2018-12-15, 13:14
Medlem
hej

jag har nyligen köpt en bmw 2012 och medan jag köra bilen kommer rök ut från förares sidan och det luktar dåligt. öpnnade huven och kollade och rök kommer ut från typ bakom strålkastare sidan

vet nåt om vad felet kunde vara?
Citera
2018-12-15, 14:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kille005
hej

jag har nyligen köpt en bmw 2012 och medan jag köra bilen kommer rök ut från förares sidan och det luktar dåligt. öpnnade huven och kollade och rök kommer ut från typ bakom strålkastare sidan

vet nåt om vad felet kunde vara?
Sitter väl antagligen en dieselvärmare som går igång när det är kallt, således inget fel alltså.
Citera
2018-12-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Sitter väl antagligen en dieselvärmare som går igång när det är kallt, således inget fel alltså.

ja

du har rätt

jag har frågat en kompis och han sa samma sak. Men han sa , att det kan vara att när jag har fläkten typ 24 eller 25 på och diseilvärmare försöker värmer upp bil och det är däför ryker ut såpass mycket rök
Citera
2018-12-15, 17:42
Medlem
Citat:
ja

du har rätt

jag har frågat en kompis och han sa samma sak. Men han sa , att det kan vara att när jag har fläkten typ 24 eller 25 på och diseilvärmare försöker värmer upp bil och det är däför ryker ut såpass mycket rök

Efter 6 år så behöver din dieselvärmare antagligen service. Oftast är brännkammare sliten, och då börjar värmaren rycka mer.

En bra dieselvärmare ger som mest en liten rökpuff när den startar. Sedan skall bara varma avgaser komma ur avgasröret.

Tyvärr är det ganska dyrt att serva och reparera dieselvärmare.
Citera
2018-12-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Efter 6 år så behöver din dieselvärmare antagligen service. Oftast är brännkammare sliten, och då börjar värmaren rycka mer.

En bra dieselvärmare ger som mest en liten rökpuff när den startar. Sedan skall bara varma avgaser komma ur avgasröret.

Tyvärr är det ganska dyrt att serva och reparera dieselvärmare.

får jag fråga hur dyr kan det vara?
typ ungefär?
Citera
2018-12-15, 21:14
Medlem
ViTolis avatar
slå på återcirkulation på kliman
Citera
2018-12-19, 13:44
Medlem
Citat:
får jag fråga hur dyr kan det vara?
typ ungefär?
Ursäkta för ett sent svar.
Någonstans mellan 4000-7000kr.
Jag vet inte vilket fabrikat av värmare det är i din bil. Eberspaecher värmare är lite billigare att serva, där byter man oftast bara en liten sil + packningar för 300kr. På Webastovärmare får man byta komplett brännkammare för 2500-3000kr.
Tar du bilen till en märkesverkstad kan det kosta mer, för dom brukar vilja byta hela värmaren. Då kan bara värmaren kosta 10000-15000kr, sedan tillkommer kostnaden för arbete.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2018-12-19 kl. 13:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in