Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 18:27
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Med tanke på att jul närmar sig och Lucia har varit, så har det slagit mig hur traditionsbundna tänker och resonerar. Det får inte förändras varken julfirande, mat, tid eller liknande. Maten som lagats alla tider ska vara precis samma, på samma tallrik etc.

Varför är en del så traditonsbundna och vägran till förändring.
Citera
2018-12-15, 18:30
  #2
Avstängd
för att det är tradition?
Citera
2018-12-15, 18:38
  #3
Medlem
SecretQs avatar
Traditioner förändras hela tiden. Julfirandet såg ut på ett helt annat sätt före tevens ankomst och innan dess på många andra vis.

Luciafirande är en ganska ny tradition som adderade pepparkaksgubbar och tomtar långt efter hennes ankomst till Sverige.

Vad det gäller traditioner i synnerhet så gör de människor konstlat trygga med att "allt är som vanligt". Allt annat förändras i världen så låt mig få ha adventsstaken kvar.
Citera
2018-12-15, 18:41
  #4
Medlem
Vi är vanedjur, vi gör och vill göra som vi brukar, det gör oss trygga. Därför är det viktigt att visa respekt mot nya traditioner och sociala normer i vårat samhälle, vi är hemma här och kan gott skippa lite inskränkthet till förmån till det nya samhället.
Vi är ju hemma och därmed trygga, nya människor behöver tid och pengar för att slå ner sina bopålar och ta plats i vår struktur, vår trygghet pallar det.
Citera
2018-12-15, 19:33
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Många jultraditioner är också konstgjort traditionella, man försöker leva upp till hur man trodde det var förr utan att för den skull ha rätt.
Citera
2018-12-15, 20:04
  #6
Medlem
AX64s avatar
Att gilla traditioner behöver ju inte betyda att man ogillar förändring. Men nån gång om året vill man kanske göra så som man gjort i alla tider, få lite nostalgi.
Citera
2019-06-15, 22:04
  #7
Avstängd
torstenferdinands avatar
En del traditioner och seder som till exempel midsommar gillar jag. Andra som till exempel pingsten eller Kristi himmelsfärd är bara överflödiga och en ursäkt att vara ledig. Samma sak med nationaldagen. Varför ska man fira att en psykopat blev krönt till kung?
Citera
2019-06-17, 09:26
  #8
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
En del traditioner och seder som till exempel midsommar gillar jag. Andra som till exempel pingsten eller Kristi himmelsfärd är bara överflödiga och en ursäkt att vara ledig.
Pingst firas ju knappast längre av någon, för det är ju inte längre någon officiell helgdag. Kristi himmelsfärdsdag, då? Tja, en del går nog fortfarande i kyrkan den dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Samma sak med nationaldagen. Varför ska man fira att en psykopat blev krönt till kung?
Psykopat och psykopat. Det är nog inte rättvist av oss att komma och fördöma människor från 1500-talet på det viset. Och inte var Gustav Vasa värre än någon annan kung på den tiden. Sedan kan vi ju tycka vad vi vill om vissa saker som han gjorde, men han gjorde också mycket för vår nationalkänsla som svenskar. Han gjorde till exempel så att vi fick ett standardiserat skriftspråk.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2019-06-17 kl. 09:29.
Citera
2019-06-17, 16:32
  #9
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Med tanke på att jul närmar sig och Lucia har varit, så har det slagit mig hur traditionsbundna tänker och resonerar. Det får inte förändras varken julfirande, mat, tid eller liknande. Maten som lagats alla tider ska vara precis samma, på samma tallrik etc.

Varför är en del så traditonsbundna och vägran till förändring.

Det är stor skillnad mellan att följa tradirioner av slentrian eller tvång, och att göra det aktiva valet att fira exempelvis jul bara för att man faktiskt gillar konceptet. Visst hade man kunnat försöka ändra på julen och byta ut den opraktiska julgranen mot en skål gelehallon, och den äckliga lutfisken mot pizza, och den töntiga tomten mot strippor - fast då blir det ju inte jul längre så det går faktiskt inte.

Jag är totalt traditionslös när det gäller så gott som allting men saker såsom jul, midsommar, färgfestivalen i Indien när alla kastar färg på varann, Memorial Day parade, 4th of July fireworks och att tjejer är topless på badstranden, det är traditioner som jag faktiskt uppskattar.

Så jag vänder på frågan, varför måste du ändra på traditioner? Om du t ex vill äta pizza så kan du väl göra det en annan dag än julafton? Inför en pizzadag eller nåt.

Ska jag säga som det är? Ideologin kallas kulturmarxism där man försöker slå sönder de få traditioner som nu ändå finns kvar av svensk kultur. Så när SVT låter lucia rappa eller när de sätter en fundamentalistisk muslim som Arne Weise så är det inte för att det finns ett faktiskt behov av att rappa just då, utan för att man avser göra ett kulturkrig. Missförstå mig inte, jag gillar inte kulturer, varken den svenska eller andra. Jag bara konstaterar fakta. Svensk kultur får gärna dö ut sålänge det inte är till förmån för islam eller kulturmarxism, och sålänge jag får ha kvar julen och andra traditioner.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2019-06-17 kl. 16:46.
Citera
2019-06-17, 16:45
  #10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Många jultraditioner är också konstgjort traditionella, man försöker leva upp till hur man trodde det var förr utan att för den skull ha rätt.

Spelar det verkligen nån roll huruvida julen är historiskt korrekt? Syftet med jul är ju inte att lavja, utan bara att det ska vara en tradition som alla förstår och känner igen. Sätter jag t ex en röd rosett på bilen så lär folk tycka ”ja, det där var juligt”. Folk blir synkade kring julens essens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback