Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-16, 02:00
  #1
Medlem
FM2018s avatar
För någon vecka sedan såg jag "Islamistens söner", en Syrisk dokumentär från 2017.
https://www.svtplay.se/video/20043218/islamistens-soner
"Under två år riktar han kameran mot två unga bröder, Osama och Ayman, som fostras till att bli extremister som sin far. De har drömmar som alla andra, men har de en chans att gå en annan väg?"

Natten till Lucia drömmer jag om en av pojkarna som svurit ed till ISIS.
Han ställde upp på att använda sin kropp som stridsmedel och följde med två piloter ombord på ett mindre flygplan där han bands fast om ben och armar och skulle kastas ur planet från flyghöjd för att landa bland en folkmängd. Jag såg när han kastades, hur hans ansikte formade sig i vinden, hans dödsångest och gråt. Som den unga pojke han var hade han ändå bestämt sig för att låta sig dödas. Hans tankar for lika fort som han föll och jag såg hans kropp gå sönder fullkomligt på den hårda asfalten.

Jag hade på något vis precis sett det på tv, det landade en klump i magen och jag grät som aldrig innan, var tvungen att samla mig innan jag var på väg att tala med någon. Jag har ingen aning, men jag måste ha låtit i sömnen. Jag tror jag dog lite grann med pojken, det var så j-a hemskt.

Kan ni bara sluta skriva som ni gör...
Det är omänskligt och jag skäms över att vara bosatt i det här landet.

Vart tog er heder vägen?
__________________
Senast redigerad av FM2018 2018-12-16 kl. 02:07.
Citera
2018-12-16, 02:14
  #2
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
För någon vecka sedan såg jag "Islamistens söner", en Syrisk dokumentär från 2017.
https://www.svtplay.se/video/20043218/islamistens-soner
"Under två år riktar han kameran mot två unga bröder, Osama och Ayman, som fostras till att bli extremister som sin far. De har drömmar som alla andra, men har de en chans att gå en annan väg?"

Natten till Lucia drömmer jag om en av pojkarna som svurit ed till ISIS.
Han ställde upp på att använda sin kropp som stridsmedel och följde med två piloter ombord på ett mindre flygplan där han bands fast om ben och armar och skulle kastas ur planet från flyghöjd för att landa bland en folkmängd. Jag såg när han kastades, hur hans ansikte formade sig i vinden, hans dödsångest och gråt. Som den unga pojke han var hade han ändå bestämt sig för att låta sig dödas. Hans tankar for lika fort som han föll och jag såg hans kropp gå sönder fullkomligt på den hårda asfalten.

Jag hade på något vis precis sett det på tv, det landade en klump i magen och jag grät som aldrig innan, var tvungen att samla mig innan jag var på väg att tala med någon. Jag har ingen aning, men jag måste ha låtit i sömnen. Jag tror jag dog lite grann med pojken, det var så j-a hemskt.

Kan ni bara sluta skriva som ni gör...
Det är omänskligt och jag skäms över att vara bosatt i det här landet.

Vart tog er heder vägen?
Ett gott råd.....

Världen är inte okej på en del håll men där freden råder varför bete sig som en apa?

Må väl.
Citera
2018-12-16, 02:16
  #3
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Ett gott råd.....
Världen är inte okej på en del håll men där freden råder varför bete sig som en apa?
Må väl.
Ja säg det, varför är ni så?
Jag har inte gjort någon ett skit men här ska det hackas.
Citera
2018-12-16, 02:19
  #4
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
Ja säg det, varför är ni så?
Jag har inte gjort någon ett skit men här ska det hackas.
Jag säger inte du har gjort ett sketet skit...
Det jag säger är att en del människor inte vet vad frihet innebär dem vill vara som dem är för deras äldre generation aldrig lärde dem bättre.

Att vara en man är inte att spela apa, att vara en man är att respektera sin omgivning och samhället i stort.
Ett samhälle fungerar enbart när alla hjul snurrar åt samma håll.
Sov gott.
Citera
2018-12-16, 03:09
  #5
Medlem
Oldberrys avatar
Låter som en hems dröm, men jag förstår inte vad du menar med det sista stycket? Vill du blanda in politik?
Citera
2018-12-16, 03:14
  #6
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Låter som en hems dröm, men jag förstår inte vad du menar med det sista stycket? Vill du blanda in politik?
Nej, jag är trött på tjatet.
Citera
2018-12-16, 03:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
För någon vecka sedan såg jag "Islamistens söner", en Syrisk dokumentär från 2017.
https://www.svtplay.se/video/20043218/islamistens-soner
"Under två år riktar han kameran mot två unga bröder, Osama och Ayman, som fostras till att bli extremister som sin far. De har drömmar som alla andra, men har de en chans att gå en annan väg?"

Natten till Lucia drömmer jag om en av pojkarna som svurit ed till ISIS.
Han ställde upp på att använda sin kropp som stridsmedel och följde med två piloter ombord på ett mindre flygplan där han bands fast om ben och armar och skulle kastas ur planet från flyghöjd för att landa bland en folkmängd. Jag såg när han kastades, hur hans ansikte formade sig i vinden, hans dödsångest och gråt. Som den unga pojke han var hade han ändå bestämt sig för att låta sig dödas. Hans tankar for lika fort som han föll och jag såg hans kropp gå sönder fullkomligt på den hårda asfalten.

Jag hade på något vis precis sett det på tv, det landade en klump i magen och jag grät som aldrig innan, var tvungen att samla mig innan jag var på väg att tala med någon. Jag har ingen aning, men jag måste ha låtit i sömnen. Jag tror jag dog lite grann med pojken, det var så j-a hemskt.

Kan ni bara sluta skriva som ni gör...
Det är omänskligt och jag skäms över att vara bosatt i det här landet.

Vart tog er heder vägen?
Du är inte ensam. Vår inlevelseförmåga är en del av oss som gör oss till människor. Det är både vår styrka och vår svaghet. De flesta av oss ser, läser och hör om saker som går rakt in i hjärtat. Ibland kan den där smärtan nästa förlama oss och ibland kan den ge kraft till att försöka göra något som kan förändra.
Jag är stolt över mitt land, eller rättare sagt de människor som lever och levt här. All den styrka, den värme som man träffar på.
Det är många, många som på olika sätt hjälper, stöder, påverkar där de finns i vardagen. Människor som gör det i stället för att hata på sociala medier. Det är dessa som är Sverige. Flashback är inte Sverige. Eller, jo, det är också Sverige, de där grumliga delarna finns nog i oss alla. Men det är hur vi hanterar dessa som definierar vem vi är.
Citera
2018-12-16, 13:54
  #8
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Du är inte ensam. Vår inlevelseförmåga är en del av oss som gör oss till människor. Det är både vår styrka och vår svaghet. De flesta av oss ser, läser och hör om saker som går rakt in i hjärtat. Ibland kan den där smärtan nästa förlama oss och ibland kan den ge kraft till att försöka göra något som kan förändra.
Jag är stolt över mitt land, eller rättare sagt de människor som lever och levt här. All den styrka, den värme som man träffar på.
Det är många, många som på olika sätt hjälper, stöder, påverkar där de finns i vardagen. Människor som gör det i stället för att hata på sociala medier. Det är dessa som är Sverige. Flashback är inte Sverige. Eller, jo, det är också Sverige, de där grumliga delarna finns nog i oss alla. Men det är hur vi hanterar dessa som definierar vem vi är.
Jag vet att det finns godhet i världen, jag tror på den, men någonting som har lyst med sin frånvaro i mitt liv. Jag håller med dig om att det är de du beskriver, som gör Sverige till det land det är. Jag hade önskat att fler hade vågat vara mer mänskliga. Hjärtligt tack för ditt inlägg.

Jag är en stark människa, men blev kanske lite nedbruten av dokumentären och sen drömmen.

Du får tre jaguar tassar av tio möjliga.
Det du.
Citera
2018-12-16, 15:57
  #9
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
För någon vecka sedan såg jag "Islamistens söner", en Syrisk dokumentär från 2017.
https://www.svtplay.se/video/20043218/islamistens-soner
"Under två år riktar han kameran mot två unga bröder, Osama och Ayman, som fostras till att bli extremister som sin far. De har drömmar som alla andra, men har de en chans att gå en annan väg?"

Natten till Lucia drömmer jag om en av pojkarna som svurit ed till ISIS.
Han ställde upp på att använda sin kropp som stridsmedel och följde med två piloter ombord på ett mindre flygplan där han bands fast om ben och armar och skulle kastas ur planet från flyghöjd för att landa bland en folkmängd. Jag såg när han kastades, hur hans ansikte formade sig i vinden, hans dödsångest och gråt. Som den unga pojke han var hade han ändå bestämt sig för att låta sig dödas. Hans tankar for lika fort som han föll och jag såg hans kropp gå sönder fullkomligt på den hårda asfalten.

Jag hade på något vis precis sett det på tv, det landade en klump i magen och jag grät som aldrig innan, var tvungen att samla mig innan jag var på väg att tala med någon. Jag har ingen aning, men jag måste ha låtit i sömnen. Jag tror jag dog lite grann med pojken, det var så j-a hemskt.

Kan ni bara sluta skriva som ni gör...

Men hallå!! Vad skall diskuteras här??!! Ännu en meningslös blattetrådstart verkar det som.

Vilken drog använder du nu? Hallucinerar du?

Vet du vad ISIS har gjort med oskyldiga kvinnor och män? Att du inte verkar beröra det visar att du inte tar avstånd från dessa vidriga kreatur till blattar.

Vi svenskar har ingenting att göra med dina problem, ISIS, blattar,..., osv osv...därför, ta ert pick och pack och åk hem och lämnar svenskarna ifred nu.

Citat:
... jag skäms över att vara bosatt i det här landet.

Då skall du åka hem snabbt som attan (Alibaba-country nästa). Att sitta här och bita sig fast envist och samtidigt gnälla på Sverige och dessutom ha fräckheten att klaga på Sverige i en svår situation precis tack vare sådana som dig, det är bara för mycket. Du verkar vara ännu en uppblåst egocentrerad värdelös trippelnolla, sorry.

Citat:
Vart tog er heder vägen?


Vilken heder? Vi svenskar är under en blatte-invasion och ockupation!!! Vakna!!!

Men ordet "heder" hakar jag upp mig på? Typiskt blatteord, så du är väl en ännu en blatte då, som spelar svensk, ganska vanligt här på Flashback förresten. Skäms du över att vara blatte eller vadå? Eller är det så att du vill försöka få mera tyngd och respekt i dina texter när du spelar svensk? Troligen bådadera.
__________________
Senast redigerad av MAX-HIM 2018-12-16 kl. 16:27.
Citera
2018-12-17, 07:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
Jag vet att det finns godhet i världen, jag tror på den, men någonting som har lyst med sin frånvaro i mitt liv. Jag håller med dig om att det är de du beskriver, som gör Sverige till det land det är. Jag hade önskat att fler hade vågat vara mer mänskliga. Hjärtligt tack för ditt inlägg.

Jag är en stark människa, men blev kanske lite nedbruten av dokumentären och sen drömmen.

Du får tre jaguar tassar av tio möjliga.
Det du.
Tack för tassarna! Ibland när allt känns för xxxx och jag behöver lite uppmuntran då läser jag den här dikten av Wolf Bierman. Jag har den som en tavla på väggen i köket.

Uppmuntran

Nej, låt dig ej förhårdna
i denna hårda tid.
Dom alltför hårda brister,
dom alltför styva mister
sin vassa udd därvid.

Nej, låt dig ej förbittras
i denna bittra tid,
för grämelsen den bygger
ett galler runt omkring dig,
och makten klarar sig.

Nej, låt dig ej förskräckas
i denna skräckens tid.
Dom hoppas ju på detta,
att innan kampen börjat,
vi gett oss utan strid.

Nej, låt dig ej förbrukas,
men bruka väl din tid.
Nej, låt dig aldrig kuvas,
du stöder oss, vi stöder dig,
vi ger varandra liv.

Vi låter oss ej tystas
i denna tysta tid,
en dag ska marken grönska,
då står vi alla starka,
då är den här vår tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback