Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-16, 06:37
  #1
Medlem
Tjena,

Jag tänkte baka en mjuk citronkaka men är inte alls särskilt bakkunnig så tänkte fråga här. Det är nämligen så att min flickvän är allergisk mot ägg, så jag försöker hitta ett recept på citronkaka som är äggfritt. Det är enklare sagt än gjort. Alla recept jag hittar innehåller 2-4 ägg. Att bara ta bort dem känns dock inte helt bra heller. Däremot så hittar jag massa recept på äggfri sockerkaka. Är inte det rätt likt? Kan jag inte bara göra en äggfri sockerkaka och blanda ner den mängden citronskal och citronsaft som det är i de andra citronkaka-recepten?

Tacksam för tips!
Citera
2018-12-16, 06:57
  #2
Medlem
Ägg har ju flera funktioner i bakverk.

Äggvitan hjälper bakverket resa sig.
Ägg fungerar som en vätskebarriär, därför man penslar bullar och så.
Ägg binder ihop hela smeten.

Så att ersätta det kanske blir svårt. Men vad är det i ägget hon är allergisk mot, äggvitan eller äggulan?

Hela ägget kanske inte behöver uteslutas.
Citera
2018-12-16, 07:15
  #3
Medlem
Ksoksos avatar
Sök på veganska recept, föredragsvis på engelska för större utbud. I dem finns inte ägg. Det finns många olika saker att byta ut ägg mot, äppelmos, ättika, bakpulver, linfrön... Söker man på "allergi-mat" så kommer det väldigt lite och tråkiga recept imo.

Äggfri sockerkaka som du hittat kan du baka, riv ner lite citrusskal och pressa i citron och du har en citronkaka.
Citera
2018-12-16, 11:00
  #4
Medlem
Du kan ersätta med äggersättningspulver, det brukar stå vid den glutenfria hyllan. Sen kan du ersätta med vätskan som finns i en förpackning med kikärtor. Sök på aquafaba så kommer det upp (det kan man göra maränger med också). Sista är att man kan ersätta med linfrön eller chiafrön som man blötlägger i vatten, sök på chiaegg (engelska har fler recept).

Edit: Sök på kakboken utan ägg och mjölk på Facebook. Så finns många recept.
__________________
Senast redigerad av tradgardsflum 2018-12-16 kl. 11:02.
Citera
2018-12-21, 03:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Ägg har ju flera funktioner i bakverk.

Äggvitan hjälper bakverket resa sig.
Ägg fungerar som en vätskebarriär, därför man penslar bullar och så.
Ägg binder ihop hela smeten.

Så att ersätta det kanske blir svårt. Men vad är det i ägget hon är allergisk mot, äggvitan eller äggulan?

Hela ägget kanske inte behöver uteslutas.

Jag är osäker mot vad i ägget, men troligtvis allt. Hon har bakat i alla år utan ägg utan större problem, så det borde gå. Sockerkaka finns ju som sagt massa recept på, men är det då bara att addera citron?

Citat:
Ursprungligen postat av Ksokso
Sök på veganska recept, föredragsvis på engelska för större utbud. I dem finns inte ägg. Det finns många olika saker att byta ut ägg mot, äppelmos, ättika, bakpulver, linfrön... Söker man på "allergi-mat" så kommer det väldigt lite och tråkiga recept imo.

Äggfri sockerkaka som du hittat kan du baka, riv ner lite citrusskal och pressa i citron och du har en citronkaka.

Okej gött, då gör jag det! Tackar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback