Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-17, 02:48
  #1
Medlem
Skunken666s avatar
Är det någon som vet om man kan få tag på Trionol 810 i Sverige?
Det är ett danskt bekämpningsmedel mot skadeinsekter.
Finns att få tag på i Danmark (inte så konstigt då det är danskt) samt i Norge, i Norge säljs det bland annat av Järnia.
Det är väldigt effektivt mot t.ex. spindlar och getingar.
En dusch i varje hörn golv och tak i garaget och det är fritt från spindlar i månader.

Bild: https://www.skadedyrshop.no/media/ca...ddel_ute_1.jpg

Ger man t.ex. en spindel en direktdusch så beter den sig som om den fått en stor dos amfetamin i 10sek springer runt som en dåre, för att direkt efter få kraftiga kramper och krulla ihop sig och dö. Hela förloppet tar kanske 15sek.
Otroligt effektivt, rena rama VX-medlet mot insekter.

Så, någon som vet var man kan köpa det i Sverige (Stockholm)?
Citera
2018-12-17, 04:54
  #2
Medlem
Enligt kemikalieinspektionen är det förbjudet att sälja och använda.
Citera
2018-12-17, 09:37
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns ju medel med den aktiva beståndsdelen deltametrin att köpa i Sverige som är väldigt effektiva också. Det finns i konsumentprodukter såsom Myrr men då inte i så hög koncentration. Koncentratet finns på Lantmännen/Granngården men för att få köpa det tror jag man måste ha någon sorts licens eller åtminstone en firma, säljs inte till vem som helst.
Citera
2018-12-18, 06:51
  #4
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Är det någon som vet om man kan få tag på Trionol 810 i Sverige?
Det är ett danskt bekämpningsmedel mot skadeinsekter.
Finns att få tag på i Danmark (inte så konstigt då det är danskt) samt i Norge, i Norge säljs det bland annat av Järnia.
Det är väldigt effektivt mot t.ex. spindlar och getingar.
En dusch i varje hörn golv och tak i garaget och det är fritt från spindlar i månader.

Bild: https://www.skadedyrshop.no/media/ca...ddel_ute_1.jpg

Ger man t.ex. en spindel en direktdusch så beter den sig som om den fått en stor dos amfetamin i 10sek springer runt som en dåre, för att direkt efter få kraftiga kramper och krulla ihop sig och dö. Hela förloppet tar kanske 15sek.
Otroligt effektivt, rena rama VX-medlet mot insekter.

Så, någon som vet var man kan köpa det i Sverige (Stockholm)?

Endast bekämpningsmedel som är godkända av Kemikalieinspektionen får säljas och/eller överlåtas i Sverige. Trionol är inte ett av dem. Mig veterligen finns det just nu inget godkänt bekämpningsmedel, klass 3, som innehåller både pyretriner och permetriner med piperonylbutoxid som synergist och som är godkänt för bekämpningsmedel mot spindeldjur.

Vill du ha en produkt som i grund och botten fungerar lika bra, med handpump som drivkälla, så kan du leta reda på Exit RTU från Nordisk Alkali. Den är dock inte tillåten att användas på spindeldjur. Det betyder dock inte att den är ineffektiv mot dessa, "bara" att det är förbjudet att använda den så.

Ett vettigare alternativ är att du tar dig till en återvinningsstation och där plockar på dig ett par kastade burkar Radar med rosalila lock. Är den tillräckligt gammal så innehåller den malation*, och då kan vi börja snacka drop-down på allvar. Piff paff puff och saken är biff.

Edit: *Har dessutom långtidseffekt, som du efterfrågar (det är permetrinet som ger det i Trionol, pyretrinet ger den omedelbara effekten). Sådana här kombinationspreparat kommer inte att godkännas i Sverige, med den politiska ordning vi har nu. Den sista mandatperioden har en chockerande mängd bekämpningsmedel förbjudits och Sverige kan nu liknas vid en vingklippt anka på en hagelgevärskonferens, när det kommer till alternativ för bekämpning av småkryp. På gnagarsidan är det faktiskt ännu värre. Så går det när man låter extremistiska marginalpartier få smeka sina hjärtefrågor helt ostört. Fast vi är världsledande på att ha minst bekämpningsmedel!
__________________
Senast redigerad av WirelessGkit2 2018-12-18 kl. 07:00.
Citera
2019-03-25, 22:06
  #5
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Ett vettigare alternativ är att du tar dig till en återvinningsstation och där plockar på dig ett par kastade burkar Radar med rosalila lock. Är den tillräckligt gammal så innehåller den malation*, och då kan vi börja snacka drop-down på allvar. Piff paff puff och saken är biff.


Vet du om något bekämpningsmedel med malation som säljs i våra grannländer?
Sjukt trött på utvecklingen i landet!
Men jag lyckades i alla fall bärga en 20L dunk med JABLO innan den blir förbjuden också.
Med 20L borde man klara sig nästan livet ut med en stor villa tomt ...
Vad det gäller Trinol 810 så får jag väl helt enkelt köpa på mig en låda när jag är i Danmark eller Norge.

Edit:
Googlade lite...
Verkar som om att det var i grevens tid jag fick tag JABLO:

http://webapps.kemi.se/BkmRegistret/...ersionId=10017

Varför skall allt som fungerar förbjudas?
__________________
Senast redigerad av Skunken666 2019-03-25 kl. 22:15.
Citera
2019-03-25, 22:18
  #6
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Vet du om något bekämpningsmedel med malation som säljs i våra grannländer?

Nope det finns det inte. Det finns i EU-länderna med landskod AT, CZ, EL, ES, IT, PL, RO och SK, fast då bara för bruk i växthus av fast konstruktionstyp (och såklart i form av nån specialprodukt för jordbrukssektorn). Från den 29 april i år så slutas det säljas och de som har det på lager får använda det fram till 29 januari 2020. Efter det så är det totalförbjudet i EU.

Norge är inte heller ett kryphål, de kör 1:1 på EU's bestämmelser när det gäller bekämpningsmedel.
Citera
2019-03-25, 22:29
  #7
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Glyfosfatprodukter finns det fortfarande ett gäng utav.

Roundup Ultra r.nr:3937 486 g/l
Glyphomax Bio r.nr:4457 486 g/l
Envision r.nr:4490 607 g/l
Roundup Q r.nr:4562 9,7 g/l
Glypro Bio r.nr:4753 486 g/l
Roundup Terrace r.nr:4996 9,7 g/l
Roundup Gel r.nr:5066 9,7 g/l
Roundup E r.nr:5118 9,7 g/l
Glypper r.nr:5519 485,68 g/l
Gallup Biograde 360 r.nr:5518 485,8 g/l
Gallup Hi-Aktiv r.nr:5517 661,3 g/l
Citera
2019-03-25, 22:33
  #8
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nope det finns det inte. Det finns i EU-länderna med landskod AT, CZ, EL, ES, IT, PL, RO och SK, fast då bara för bruk i växthus av fast konstruktionstyp (och såklart i form av nån specialprodukt för jordbrukssektorn). Från den 29 april i år så slutas det säljas och de som har det på lager får använda det fram till 29 januari 2020. Efter det så är det totalförbjudet i EU.

Norge är inte heller ett kryphål, de kör 1:1 på EU's bestämmelser när det gäller bekämpningsmedel.

Kommer till Österrike innan dess, du vet händelsevis inget trivialnamn på någon produkt?
Citera
2019-03-25, 22:38
  #9
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Glyfosfatprodukter finns det fortfarande ett gäng utav.

Roundup Ultra r.nr:3937 486 g/l
Glyphomax Bio r.nr:4457 486 g/l
Envision r.nr:4490 607 g/l
Roundup Q r.nr:4562 9,7 g/l
Glypro Bio r.nr:4753 486 g/l
Roundup Terrace r.nr:4996 9,7 g/l
Roundup Gel r.nr:5066 9,7 g/l
Roundup E r.nr:5118 9,7 g/l
Glypper r.nr:5519 485,68 g/l
Gallup Biograde 360 r.nr:5518 485,8 g/l
Gallup Hi-Aktiv r.nr:5517 661,3 g/l


Märkligt att JABLO fasas ut, det är ju inte värst på något sätt med sina 360 g/l glyfosat i form av 441 g/l glyfosat-kaliumsalt.
Men funkar bra gör det ju i alla fall!
Fick loss dunken för 1800:-
Citera
2019-03-25, 23:03
  #10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Kommer till Österrike innan dess, du vet händelsevis inget trivialnamn på någon produkt?

Tyvärr inte. Men det borde finnas någon Lantmännenliknande kedja även där. Om du får tag på det så tänk på att det är en organisk fosforförening och som sådan giftig även för människor i tämligen låga doser. Motgift finns (atropin).

Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Märkligt att JABLO fasas ut, det är ju inte värst på något sätt med sina 360 g/l glyfosat i form av 441 g/l glyfosat-kaliumsalt.
Men funkar bra gör det ju i alla fall!
Fick loss dunken för 1800:-

Det är registreringsavgifterna som höjts så att de fasar ut sina produkter. Istället för 25.000 kostar det nu runt en miljon.

För 1800 spänn så är det en jäkla klipp, hade inte tvekat att slå till. Själv har jag tio kilo av ett gammalt växtskyddsmedel som är så effektivt att det verkligen totalutrotar all växtlighet där det sprids ut. Tyvärr är det så vasst att jag inte vågar använda det på grusgången, för det är en överhängande risk att träden på andra sidan uthuset stryker med. Det verksamma ämnet är Bromacil. Jag är extremt varsam när jag använder det, om vi säger så. Det användes för att hålla banvallar fria från ogräs och sly.
Citera
2019-03-25, 23:29
  #11
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Tyvärr inte. Men det borde finnas någon Lantmännenliknande kedja även där. Om du får tag på det så tänk på att det är en organisk fosforförening och som sådan giftig även för människor i tämligen låga doser. Motgift finns (atropin).

Atropin... Tror faktiskt att jag har någon dos liggande botten på min medicinlåda (en flyttkartong från Shuregard), tror bestämt att det råkade följa med lite från lump... host....host... hittade det av en händelse på trottoaren, men det är minst 30år gammalt nu.

Citat:
Det är registreringsavgifterna som höjts så att de fasar ut sina produkter. Istället för 25.000 kostar det nu runt en miljon.

För 1800 spänn så är det en jäkla klipp, hade inte tvekat att slå till. Själv har jag tio kilo av ett gammalt växtskyddsmedel som är så effektivt att det verkligen totalutrotar all växtlighet där det sprids ut. Tyvärr är det så vasst att jag inte vågar använda det på grusgången, för det är en överhängande risk att träden på andra sidan uthuset stryker med. Det verksamma ämnet är Bromacil. Jag är extremt varsam när jag använder det, om vi säger så. Det användes för att hålla banvallar fria från ogräs och sly.

Var det någon efterföljare till Hormoslyr?
Det låter häftigt, går det att få tag på någonstans förutom möjligen i Afrika (där allt utrangerat till slut hamnar) idag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback