Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-18, 00:19
  #1
Medlem
Viejoverdes avatar
https://www.engelholm.se/download/18...055-1%20A0.pdf

Någon som vet om detta är beslut eller skisser/utkast?
Nån som har info om Barkåkra?
Tack!
Citera
2019-01-04, 14:05
  #2
Medlem
Barkåkra är ingenting egentligen, en järnvägsstation och en kyrka typ. Det är bostadsområdet hamnar precis utanför stadsdelen Skälderviken som på något sätt kan sägas vara yttersta kanten åt det hållet av Ängelholms tätort.
Det är stilla och havsnära. Välbeställt.
Affär (liten) finns i Skälderviken.
Ring kommunens kundtjänst för att ta reda på mer om statusen för bygget. Planerna verkar vara några år gamla.
Citera
2019-01-04, 17:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Barkåkra är ingenting egentligen, en järnvägsstation och en kyrka typ. Det är bostadsområdet hamnar precis utanför stadsdelen Skälderviken som på något sätt kan sägas vara yttersta kanten åt det hållet av Ängelholms tätort.
Det är stilla och havsnära. Välbeställt.
Affär (liten) finns i Skälderviken.
Ring kommunens kundtjänst för att ta reda på mer om statusen för bygget. Planerna verkar vara några år gamla.

Haha! På den kuststräckan men i synnerhet i samhället Skälderviken tror man ju att man är i någon reklamfilm för livet i största allmänhet. Men det kommer väl måndagsmornar i januari där också, antar jag.
Citera
2019-01-23, 23:29
  #4
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Haha! På den kuststräckan men i synnerhet i samhället Skälderviken tror man ju att man är i någon reklamfilm för livet i största allmänhet. Men det kommer väl måndagsmornar i januari där också, antar jag.

Just den känslan jag söker
Citera
2019-01-24, 15:13
  #5
Medlem
tigerrakets avatar
Mycket äldre personer bor där, samt barnfamiljer. Inga hyreshus än så länge, en väldigt svensson, svensson-idyll
Citera
2019-01-27, 17:01
  #6
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Mycket äldre personer bor där, samt barnfamiljer. Inga hyreshus än så länge, en väldigt svensson, svensson-idyll

Därför startade jag tråden. Förtätningsvansinnet av städerna sprider sig. Överallt poppar det upp nya hyreshus, granne med trevliga områden. Planen i Ängelholm är 1500 bostäder intill Skäldeviken. Det kommer att rita om kartan radikalt. 8 våningshus mm. Eftersom det är sårt att få någon i kommunen att svara på frågor kring bygget, sla jag en fråga här, om någon satt på insider kunskap
Citera
2019-01-27, 17:41
  #7
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Därför startade jag tråden. Förtätningsvansinnet av städerna sprider sig. Överallt poppar det upp nya hyreshus, granne med trevliga områden. Planen i Ängelholm är 1500 bostäder intill Skäldeviken. Det kommer att rita om kartan radikalt. 8 våningshus mm. Eftersom det är sårt att få någon i kommunen att svara på frågor kring bygget, sla jag en fråga här, om någon satt på insider kunskap

Sen är det ju väldigt svårt för kommunen att svara på exakt hur det kommer se ut. Många tomter är ju för privatpersoner, och sedan är väl där något bostadsbolag som ska bygga lite också. Man vet ju varken hur mycket eller hur det ska se ut förrens det är ansökt om bygglov
Citera
2019-01-27, 21:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Därför startade jag tråden. Förtätningsvansinnet av städerna sprider sig. Överallt poppar det upp nya hyreshus, granne med trevliga områden. Planen i Ängelholm är 1500 bostäder intill Skäldeviken. Det kommer att rita om kartan radikalt. 8 våningshus mm. Eftersom det är sårt att få någon i kommunen att svara på frågor kring bygget, sla jag en fråga här, om någon satt på insider kunskap

Det finns i närområdet flygplats, företagsområdet Valhall park och dessutom en relativt nyinvigd tågstation i Barkåkra. Det vore väl rätt konstigt om det inte också fanns planer för nya bostäder i ett sådant område, då Ängelholm är rätt så populärt att flytta till. Att det står att det finns planer på 1 500 nya bostäder betyder inte heller att det kommer att byggas i ett svep. Sådana här planer görs på lång sikt och avgörs i mångt och mycket av efterfrågan på nyproducerade bostäder, vilket väl allmänt sägs vara något på nedåtgående i landet för tillfället.
Citera
2019-02-01, 10:42
  #9
Medlem
shws avatar
Just nu byggs det ju dessutom på ärrarps ängar som kommer brygga mellan ängelholm och skälderviken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback