Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-17, 21:42
  #1
Medlem
på Wiki står följande om serotonin: Additionally, serotonin is stored in blood platelets and is released during agitation and vasoconstriction, where it then acts as an agonist to other platalets.

Men menas då vanlig kärlsammandragning och agitation i blodet som när man äter lök eller angår det cellerna på annat sätt?

Ursäkta om det är fel ämne, flytta gärna tråden rätt då tack
__________________
Senast redigerad av Siktarn 2018-12-17 kl. 22:06.
Citera
2019-01-13, 13:10
  #2
Medlem
Ingen? Finner detta ytterligt intressant och ska förklara varför ifall jag d”får svar.
Citera
2019-01-14, 00:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
på Wiki står följande om serotonin: Additionally, serotonin is stored in blood platelets and is released during agitation and vasoconstriction, where it then acts as an agonist to other platalets.

Men menas då vanlig kärlsammandragning och agitation i blodet som när man äter lök eller angår det cellerna på annat sätt?

Ursäkta om det är fel ämne, flytta gärna tråden rätt då tack

Hur menar du med ”som när man äter lök”? Alltså vad menar du händer då?

Jag uppfattar meningen från wikipedia som att serotonin har en funktion vid dels kärlsammandragning och skapandet av blodplättar när det krävs blodkoagulation.

(Då både kärlsammandragning och koagulation sker vid blödning och för att läka ett sår. Det stod dock inte i meningen men jag antar de är det som det syftas på).
Citera
2019-01-14, 01:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.carotis
Hur menar du med ”som när man äter lök”? Alltså vad menar du händer då?

Jag uppfattar meningen från wikipedia som att serotonin har en funktion vid dels kärlsammandragning och skapandet av blodplättar när det krävs blodkoagulation.

(Då både kärlsammandragning och koagulation sker vid blödning och för att läka ett sår. Det stod dock inte i meningen men jag antar de är det som det syftas på).
Lök är en vasodilator som för vasodilation i blodet. Är detta separat från detta?
Citera
2019-01-14, 02:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Lök är en vasodilator som för vasodilation i blodet. Är detta separat från detta?

Vasodilatation betyder att blodkärlen utvidgas. Som dom gör om man äter lök då antagligen. Alltså man får en avslappnande effekt.

Men texten från wipedia stod det ”vasoconstraction”. Det betyder med svensk översättning vasokonstrukrion och är motsatsen till vasodilatation. Serotonin har en funktion då kärlen behöver dra ihop sig! Serotonin i sig gör inte att kärlen drar ihop sig utan är med och medverkar vid blödning.

Det med lök vad ju tvärt om, det vidgade kärlen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback