Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-15, 12:47
  #1
Medlem
Jag lider av paranoia som inte är inbillad. Jag är övervakad av olika underrättelsetjänster men även av vanligt folk som jag gissar gör detta i olika grupper i sociala medier. Det innebär även att jag är i ständig fara, eftersom jag inte vet när någon bestämmer sig för att skada eller döda mig.

Detta behandlas som psykos med neuroleptika, och jag undrar vad resultatet kan bli när det handlar om ej inbillad paranoia?
Citera
2018-12-15, 13:03
  #2
Medlem
ruttenfimps avatar
Är det på riktigt kommer inte medicin hjälpa?

Det stänger ju inte av hjärnan på dig direkt, men seg lär du nog bli när du går in dig på medicinen.

Edit: varför ska du äta medicin om det inte är inbillning? Ingen som kommer tvinga dig hämta ut den och tvinga dig svälja den..
__________________
Senast redigerad av ruttenfimp 2018-12-15 kl. 13:08.
Citera
2018-12-15, 14:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Är det på riktigt kommer inte medicin hjälpa?

Det stänger ju inte av hjärnan på dig direkt, men seg lär du nog bli när du går in dig på medicinen.

Edit: varför ska du äta medicin om det inte är inbillning? Ingen som kommer tvinga dig hämta ut den och tvinga dig svälja den..

Jag anar också att det inte kommer hjälpa. Och vad innebär egentligen hjälp i en sån här situation? Det finns liksom ingen utväg.

Jag tar medicinen ändå för att den kanske får mig att tänka klarare och dessutom för att åtminstone för tillfället följa sjukvårdens råd. När de märker att neuroleptikan inte hjälper så kanske de inser något. Det är väl egentligen medicin mot rädsla jag behöver, men något som inte gör att jag tar onödiga risker.
Citera
2018-12-15, 14:19
  #4
Medlem
hvita.nhegrers avatar
När man är paranoid så tror man att man är hotad och förföljd på riktigt, man tror alltså inte att man bara inbillar sig, även om det är just det man gör.

Så att TS tror att hans paranoia inte är inbillad, kan vara ett tecken på att han verkligen är paranoid, då att inte förstå att man inbillar sig saker är en naturlig del av sjukdomen.

Jag var själv inlagd på sjukhus för tre år sen p.g.a. att jag var paranoid, så jag vet vad jag talar om.
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-12-15 kl. 14:21.
Citera
2018-12-15, 14:19
  #5
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Jag anar också att det inte kommer hjälpa. Och vad innebär egentligen hjälp i en sån här situation? Det finns liksom ingen utväg.

Jag tar medicinen ändå för att den kanske får mig att tänka klarare och dessutom för att åtminstone för tillfället följa sjukvårdens råd. När de märker att neuroleptikan inte hjälper så kanske de inser något. Det är väl egentligen medicin mot rädsla jag behöver, men något som inte gör att jag tar onödiga risker.

Jag tror helt klart att det bästa är att ta medicinerna som de säger så att de börjar lyssna på vad du säger. Så länge du inte gör det så kommer de bara att avfärda alltihop. Du tänker helt rätt.
Citera
2018-12-15, 14:25
  #6
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Vilka mediciner tar du mot denna inbillade paranoia?
Citera
2018-12-15, 14:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Jag lider av paranoia som inte är inbillad. Jag är övervakad av olika underrättelsetjänster men även av vanligt folk som jag gissar gör detta i olika grupper i sociala medier. Det innebär även att jag är i ständig fara, eftersom jag inte vet när någon bestämmer sig för att skada eller döda mig.

Detta behandlas som psykos med neuroleptika, och jag undrar vad resultatet kan bli när det handlar om ej inbillad paranoia?

Varför är du övervakad av olika underrättelsetjänster? Vad gör dig intressant?

Om du inte har bevis, så kommer ingen tro dig.
Citera
2018-12-16, 04:32
  #8
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Jag anar också att det inte kommer hjälpa. Och vad innebär egentligen hjälp i en sån här situation? Det finns liksom ingen utväg.

Jag tar medicinen ändå för att den kanske får mig att tänka klarare och dessutom för att åtminstone för tillfället följa sjukvårdens råd. När de märker att neuroleptikan inte hjälper så kanske de inser något. Det är väl egentligen medicin mot rädsla jag behöver, men något som inte gör att jag tar onödiga risker.

Tänka klarare kommer du inte göra av medicinerna snarare bli avstängd.
Citera
2018-12-17, 13:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
När man är paranoid så tror man att man är hotad och förföljd på riktigt, man tror alltså inte att man bara inbillar sig, även om det är just det man gör.

Så att TS tror att hans paranoia inte är inbillad, kan vara ett tecken på att han verkligen är paranoid, då att inte förstå att man inbillar sig saker är en naturlig del av sjukdomen.

Jag var själv inlagd på sjukhus för tre år sen p.g.a. att jag var paranoid, så jag vet vad jag talar om.

Hur medicinerades du för det? Även om jag vet att jag inte inbillar mig, är jag villig att prova mediciner som kanske kan lindra något ändå. Att leva i konstant rädsla är jobbigt.

Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jag tror helt klart att det bästa är att ta medicinerna som de säger så att de börjar lyssna på vad du säger. Så länge du inte gör det så kommer de bara att avfärda alltihop. Du tänker helt rätt.

Ja, och provar jag mediciner så ser de att det inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Vilka mediciner tar du mot denna inbillade paranoia?

Abilify

Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Varför är du övervakad av olika underrättelsetjänster? Vad gör dig intressant?

Om du inte har bevis, så kommer ingen tro dig.

Det är svårt att säga. Kanske ingår jag i något slags experiment. Men jag har inga bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Tänka klarare kommer du inte göra av medicinerna snarare bli avstängd.

Jag känner mig inte avstängd än så länge, men det är möjligt att jag kommer bli när de testar olika mediciner. Såna mediciner får jag sluta med. Jag är som sagt villig att prova mediciner eftersom jag hoppas att de kan lindra mina känslor något, så att jag slipper vara så rädd hela tiden.
Citera
2018-12-17, 14:15
  #10
Medlem
Testa Zyprexa istället, funkar direkt. Slår hårt mot paranoian, men en bieffekt är att man blir fet. Så är du inte överviktig kan det vara värt att testa. Man blir trött och sover tungt och har då tid att programmera om hjärnan så att paranoian försvinner.

Abilify har jag testat men inte fullt ut, gjorde mig bara skum.. Så har inte tagit den så länge som man skulle och vissa säger att de bra effekterna från abilify kan ta månader att uppnå.
Citera
2018-12-17, 14:21
  #11
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Hur medicinerades du för det?
Jag fick Mirtazapin, tror dock inte att den medicineringen var orsaken till att jag kom över paranoian.
Citat:
Även om jag vet att jag inte inbillar mig, är jag villig att prova mediciner som kanske kan lindra något ändå. Att leva i konstant rädsla är jobbigt.
Kanske kan du få nåt lugnande, typ benso.
Citera
2018-12-17, 17:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Hur medicinerades du för det? Även om jag vet att jag inte inbillar mig, är jag villig att prova mediciner som kanske kan lindra något ändå. Att leva i konstant rädsla är jobbigt.



Ja, och provar jag mediciner så ser de att det inte funkar.



Abilify



Det är svårt att säga. Kanske ingår jag i något slags experiment. Men jag har inga bevis.



Jag känner mig inte avstängd än så länge, men det är möjligt att jag kommer bli när de testar olika mediciner. Såna mediciner får jag sluta med. Jag är som sagt villig att prova mediciner eftersom jag hoppas att de kan lindra mina känslor något, så att jag slipper vara så rädd hela tiden.

Vad är det du är utsatt för?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback