Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 01:41
  #1
Medlem
Jag bor på andra sidan jorden ( i Asien ) där ni inte tror det dricks mjölk. Det gör det, tro mej.
Mjölkhyllan i min mataffär har mjölk från många länder, se bild.
https://minfil.com/I9O4F1nfb6/Milk_jpg
Jag köper mest Arla mjölk från Polen men när den är slut köper jag oftast Australiensk mjölk, ibland mjölk från Kalifonien.
Väldigt bekvämt med Uht mjölk som jag ställer i skafferiet tills jag öppnar den. Jag har oftast ett halvår på mej innan datumet går ut.
Känner själv ingen skillnad i smak från "vanlig" mjölk ( finns i ost och smör hyllan till dubbla priset).
Vad tror ni, Uht mjölk säljs ju i Sverige i små upplagor på sommaren för dom som behöver ute i sommarstugan eller båten. Är det så att man i Sverige hindrar konkurrans från resten av EU genom att nästan enbart ha "färsk" mjölk i kyldisken. Eller är det ni, konsumenter, som bara vill ha "färsk" mjölk?
Jag vet att dom inte rekommenderar Uht mjölk för små barn då vissa näringsämnen försvinner i värmebehandlingen, men för vuxna har det ingen betydelse alls.
Med slopat monopol skulle förmodligen mjölk från, t.ex. Kanada kraftigt konkurera i pris, å andra sidan borde Svenska bönder kunna sälja mjölk till resten av världen, Uht mjölk.
Citera
2018-12-15, 02:12
  #2
Medlem
enjoyerkegs avatar
Damn vad dyr mjölken är.

Låter som en mardröm om man gillar mjölk. Föredrar så färsk mjölk som möjligt, tycker den bara är godare, lågpastöriserad hög fetthalt ska det vara, gärna ohomogeniserad om det går att få tag i.
Citera
2018-12-15, 03:04
  #3
Medlem
Priset på hyllan är inte Sv. kronor. I kronor är priset på en liter mjölk ungefär 13 - 14 kr.
Citera
2018-12-15, 03:09
  #4
Avstängd
F.Hansens avatar
Nu vet jag inte men jag tror att mjölken förlorar viktiga egenskaper genom den höga värmebehandlingen som gör det lättare för den att lagras som fett. Bara mina egna tankar från egen konsumtion.

Hur som helst, om man kan välja mellan uht och färsk mjölk, eller mellan pastöriserad mjölk och opastöriserad så vinner alltid den mest obehandlade mjölken i min mening.
Citera
2018-12-15, 03:49
  #5
Medlem
Kan tillägga att jag gör yoghurt på Uht mjölk ( fungerar klanderfritt ). Använder uht-mjölk när jag gör pannkakor eller i såser, inga problem.
Citera
2018-12-15, 04:09
  #6
Medlem
enjoyerkegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardragit
Priset på hyllan är inte Sv. kronor. I kronor är priset på en liter mjölk ungefär 13 - 14 kr.

Jaha, jag som trodde att mjölken kostade 80kr/litern.
Citera
2018-12-15, 04:35
  #7
Medlem
onnyts avatar
Jag köper endast UHT-mjölk och nästan alltid Magnolia. Jag dricker den inte utan har den i (som du även nämner) i såser, gratänger och i kaffe om någon vill ha det. Yoghurt och grädde köper jag dock färsk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback