Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 20:44
  #1
Medlem
kennedy8s avatar
Innan jag börjar förklara felet borde ni veta att detta är mina komponenter:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 (1809)
Processor: AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz
Processorkylare: Corsair Hydro H150i PRO RGB
Moderkort: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (BIOS 1103) - Nyaste
Minne: CORSAIR VENGEANCE RGB 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz C15
Grafikkort: Asus Radeon RX Vega 64
Hårddisk: 1x Seagate SSD, 1x Samsung M2 och 1x 4TB WD Blue
Nätaggregat: Seasonic Focus Plus 750w Gold
Skärm: Acer XR342CKP / 34" / IPS / 1440p

Alla dessa komponenter är nya förutom grafikkortet som satt i min förra dator. Nu i veckan satt jag och spelade och "boom" så fryser spelet. Bilden och allt är kvar men datorn har bara fryst sig så måste manuellt starta om. Jag gör detta och då när jag kommer in i Windows så laggar allting jag gör, och tillslut fryser den igen. Ibland startar den inte ens upp utan blir bara en blackscreen efter BIOS loggan alternativt att den hänger sig.

Felsökte alla komponenter och fastnade vid grafikkortet. När jag installerar drivers till Vega 64an så börjar det lagga direkt. Fungerar bra med Basic drivarn från Windows. Så, tänkte att jag tar ut grafikkortet och slänger in ett gammalt AMD som inte ens behöver ström från PSUn. Nu fungerar allt utan problem!? Så innan jag reklamerar grafikkortet tänkte jag att jag stoppar in Vega 64an med dom gamla komponenterna och min gamla PSU. Installerar drivers och nu, inga problem där?

Märkligaste jag varit med om eftersom jag var 99% säker det var mitt RX Vega 64 som strulade?

Till min frågeställning här då..

Kan det vara så jävligt att min PSU Seasonic Focus Plus 750w Gold gör så att min dator fryser sig, laggar och får blackscreen? Alltså att den inte klarar av att driva min RX Vega 64? Jag trodde ju att datorn bara slår av sig direkt om PSUn inte orkar med, inte fryser och laggar? Man tycker ju att 750w utan tvekan borde vara tillräckligt? Hade tänkt testa byta ut PSUn imorgon som en sista test till min EVGA 850w. Någon som har några idéer eller tankar kring detta?
Citera
2018-12-15, 21:38
  #2
Medlem
Jag skulle nog börja med att kolla alla temps att dem ligger inom referensramarna.

Går det testa dina nya prylar med gamla psu ?

Ang PSU, är det separata linor på matningen till GPU?, tänkte om du kan prova koppla spänningsmatningen till GPU i annan kontakt, eller testa ta matningen via molex.

Har du en mätare så är det inte svårt kolla att du får ut rätt spänningar från PSU genom att mäta i kontaktstyckena, tänk på att du måste bygla atx kontakten i pinne 15-Jord svart kabel till Pinne 16 PS_ON grön kabel för att lura psu att den är kopplad till MB.

Här hittar du pinouten samt ref spänningarna.
http://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-12-15 kl. 21:48.
Citera
2018-12-15, 22:10
  #3
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Jag gör detta och då när jag kommer in i Windows så laggar allting jag gör, och tillslut fryser den igen. Ibland startar den inte ens upp utan blir bara en blackscreen efter BIOS loggan alternativt att den hänger sig.
Att datorn kan låsa sig i BIOS tyder ju på någon typ av hårdvarufel. Men vad? Det låter ju som om du har koll på vad du håller på med när du kunnat utesluta övriga komponenter. Men ja, spontant känns det som en god idé att byta till ditt gamla nätaggregat och se vad som händer. Det kan ju även vara moderkortet som fått någon typ av fnatt, att det fungerade fint med ditt gamla grafikkort behöver inte betyda något. Hur testade du dina minnen?
Citera
2018-12-15, 22:24
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
att den inte klarar av att driva min RX Vega 64?
Grafikkortet behöver 280w, 330 vid max överklock, enligt thg's tester som brukar vara i topp.
https://www.tomshardware.co.uk/asus-...w-34379-4.html
Resten av datorn lastar knappast mer än 150w, så du ska klara dig utomordentligt bra på ett 550w nätagg. 750w är bara onödigt, det är iaf inte för lite watt i det. Sedan kan iofs finnas möjlighet att nåt problem uppstått i det, men jag tror det är nåt annat än nätagget som är/var fel.

Citat:
Jag trodde ju att datorn bara slår av sig direkt om PSUn inte orkar med, inte fryser och laggar?
Nejdå, de kan nöja sig med att hänga, krascha till desktop, starta om, kommer upp rutor om att drivrutinen slutat funka, kan bli alla möjliga fenomen om ett nätagg inte räcker till, men det är alltså knappast fallet här.
Elstörningar kan också komma av att man inte använder jordade eluttag, så flytande jord bildar referens på 110v. Kan förekomma dippar eller transienter på elnätet som får datorerna att hicka till också.

Citat:
Någon som har några idéer eller tankar kring detta?
Om datorn blev bra av att du tog ur och satte i grafikkortet kan det också ha varit dålig kontakt i sockellisten på moderkortet.
Citera
2018-12-16, 02:40
  #5
Medlem
kennedy8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag skulle nog börja med att kolla alla temps att dem ligger inom referensramarna.

Går det testa dina nya prylar med gamla psu ?

Ang PSU, är det separata linor på matningen till GPU?, tänkte om du kan prova koppla spänningsmatningen till GPU i annan kontakt, eller testa ta matningen via molex.

Har du en mätare så är det inte svårt kolla att du får ut rätt spänningar från PSU genom att mäta i kontaktstyckena, tänk på att du måste bygla atx kontakten i pinne 15-Jord svart kabel till Pinne 16 PS_ON grön kabel för att lura psu att den är kopplad till MB.

Här hittar du pinouten samt ref spänningarna.
http://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

Har tänkt testa med den gamla PSUn imorgon, är bara några kablar jag väntar på eftersom jag vet att man inte ska använda kablarna från gamla nätagg. Jag har en mätare och detta skulle jag kunna testa, men tänkte först köra gamla PSUn för att kolla om jag får samma eller liknande fel.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Att datorn kan låsa sig i BIOS tyder ju på någon typ av hårdvarufel. Men vad? Det låter ju som om du har koll på vad du håller på med när du kunnat utesluta övriga komponenter. Men ja, spontant känns det som en god idé att byta till ditt gamla nätaggregat och se vad som händer. Det kan ju även vara moderkortet som fått någon typ av fnatt, att det fungerade fint med ditt gamla grafikkort behöver inte betyda något. Hur testade du dina minnen?

Bara för att förtydliga, den låser sig inte i BIOS men efter BIOS-posten. Däremot känner jag av samma lagg i biosen som jag gör i övrigt då datorn startat upp. Just moderkortet jag är lite rädd för också. Köpte det som fyndvara på Inet men det var ju helt orört så det tror jag är obetydande. Om något hänt med PCI-E slotten möjligtvis men borde inte då andra grafikkortet visat något symptom? Ramen testade jag med MemTest64 och det mötte förväntningarna utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av x12
Grafikkortet behöver 280w, 330 vid max överklock, enligt thg's tester som brukar vara i topp.
https://www.tomshardware.co.uk/asus-...w-34379-4.html
Resten av datorn lastar knappast mer än 150w, så du ska klara dig utomordentligt bra på ett 550w nätagg. 750w är bara onödigt, det är iaf inte för lite watt i det. Sedan kan iofs finnas möjlighet att nåt problem uppstått i det, men jag tror det är nåt annat än nätagget som är/var fel.

Nejdå, de kan nöja sig med att hänga, krascha till desktop, starta om, kommer upp rutor om att drivrutinen slutat funka, kan bli alla möjliga fenomen om ett nätagg inte räcker till, men det är alltså knappast fallet här.
Elstörningar kan också komma av att man inte använder jordade eluttag, så flytande jord bildar referens på 110v. Kan förekomma dippar eller transienter på elnätet som får datorerna att hicka till också.


Om datorn blev bra av att du tog ur och satte i grafikkortet kan det också ha varit dålig kontakt i sockellisten på moderkortet.

Ja nä jag är inne på samma tankar, däremot har jag läst runt lite nu ikväll och ser att Seasonic aggen haft problem med just Vegan. Kommer börja med att byta till gamla PSUn så att man då alternativt kan utesluta den helt och hållet.
Citera
2018-12-20, 14:39
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Ja nä jag är inne på samma tankar, däremot har jag läst runt lite nu ikväll och ser att Seasonic aggen haft problem med just Vegan. Kommer börja med att byta till gamla PSUn så att man då alternativt kan utesluta den helt och hållet.
Fick du någon lösning på problemet?
Citera
2018-12-20, 21:27
  #7
Medlem
kennedy8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fick du någon lösning på problemet?

Har exakt samma problem fortfarande tyvärr. Böt ut PSUn men ingen som helst skillnad. Har nu testat med absolut minimala komponenter. Enda som "löser" problemet är när jag plockar ut mitt Vega 64 och sätter in det gamla grafikkortet jag har "AMD FirePro W2100". Nu fungerar allt precis som det ska. Misstänkte ju moderkortet där ett tag också men som jag kanske skrivit tidigare, borde det inte vara exakt samma fel nu då fastän jag bytt grafikkort?

Har iallafall ett nytt som ligger på posten som jag ska hämta ut imorgon och håller verkligen tummarna på att det kommer lösa problemet då!
Citera
2018-12-21, 17:56
  #8
Medlem
kennedy8s avatar
Vill bara uppdatera om någon nu skulle råka ut för något liknande, det var GPUn som strulade. Slängde in ett nytt Vega 64 och nu går datorn som en klocka. Får göra en RMA på det andra kortet och se vad som händer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback