Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 17:36
  #1
Medlem
Hej !
Är det någon som är lite insatt i ämnet som vet om prolaktin påverkar dopamin på något sätt? Har läst lite om att det skulle vara så iallafall.

Någon som vet något om det? Om man tex har ett högt värde av prolaktin, påverkar det dopaminet då?
__________________
Senast redigerad av Smultronettt 2018-12-15 kl. 18:01.
Citera
2018-12-15, 17:59
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hej !
Om man tex har ett högt värde av prolaktin, påverkar det dopaminet då?

Verkar ju vara tvärtom.
Att prolaktin stiger/ frisättning vid högt dopamin.
Citera
2018-12-15, 18:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Verkar ju vara tvärtom.
Att prolaktin stiger/ frisättning vid högt dopamin.
Aha, hm ja jag har ingen aning.
Citera
2018-12-15, 20:19
  #4
Medlem
Goldmanns avatar
Prolaktin liksom tyroideastimulerande hormon TSH frigörs av TRH, samt fungerar med positiv feedback på serotonin och noradrenalin, samt negativ feedback på dopamin: högt prolaktin ses ofta vid lågt dopamin och vice versa.
Citera
2018-12-15, 22:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Prolaktin liksom tyroideastimulerande hormon TSH frigörs av TRH, samt fungerar med positiv feedback på serotonin och noradrenalin, samt negativ feedback på dopamin: högt prolaktin ses ofta vid lågt dopamin och vice versa.
Hade för mig det. Har haft mycket besvär med ångest. Så jag har fått prova olika antidepressiva som inte hjälpt. Fick prova voxra också som skulle gå på noradrenalinet lite tror jag och kanske även dopamin? Är inte så påläst. Den hjälpte ett litet tag, sen slutade det igen. Så jag har ingen sån medicin längre.

Kollade hormonerna och läkarna märkte jag hade för högt prolaktin. Har fått pravidel mot det.

Men så jag funderade lite på varför vissa psykiatriska läkemedel hjälpt några dagar /nån vecka max och sen slutar funka. Kan det ha med det att göra? Att det påverkade dopaminet. Pravidel påverkar ju prolaktinet och prolaktinet påverkat då dopaminet alltså. Har inte dopamin med ångest att göra men även humöret?

Det är väldigt intressant sånt här måste jag säga. Vet du om det finns någon bra sida som man kan läsa om hormonerna och lära sig mer om det?
__________________
Senast redigerad av Smultronettt 2018-12-15 kl. 22:22.
Citera
2018-12-16, 08:14
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Men så jag funderade lite på varför vissa psykiatriska läkemedel hjälpt några dagar /nån vecka max och sen slutar funka. Kan det ha med det att göra? Att det påverkade dopaminet. Pravidel påverkar ju prolaktinet och prolaktinet påverkat då dopaminet alltså. Har inte dopamin med ångest att göra men även humöret?

Det är väldigt intressant sånt här måste jag säga. Vet du om det finns någon bra sida som man kan läsa om hormonerna och lära sig mer om det?

Hoppas att du förstår att du inte är en cocktail, om du mår bättre kan det bero på helt andra saker än tabletter.
Dopamin och serotonin frisätts av naturliga orsaker också.

Det goldmann sa verkar stå på https://www.blodkollen.se/sv/analys/prolaktin
Wikipedia-sidan verkar inte särskillt trovärdig.
Citera
2018-12-16, 20:22
  #7
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hade för mig det. Har haft mycket besvär med ångest. Så jag har fått prova olika antidepressiva som inte hjälpt. Fick prova voxra också som skulle gå på noradrenalinet lite tror jag och kanske även dopamin? Är inte så påläst. Den hjälpte ett litet tag, sen slutade det igen. Så jag har ingen sån medicin längre.

Kollade hormonerna och läkarna märkte jag hade för högt prolaktin. Har fått pravidel mot det.

Men så jag funderade lite på varför vissa psykiatriska läkemedel hjälpt några dagar /nån vecka max och sen slutar funka. Kan det ha med det att göra? Att det påverkade dopaminet. Pravidel påverkar ju prolaktinet och prolaktinet påverkat då dopaminet alltså. Har inte dopamin med ångest att göra men även humöret?

Det är väldigt intressant sånt här måste jag säga. Vet du om det finns någon bra sida som man kan läsa om hormonerna och lära sig mer om det?
Enkellt sagt så är Dopamin ett belöningshormon. Så, åter igen enkelllt sagt, mår man bättre när det ligget högt. Huvudhormonet är dock Serotonin o i viss mån Norardrenalin. Därför använder man SSRI preparat vid depression. Personligen är jag stor anhängare av elterapi vid djupa depressioner. Har sett det fungera fantastiskt bra på en del patienter.
OBS att det tar ett tag innan tabletter verkar, initialt blir man faktiskt sämre.
Wikipedia är faktiskt inte så dålig på ämnet, ffa den engelska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback