Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-18, 10:38
  #1
Medlem
vonfnass avatar
Hej!

Detta må vara en helt korkad fråga, men jag försöker lära mig förstå hur det fungerar.
Jag kör enbart trådat hemma. I hemmet finns en NAS och en Plexserver. Jag vill kunna komma åt Plex vart jag än är i min lägenhet, och istället för att köpa en dyr router med väldigt många portar, kan jag istället köpa en switch och få den att fungera tillsammans med min nuvarande router?

Ursäkta mina Paint-skills, men det är något åt detta hållet som jag tänker:
https://imgur.com/a/cq6GQqq

Kommer jag kunna komma åt Plex från enheterna som är inkopplade i switchen och vice versa?

Min router är en Asus RT-N66U, om det spelar någon roll.
Citera
2018-12-18, 10:44
  #2
Medlem
Ja, det kommer fungera.
Citera
2018-12-18, 10:51
  #3
Medlem
Oberschinns avatar
Ja du har tänkt helt rätt. Jag har i stort sett identisk setup (samma router t om) och har en Netgear GS108 kopplad som på din bild. Funkar perfekt.
Citera
2018-12-18, 11:46
  #4
Medlem
Ja det kommer att fungera som du vill - Förutsatt att din router delar ut tillräckligt med IP-adresser via DHCP.

Om det inte fungerar så är det enkelt åtgärdat igenom att logga in på routern via webbinterfacet och öka DHCP-rangen.

Låt oss säga att den är inställd på att dela ut IP-adresser enligt följande:

START: 192.168.1.10
END: 192.168.1.15

Då ökar du bara END till tex. 192.168.1.30 eller liknande beroende på hur många samtidigt uppkopplade enheter du vill tillåta. Sista möjliga adress du kan använda är 192.168.1.254.
Sen sparar du och startar om de enheter som inte fungerar (Mest troligt då de inte fått IP).
//A
Citera
2018-12-18, 14:20
  #5
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxarn
Ja, det kommer fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Oberschinn
Ja du har tänkt helt rätt. Jag har i stort sett identisk setup (samma router t om) och har en Netgear GS108 kopplad som på din bild. Funkar perfekt.

Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Ja det kommer att fungera som du vill - Förutsatt att din router delar ut tillräckligt med IP-adresser via DHCP.

Om det inte fungerar så är det enkelt åtgärdat igenom att logga in på routern via webbinterfacet och öka DHCP-rangen.

Låt oss säga att den är inställd på att dela ut IP-adresser enligt följande:

START: 192.168.1.10
END: 192.168.1.15

Då ökar du bara END till tex. 192.168.1.30 eller liknande beroende på hur många samtidigt uppkopplade enheter du vill tillåta. Sista möjliga adress du kan använda är 192.168.1.254.
Sen sparar du och startar om de enheter som inte fungerar (Mest troligt då de inte fått IP).
//A
Tusen, tusen, tusen tack, gott folk!!! Då har jag lite koll
Citera
2018-12-18, 15:46
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Bonusinfo:

Din router har redan en fyraportars switch inbyggd. Att hänga på flera switchar på de portarna är helt OK så länge adresserna räcker till.

Routern delar ut adresserna under förutsättning att den inte är bryggad för då är routern också en switch och du får adressen(rna) från din internetleverantör. Vanligen får man bara en ibland fem.
Citera
2019-01-21, 23:41
  #7
Medlem
Du kan även köra med en gammal router om du har en liggandes hemma, stänga av DNS bara så har du en switch.
Citera
2019-01-23, 09:41
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Du kan även köra med en gammal router om du har en liggandes hemma, stänga av DNS bara så har du en switch.
Nej, det är DHCP som ska stängas av. DHCP delar ut adresser på LAN-sidan och du ska anluta LAN på ena routern till LAN på den andra och då blir det knas om båda routrarna delar ut adresser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback