Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-16, 20:55
  #1
Medlem
Jag har de senaste dagarna varit på jakt efter den perfekta granen. Efter några besök utanför trädgårdsbutiker och stormarknader slog det mig att inte en enda normal gran finns att köpa. Ädelgranar är jag inte intresserad av utan jag vill ha en klassisk svensk rödgran.

De rödgranar som säljs ser dock helt sjuka ut. Grenarna pekar rakt uppåt och nio av tio grenar är dessutom avkapade. Jag antar att man har beskurit granarna för att de ska bli tätare snabbare men det ser ju förskräckligt ut. Stympat och långt i från min barndoms vackra svenska granar som far släpade hem. Detta faktum verkade inte beröra de andra julgransköparna som glatt hostade upp femhundra kronor till försäljarna. Själv gick jag i vredesmod in i skogen och högg mig en riktig ostympad gran på kommunens mark. Ett brott visserligen, men det borde också vara ett brott att sälja snabbväxande fuskgranar.

Var hittar ni era julgranar? Bryr ni er om hur de ser ut?

Med vänlig hälsning,
Grannörden
Citera
2018-12-16, 20:58
  #2
Medlem
Jellohs avatar
En topp från en storgran brukar bli snygg som julgran. De är dessutom extra manliga att sno.
Citera
2018-12-16, 21:36
  #3
Medlem
Tvonds avatar
Kör konstgjord inne de senaste 15 åren är inne på plastgran nr 2 nu. Ute har jag en en riktigt gran som jag kapat ner på min egen mark den ser ut sådär men det duger för fåglarna att sitta och käka talgboll och fläsksvål.
Citera
2018-12-16, 21:37
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janeovesson
Jag har de senaste dagarna varit på jakt efter den perfekta granen. Efter några besök utanför trädgårdsbutiker och stormarknader slog det mig att inte en enda normal gran finns att köpa. Ädelgranar är jag inte intresserad av utan jag vill ha en klassisk svensk rödgran.

De rödgranar som säljs ser dock helt sjuka ut. Grenarna pekar rakt uppåt och nio av tio grenar är dessutom avkapade. Jag antar att man har beskurit granarna för att de ska bli tätare snabbare men det ser ju förskräckligt ut. Stympat och långt i från min barndoms vackra svenska granar som far släpade hem. Detta faktum verkade inte beröra de andra julgransköparna som glatt hostade upp femhundra kronor till försäljarna. Själv gick jag i vredesmod in i skogen och högg mig en riktig ostympad gran på kommunens mark. Ett brott visserligen, men det borde också vara ett brott att sälja snabbväxande fuskgranar.

Var hittar ni era julgranar? Bryr ni er om hur de ser ut?

Med vänlig hälsning,
Grannörden

Så ska det vara, visa skitsamhället var skåpet ska stå, fler borde göra detta
Personligen så förstår jag inte varför fler inte gör så, det finns ju hur mycket gran som helst i skogen, bara åk ut och ta en.

Har bara en liten gran i plast som jag pyntar med lite röda kulor och en spira.
Citera
2018-12-16, 21:39
  #5
Medlem
Kör med plastgran sedan många år tillbaka. Betydligt enklare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback