Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-16, 17:38
  #1
Medlem
DigitalGuys avatar
Hej, jag söker någon form av nätverkslagring som jag kan använda med gott samvete om att inget företag skulle kunna komma åt mina filer. Detta eftersom jag har sett att vissa NAS:ar kräver att man skapar ett online-konto på företagets tjänst, detta vill jag alltså helst slippa. (Nu kanske dessa företag är helt fläckfria änglar men jag vill inte behöva ha det i bakhuvudet) Vill att det ska vara så öppet och transparent som möjligt, gärna öppen källkod eller liknande för själva mjukvaran

Jag har kikat på freenas (Deras egna hårdvara alltså) Men den är så ruskigt dyr så jag skulle gärna vilja ha något billigare alternativ.

Dessutom så kommer jag inte behöva komma åt filerna allt för ofta, kanske så lite som ett par gånger i månaden eller så. Finns det möjlighet att ha enheten avstängd och endast sätta på den vid behov så att den inte drar allt för mycket ström? Kanske är det inte ens en NAS jag behöver men jag vill helst inte bara koppla in en hårddisk i routern eftersom det är mer eller mindre viktiga filer så jag måste ha RAID eller någon annan lösning som skulle kunna rädda mig om någon av hårddiskarna går sönder

Tack på förhand
Citera
2018-12-16, 17:59
  #2
Medlem
Bygg en egen dator med Raid. Väck den med wake on lan. Det finns många open source nätverkslagringssystem. FreeNAS. Owncloud, openmediavault. Med Mera....

En sådan dator behöver ju inte kosta mer än ett par tusen kronor, minus diskar.
Citera
2018-12-16, 18:27
  #3
Medlem
Freenas kan du köra på vilken skruttdator som helst (men det går ju givetvis där efter...)
Openmediavault går att köra på en raspberypi men inte heller där får man ha för stora krav.
Ska det va snabbt och bra bli det dyrt...
Citera
2018-12-16, 21:02
  #4
Medlem
DigitalGuys avatar
Okej, tack grabbar. Jag ska tänka på saken
Citera
2018-12-17, 04:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Okej, tack grabbar. Jag ska tänka på saken
https://www.youtube.com/watch?v=p-mQEMjxc3A&t=10s - följ den guiden! Kör själv detta sedan en månad tillbaka. Sjukt nöjd!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback