Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-17, 19:52
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta problem!
Det är nämligen såhär, jag såg en annons på FB om att dom sålde en "ASUS ROG SWIFT PG278Q" som tydligen bara hade blivit helt svart och dom fick inte fram någon bild alls. Jag bjöd högst och tog hem den och startade upp den...
Nu till problemet, den fungerar att använda i BIOS menyn, men inte efter det. Då blir det helt svart och visar "no signal".

Provade att starta i felsäkert läge, och där fungerar skärmen klockrent.
Har provat det mesta, radera drivrutiner, hämtat nya, återställa datorn osv men ingenting får den att fungera.
Har jag datorn på en stund så hoppar skärmen igång cirka 1 min, sen blir den svart igen.

Är det något som är glappt i den? Vad kostar det att lämna in den på felsökning?

Och ingen idé egentligen att hålla på med drivrutiner osv eftersom den redan var död från föregående ägare.

Finns det några andra alternativ innan jag lämnar in den?

Måste tillägga att jag har provat samma kablar osv på min andra skärm o allt fungerar som det ska.

Tack på förhand!
Citera
2018-12-17, 20:28
  #2
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berZerk-
Hej Flashback!

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta problem!
Det är nämligen såhär, jag såg en annons på FB om att dom sålde en "ASUS ROG SWIFT PG278Q" som tydligen bara hade blivit helt svart och dom fick inte fram någon bild alls. Jag bjöd högst och tog hem den och startade upp den...
Nu till problemet, den fungerar att använda i BIOS menyn, men inte efter det. Då blir det helt svart och visar "no signal".

Provade att starta i felsäkert läge, och där fungerar skärmen klockrent.
Har provat det mesta, radera drivrutiner, hämtat nya, återställa datorn osv men ingenting får den att fungera.
Har jag datorn på en stund så hoppar skärmen igång cirka 1 min, sen blir den svart igen.

Är det något som är glappt i den? Vad kostar det att lämna in den på felsökning?

Och ingen idé egentligen att hålla på med drivrutiner osv eftersom den redan var död från föregående ägare.

Finns det några andra alternativ innan jag lämnar in den?

Måste tillägga att jag har provat samma kablar osv på min andra skärm o allt fungerar som det ska.

Tack på förhand!

Har du testat med olika kablar?
Citera
2018-12-17, 20:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Har du testat med olika kablar?

Japp, har 2 dp kablar som jag testat utan resultat.
Citera
2018-12-17, 20:32
  #4
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berZerk-
Japp, har 2 dp kablar som jag testat utan resultat.

Testa att röra på kablarna, så att du kan utesluta att det inte är glapp i uttagen.
Citera
2018-12-17, 20:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Testa att röra på kablarna, så att du kan utesluta att det inte är glapp i uttagen.

Inget glapp.. Kan det vara något fel inuti skärmen? Typ lödning osv? Har nästintill provat allt utan resultat.
Citera
2018-12-17, 20:56
  #6
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berZerk-
Inget glapp.. Kan det vara något fel inuti skärmen? Typ lödning osv? Har nästintill provat allt utan resultat.

Det kan röra sig om en glapp någonstans. Skärmen verkar fungera ibland under korta perioder. Svårt att veta var problemet kan vara.
Finns det kanske firmwire till skärmen som du kan testa att uppdatera när den fungerar?
Alternativt att du pillar på inställningarna på knapparna på skärmen d.v.s?
Det skulle kunna vara så enkelt som att någon av knapparna glappar, och sänker ljusstyrkan eller liknande?

Det jag har skrivit låter långsökt, men är värt att undersöka. Har tyvärr slut på idéer.
Citera
2018-12-17, 21:41
  #7
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Har du frågat Asus support?
Citera
2018-12-18, 00:14
  #8
Medlem
Det går ju att pilla på skärmens meny i felsäkert läge och där fanns det en resetknapp bara, provade trycka i den och starta om men icke. Kollade med asus själva och dom hade aldrig hört om detta. De påstod att jag skulle lämna in den, men eftersom den är begagnad och garantin utgått så finns det ju inte mycket att göra.

Får nog ta o lämna in den. Om det inte kommer fram några fler försläg än dom jag provat.
Citera
2018-12-18, 04:53
  #9
Medlem
Skulle kunna vara en kondensator som bränt. Har en Fujitsu Siemens som har bränt 2 st under tiden jag har haft den. Dessa går att fixa själv, om man är lite händig. För mig fanns det tom en Youtube-video hur man fixade problemet.

Och det låter lite som samma problem jag hade. Den startar, visar BIOS uppstart, men så fort det blir lite mer avancerat, typ Op-sys, blev den svart, men strömlampa fortfarande på.

Gick att fixa på ca 5-10 min.
Citera
2018-12-18, 14:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonish79
Skulle kunna vara en kondensator som bränt. Har en Fujitsu Siemens som har bränt 2 st under tiden jag har haft den. Dessa går att fixa själv, om man är lite händig. För mig fanns det tom en Youtube-video hur man fixade problemet.

Och det låter lite som samma problem jag hade. Den startar, visar BIOS uppstart, men så fort det blir lite mer avancerat, typ Op-sys, blev den svart, men strömlampa fortfarande på.

Gick att fixa på ca 5-10 min.

Okej, funkade din skärm i felsäkert läge också? Jag tittade efter nu och såg att när jag har bild lyser strömlampan rött, när bilden försvinner så blir den gul.. Som att den går in i viloläge.

Kan öppna upp o kolla hur det ser ut, läste att kondensatorer blir ”svullna” när dom har gått sönder?
Citera
2018-12-18, 18:37
  #11
Medlem
W.Irvings avatar
TV-, bild- och mediautrustning --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-12-18, 20:20
  #12
Medlem
Uppdatering: Öppnade upp och tittade, jag såg ingen kondensator som var trasig. Dubbelkollade så allt satt som den skulle. Plockade ihop allt och kopplade in den i datorn igen. Bilden kom fram någon sekund men sedan började den flimra till lite och tillslut blev den svart igen.

Var inne på Elgiganten, dom skulle kunna fixa den men då skickar dom den till en verifierad asus "verkstad". Och det skulle gå på allt från 500 till 1000kr + eventuella reservdelar.

Har jag provat allt? Kanske lika bra att lämna in den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback