Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-15, 18:34
  #1
Medlem
fluffypuffys avatar
Hur enkelt går det att fejka så mailet ser ut att komma från sig själv?

Fick en uppenbar scam i min inbox idag, mailat från till synes min egen epost adress.

Mailet löd:

”Hej

Som du kanske har märkt, skickade jag dig ett mail från ditt konto.
Det betyder att jag har fullständig åtkomst till ditt konto.

Jag har tittat på dig i flera månader nu.
Faktum är att du har smittats med skadlig programvara via en vuxen webbplats som du besökte.

Om du inte är bekant med det här kommer jag att förklara det.
Trojan-viruset ger mig fullständig åtkomst och kontroll över en dator eller någon annan enhet.
Det betyder att jag kan se allt på skärmen och slå på kameran och mikrofonen, men du är inte medveten om detta.

Således fick jag också tillgång till alla dina kontakter.

Varför antivirusprogrammet inte upptäckte skadlig kod?
Svar: Jag har en drivrutin Trojan, jag uppdaterar sina signaturer var fjärde timme så ditt antivirus är tyst.

Jag gjorde en video som visar hur du tillfredsställa dig själv på den vänstra halvan av skärmen, och på höger halvdel ser du videon du tittade på.
Med ett klick av en knapp kan jag skicka den här videon till alla dina kontakter med e-post och sociala nätverk.

Om du vill förhindra detta, överför beloppet 561€ till min bitcoin-adress (om du inte vet hur, google "Köp Bitcoin").

Bitcoinadress: 1NsuTWwnyA3QGUGXJgMn1B6Dj3GZBg4LAM

Så snart betalningen är mottagen, tar jag bort videon och du kommer aldrig att höra mig igen.
Jag ger dig 48 timmar att betala.
Oroa mig inte, jag har en anmälan som läser detta brev, och timern fungerar när du läser detta brev.

Inlämning av klagomål till någonstans är inte meningsfullt, eftersom det här e-postmeddelandet inte kan spåras som min bitcoin-adress.
Jag gör inga misstag.

Om jag upptäcker att du har skickat in en rapport eller delat det här meddelandet med någon annan kommer videon att distribueras omedelbart.

Med vänliga hälsningar!”
Citera
2018-12-15, 18:37
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är väldigt lätt. Kolla mailheadern. Skicka ett till dig själv och jämför. Då borde du se att det du fick är fake.
Citera
2018-12-15, 18:43
  #3
Medlem
Är det verkligen någon som går på sånt här?
Är det samma människor som tror att de kan köpa billigt guld vid vägkanten på motorvägarna?
Citera
2018-12-15, 18:45
  #4
Medlem
fluffypuffys avatar
Ja det stämmer.
Spoofing lärde jag mig precis att det kallas.
Första gången jag såg det, därav frågan.
Man lär sig alltid något nytt 😊

Skön blatte-svenska i mailet också 😂
Citera
2018-12-15, 18:47
  #5
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Är det verkligen någon som går på sånt här?
Är det samma människor som tror att de kan köpa billigt guld vid vägkanten på motorvägarna?

Finns säkert nån stackare som går på det tyvärr, och hjälper babben bakom skärmen att få ihop till en ny para jumper jacka 😁
Citera
2018-12-15, 18:48
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ja det stämmer.
Spoofing lärde jag mig precis att det kallas.
Första gången jag såg det, därav frågan.
Man lär sig alltid något nytt 😊

Skön blatte-svenska i mailet också 😂
Blattesvenska. Snarare google translate.
Citera
2018-12-15, 18:56
  #7
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Är det verkligen någon som går på sånt här?
Är det samma människor som tror att de kan köpa billigt guld vid vägkanten på motorvägarna?

Nej, rent procentuellt är det knappt någon. Vad folk dock glömmer är att även om bara 1% köper det här så är det väldigt många i rena antal om du skickar ut till 100 000.

Det finns en anledning till att det sitter tiggare utanför affärerna, nigeriabrev, telefonförsäljning, diverse scams på blocket och liknande, det fungerar, även om "ingen" går på det.
Citera
2018-12-15, 18:59
  #8
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Blattesvenska. Snarare google translate.

Av erfarenhet kan jag säga att google translate inte funkar sååå bra oavsett vilket ursprungsspråk du väljer > svenska.

Möjligtvis google translate, men sedan efterkorrigerad av en blatte.
Citera
2018-12-15, 19:00
  #9
Medlem
Har man satt upp epostservern på ett bra sätt så måste man vara inloggad för att skicka ett e-post med en avsändare som är registrerad på servern. Så ett e-post från sin egen epostaddress måste man i sådant fall skickat själv. Men det kan ju vara en namne också med en epostaddress som är gjord gör att förvilla mottagaren. T.ex. genom att skriva mottagarens epostaddress i "Display Name" för avsändaren. Då kan det se ut som e-posten är från mottagaren då e-postläsare ibland bara visar "Display Name" när det finns.
Citera
2018-12-15, 19:09
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Såna mail får jag i driver sen några månader tillbaka, avsändaren kan spoofas.
Citera
2018-12-15, 19:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Såna mail får jag i driver sen några månader tillbaka, avsändaren kan spoofas.

Jag har också fått en hel del sådana där på senaste tiden. Det senaste var exakt som TS postade, samt att någon sett mig göra något otillbörligt framför webbkameran. För det första så har jag ingen webbkamera och för det andra så hänvisar personen till ett mobilnummer som jag inte har använt på 10 år.

Det är frågan vilken webbsida som har blivit hackad för att knyta samman min e-post med telefonnumret? För 10 år sedan så var det bara Hotmail och Facebook som jag har angett både e-post och mobilnummer.
Citera
2018-12-15, 19:22
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det senaste var exakt som TS postade, samt att någon sett mig göra något otillbörligt framför webbkameran.
Fått flera olika varianter men den springande punkten är alltid hot om att känsligt material ska skickas till släkt o vänner.

Citat:
För det första så har jag ingen webbkamera och för det andra så hänvisar personen till ett mobilnummer som jag inte har använt på 10 år.
Mobilnummer finns aldrig med men är skapligt hemlig med det, webkameran ligger i en spann i badrummet så lite svårt att spela in mig på den

Citat:
Det är frågan vilken webbsida som har blivit hackad för att knyta samman min e-post med telefonnumret? För 10 år sedan så var det bara Hotmail och Facebook som jag har angett både e-post och mobilnummer.
Googla och se vad som kommer upp, jag får hoten till mailadresser som ligger ute för allmän beskådan.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-12-15 kl. 19:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback