Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 16:49
  #1
Medlem
Ibland har man hört taskiga kommentarer om att människor från vissa grupper luktar illa. Det kan t.ex. handla om svarta afrikaner ("negrer" i flashbackspråk), indier, italienare, romer, fransöser och svenskar. För de svartas del tror jag anklagelsen syftar på genetisk dålig lukt, vad gäller indier och italienare kan de ha att göra med kryddorna i maten. Har för mig att att man kan svetta vitlök. Romer, fransöser och svenskar är ju annars beryktade att ha dåligt hyggen och dit kan då anklagelsen om dålig lukt syfta. Dock så står folk från de tre sista grupperna inte med armarna i kors, romer har ett dussin renhetsritualer, fransöser kör på parfym och svenskar har kompenserat med en dusch-hets som är populär bland unga (speciellt ungvuxna och tonåringar som duschar 2-3 gånger per dag).

Anklagelsen om dålig lukt tycks vara universell till skillnad från mer specifika dåliga drag som lathet (siesta-mexikarner), känslokalla (nordbor), alkisar (slaver, finnar), grymhet (östasiater) osv.

Varför är det så? Är dåliga lukten egentligen ett påhitt? eller kanske är det mer än dålig lukt, främmande lukter? Ideér och tankar..?
Citera
2018-12-15, 17:24
  #2
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ibland har man hört taskiga kommentarer om att människor från vissa grupper luktar illa. Det kan t.ex. handla om svarta afrikaner ("negrer" i flashbackspråk), indier, italienare, romer, fransöser och svenskar. För de svartas del tror jag anklagelsen syftar på genetisk dålig lukt, vad gäller indier och italienare kan de ha att göra med kryddorna i maten. Har för mig att att man kan svetta vitlök. Romer, fransöser och svenskar är ju annars beryktade att ha dåligt hyggen och dit kan då anklagelsen om dålig lukt syfta. Dock så står folk från de tre sista grupperna inte med armarna i kors, romer har ett dussin renhetsritualer, fransöser kör på parfym och svenskar har kompenserat med en dusch-hets som är populär bland unga (speciellt ungvuxna och tonåringar som duschar 2-3 gånger per dag).

Anklagelsen om dålig lukt tycks vara universell till skillnad från mer specifika dåliga drag som lathet (siesta-mexikarner), känslokalla (nordbor), alkisar (slaver, finnar), grymhet (östasiater) osv.

Varför är det så? Är dåliga lukten egentligen ett påhitt? eller kanske är det mer än dålig lukt, främmande lukter? Ideér och tankar..?

Det handlar om olika kulturella syner på personlig hygien och renhet.
Citera
2018-12-22, 18:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det handlar om olika kulturella syner på personlig hygien och renhet.

Den kan dels vara det men också som ett universell sätt att klanka ned på folk. Särkilt svarta afrikaner hör jag ofta kommentaren att de lukta illa. Då är inte det hygien eller renhet då afrikaner är en enorm stor grupp, då är den nedklankningen rasistisk. Skilnad är när man säger att fransöser luktar illa för att de inte duschar. Då är det inte rasism men en kritik av en uppfattad smutskultur.
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2018-12-22 kl. 19:01.
Citera
2019-03-10, 22:15
  #4
Medlem
Senast fick jag höra att kineser lukta illa, eller mer än illa luktar mat i dålig bemärkelse. Kan det ha att göra med kosten att göra? I med att maten är så näringsfattig så måste man äta hela tiden, och de som säljer maten kryddar det lite extra för att få det att bli mer mättande. Kanske det, kanske att de inte luktar illa enligt dem, utan att de tycker matlukt är som vi tycker vaniljarom är.
Citera
2019-03-10, 22:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ibland har man hört taskiga kommentarer om att människor från vissa grupper luktar illa. Det kan t.ex. handla om svarta afrikaner ("negrer" i flashbackspråk), indier, italienare, romer, fransöser och svenskar. För de svartas del tror jag anklagelsen syftar på genetisk dålig lukt, vad gäller indier och italienare kan de ha att göra med kryddorna i maten. Har för mig att att man kan svetta vitlök. Romer, fransöser och svenskar är ju annars beryktade att ha dåligt hyggen och dit kan då anklagelsen om dålig lukt syfta. Dock så står folk från de tre sista grupperna inte med armarna i kors, romer har ett dussin renhetsritualer, fransöser kör på parfym och svenskar har kompenserat med en dusch-hets som är populär bland unga (speciellt ungvuxna och tonåringar som duschar 2-3 gånger per dag).

Anklagelsen om dålig lukt tycks vara universell till skillnad från mer specifika dåliga drag som lathet (siesta-mexikarner), känslokalla (nordbor), alkisar (slaver, finnar), grymhet (östasiater) osv.

Varför är det så? Är dåliga lukten egentligen ett påhitt? eller kanske är det mer än dålig lukt, främmande lukter? Ideér och tankar..?


man känner direkt när en somalier går på en buss/spårvagn. Jag hatar dem lukten. Varför ska de har rätt att ta över en hel spårvagn med sin stank. Jag fattar inte vad som luktar om dem. Men de STINKER precis likadant.
Citera
2019-03-10, 22:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Den kan dels vara det men också som ett universell sätt att klanka ned på folk. Särkilt svarta afrikaner hör jag ofta kommentaren att de lukta illa. Då är inte det hygien eller renhet då afrikaner är en enorm stor grupp, då är den nedklankningen rasistisk. Skilnad är när man säger att fransöser luktar illa för att de inte duschar. Då är det inte rasism men en kritik av en uppfattad smutskultur.


somalier luktar en speciell doft. Jag avskyr den stanken. Den tar över väntrum/bussar/spårvagnar och när det inte är somalier i närheten luktar det inget
Citera
2019-03-11, 07:55
  #7
Medlem
Emolls avatar
Jag har tänkt på det många gånger.
Jag tycker alla yngre muslimska kvinnor luktar precis likadant. Typ som att de använder exakt samma parfymer.. Det är skit skumt.

Men skulle iofs inte förvåna. Är väll antagligen någon jävla sharia-lag att de ska vara enhetliga o inte sticka ut. Jävla sekt folk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback