Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-16, 14:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Här har du historian om Kombucha.

https://www.drinkpreneur.com/beverag...y-of-kombucha/

Vill du veta hur man gör så gå in på You Tube så får du upp massor av sidor.

Enklast är dock att köpa en svamp från någon firma i Sverige och följa deras recept.

Jag skickar en länk till dig eftersom man inte får göra reklam här inne.
Fast jag vill göra en egen svamp! Hur? Så jäkla dyrt annars
Citera
2018-12-16, 15:06
  #14
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Asså det som krävs är en flaska med tät slutning, socker och jäst i rätt mängd och sedan att lätta på trycket sen när det gått upp? Man kan dock inte jäsa alkoholen till över 3% då eller?

Ja, svårare behöver det inte vara men en förfinad process kan ge mer tillförlitliga resultat. Man tager en tom PET-flaska, blandar i ingredienserna, lättar på trycket då och då om flaskan känns stenhård, och inväntar resultat.

Exempel: världens troligen enklaste alkoholproduktion utgörs av att jäsa socker och vatten. Resultatet är rå-rom som kan destilleras till den alkoholstyrka man är van vid. (Att producera riktig rom, dvs. den du hittar att köpa, är bara en förfining av samma process - man använder rårörsocker, destillerar och lagrar det färdigjästa resultatet på fat i några år för att få rätt färg, smak och lukt.)
Citera
2018-12-17, 00:10
  #15
Medlem
Kombucha är inte bara jäst utan en koloni av jästsvamp och bakterier som lever i symbios. Att starta en koloni kräver rätt kombination av bakerier och svamp. Du måste köpa en flaska med en levande koloni i som du kan odla. Behållaren du odlar i får inte vara tättslutande då svampen och bakerierna behöver syre. Istället skall den täckas av en bomullstyg eller liknande så inga bananflugor kommer åt vätskan. De bär på bakterier som förstör kolonin permanent.

Sedan kan man brygga vin av te, men då är det en annan process och andra jästsvampar som används.
Citera
2018-12-17, 00:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det finns gott om beskrivning på hur man jäser frukt för att göra vin på nätet, och troligen här på forumet med. Vindruvor är mindre sura än citrusfrukter. Du får tillsätta socker alltså.

Hallå på dig med!

Mmmh jag gör så här då, börjar med 5dl te i glasflaska, 2dl socker sen tillsätter jag lite jäst i taget tills jäsningen är klar?

Kan jag använda korklös flaska och sätta duk iför hålet istället eller kommer alkoholen inte upp utan vakuum?
Citera
2018-12-17, 07:05
  #17
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Mmmh jag gör så här då, börjar med 5dl te i glasflaska, 2dl socker sen tillsätter jag lite jäst i taget tills jäsningen är klar?

Kan jag använda korklös flaska och sätta duk iför hålet istället eller kommer alkoholen inte upp utan vakuum?

Tror du har bättre chanser med 5dl te och 0.5 dl socker. Jästen slår du i allt på en gång.

Vakuum är något annat än syrefritt vilket är det du är ute. Du bör nog köra med försluten flaska eller allra helst något med ett jäsrör på.
Citera
2018-12-17, 13:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Tror du har bättre chanser med 5dl te och 0.5 dl socker. Jästen slår du i allt på en gång.

Vakuum är något annat än syrefritt vilket är det du är ute. Du bör nog köra med försluten flaska eller allra helst något med ett jäsrör på.
Fast man kan stoppa ner en tuss med papper bah? Så att det varken återluftas eller sprängs å går sönder, mitt försök igår det hamnade allt i taket

Hur lång tid lär det ta då? 3 veckor??
Citera
2018-12-19, 14:42
  #19
Medlem
Vad blir skillnaden på vilken juice man använder? Blir det olika bakteriekultur osv? Kanske inte spelar roll eller?
Citera
2018-12-19, 14:48
  #20
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Fast man kan stoppa ner en tuss med papper bah? Så att det varken återluftas eller sprängs å går sönder, mitt försök igår det hamnade allt i taket

Hur lång tid lär det ta då? 3 veckor??

Du kanske bara ska låta bli alltihop och fortsätta dricka köpedryck. Det känns enklare i ditt fall.
Citera
2018-12-19, 17:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du kanske bara ska låta bli alltihop och fortsätta dricka köpedryck. Det känns enklare i ditt fall.
Sagt och gjort
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback