Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-01-14, 22:18
  #73
Medlem
Kör audi sq5 plus, hade tidigare en a6 allroad, skulle aldrig köpa en 2wd igen. Tycker att många här inne har märkliga argument. Att det är farligare att köra 4wd är bara bullshit. Ungefär som att ett vapen är inte farligt, det blir bara farligt i fel händer. Det handlar bara om att anpassa hastigheten. Fysikens lagar säger att om du håller samma hastighet, på samma väg, vid samma tillfälle så komer du naturligtvis att vara säkrare i en 4wd. Sen är 4wd oslagbart i snödjup och regnväder och även vid ishalka, så länge man anpassar hastigheten alltså.
Citera
2019-01-15, 11:21
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Kör audi sq5 plus, hade tidigare en a6 allroad, skulle aldrig köpa en 2wd igen. Tycker att många här inne har märkliga argument. Att det är farligare att köra 4wd är bara bullshit. Ungefär som att ett vapen är inte farligt, det blir bara farligt i fel händer. Det handlar bara om att anpassa hastigheten. Fysikens lagar säger att om du håller samma hastighet, på samma väg, vid samma tillfälle så komer du naturligtvis att vara säkrare i en 4wd. Sen är 4wd oslagbart i snödjup och regnväder och även vid ishalka, så länge man anpassar hastigheten alltså.

Snö och is håller jag med om, men hur blir det bättre i regn?
Citera
2019-01-15, 13:21
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fipplaren
Snö och is håller jag med om, men hur blir det bättre i regn?
Tänkte på vattenplaning, jag upplever i varje fall att jag väldigt sällan får vattenplaning sedan jag bytt till 4wd
Citera
2019-01-15, 14:02
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Tänkte på vattenplaning, jag upplever i varje fall att jag väldigt sällan får vattenplaning sedan jag bytt till 4wd

Så vitt jag vet har inte hur många hjul som driver något med vattenplaning att göra.

Det beror på om däcken hinner trycka undan vattnet.
Smala däck med grövre mönster är bättre än breda med dåligt mönster.

Breda däck i snö kan också ge effekten att det blir snöplaning.

Som exempel kan jag nämna att det var 1-2 dm snö på en mindre väg när jag fick skjuts för att hämta en gammal SAAB
Han som skjutsade mig har en SUV med 4wd och nya breda dubbdäck och jag hade smala halvtaskiga sommardäck.
Jag körde ifrån honom för hans bil planade uppe på snön, medan min sjönk ner till gruset.
Han kunde bara köra 40-50 km/h medan jag var uppe i 100 för att få fart inför uppförsbackarna.
Citera
2019-01-15, 15:50
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fipplaren
Så vitt jag vet har inte hur många hjul som driver något med vattenplaning att göra.

Det beror på om däcken hinner trycka undan vattnet.
Smala däck med grövre mönster är bättre än breda med dåligt mönster.

Breda däck i snö kan också ge effekten att det blir snöplaning.

Som exempel kan jag nämna att det var 1-2 dm snö på en mindre väg när jag fick skjuts för att hämta en gammal SAAB
Han som skjutsade mig har en SUV med 4wd och nya breda dubbdäck och jag hade smala halvtaskiga sommardäck.
Jag körde ifrån honom för hans bil planade uppe på snön, medan min sjönk ner till gruset.
Han kunde bara köra 40-50 km/h medan jag var uppe i 100 för att få fart inför uppförsbackarna.
Tror mer på en kombination av antal drivande däck och kvaliteten på däcken. Jag har ganska breda däck till min sq5 men har aldrig någonsin råkat ut för det du beskriver. Däremot finns det en uppsjö av olika 4wd, jag håller nog Quattro som en av de bästa, säkert inte bäst. Som en anekdot kan jag berätta att när jag precis hämtat ut min bil var jag ute i ödebygden, hade snöat cirka 3 dm, på parkeringen vid friluftsområdet fick jag hjälpa en som också hade en ny 4wd, men en 220 all terrain, han körde dubbfritt. Fick dra loss honom från parkeringen.
Citera
2019-01-16, 13:16
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fipplaren
Jag har både bakhjulsdrivna och framhjulsdrivna bilar och det funkar hyfsat här uppe i Norrland, men när det är dåligt väder, så tar jag grusbilen, för den tar sig fram bättre och det känns säkrare mot en del självmordspiloter som är ute.
Men ibland kommer det mycket snö och då är det bara drygt och köra fast hela tiden.

Så nu börjar jag fundera på en 4X4 och det lutar åt en gammal skattefri Cheva Suburban, så det är enklare att meka och billigare att ha igång.
För billigare och säkrare drift, så blir det nog att montera en trimmad Mercedes diesel motor eller en från en Volvo lastbil typ Fl6.
Manuell låda och höjd med stora hjul.

Vore skönt att ha, när det ser ut så här på morron.
https://www.youtube.com/watch?v=2Z_PgVjQH50

hmm, en flexifuel subba eller tahoe är nog min nästa, så man har riktig 4x4 och kan koppla bort det när man inte behöver det, känns onödigt med drivning på alla alltid. föredrar nog en v8 före en trimmad diesel men åker mercedes nu. tahoe och liknande har jag haft några stycken och för mig är de bättre och saknar dem djupt
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback