svårt att tänka mig ens dyker upp på deras radar.
Citera
2019-01-04, 03:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tror det inte är så petigt för det skulle bli för tok för mycket att hålla koll på både för skatteverket och den enskilde. Det skulle innebära att för dom som småtradar måste man hålla koll på varje trade från krypto -> fiat/annan krypto vilket i många fall kan vara hundratals i månaden eller mer om man sysslar med swingtrading som är rätt vanligt inom krypto.

Jag kan ha fel men jag har för mig att skatteverket/banker tänker lite mer macro än så, dvs vinster in på ditt fiatkonto över en viss summa under ett år. Allt under 50k har jag svårt att tänka mig ens dyker upp på deras radar.

Ja det exakt så det är. Givetvis inget SKV har koll på men det är fortfarande så reglerna är.
Citera
2019-01-05, 18:38
  #10
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Du ska skatta på varje trade du gör dvs krypto -> fiat/annan krypto.
Fast jag har inte tänkt att köpa sälja valuta utan ha det som betalningsmetod för den som inte vill/kan använda swish och för inga stora summor men vill gärna veta att göra rätt från början.
Citera
2019-01-05, 18:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Fast jag har inte tänkt att köpa sälja valuta utan ha det som betalningsmetod för den som inte vill/kan använda swish och för inga stora summor men vill gärna veta att göra rätt från början.

SKV vill att du ska skatta på vinst även om du använder det som betalningsmedel. Om priset gått upp efter du köpt BTC sedan köper vad som helst för dina BTC så ska du enligt SKV skatta.
Citera
2019-01-05, 19:05
  #12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
SKV vill att du ska skatta på vinst även om du använder det som betalningsmedel. Om priset gått upp efter du köpt BTC sedan köper vad som helst för dina BTC så ska du enligt SKV skatta.
Ja jo skatteverket vill ha sitt. Men alla plånböcker fungerar ju inte som en bank, tex localbitcoin där man inte behöver regga sig, så om jag får in lite coins till en plånbok, betalar för något och sen cashar ut, så är det inkomst, utgift och vinst som vanligt och kan redovisas när jag sätter över pengarna på ett bankkonto som är kopplat till mig. Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback