Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-14, 20:51
  #1
Medlem
Hej Alla

Jag är svensk medborgare och pluggar i Danmark på universitetsnivå. Danskarna har något som kallas för SU vilket motsvarar den svenska CSN. Ifall man jobbar mer än x antal timmar i månaden kan man ansöka till SU vilket är ett bidrag. Jag har kontaktat SU och de sägar att så länge jag är berättigad till svensk CSN så får jag inte ansöka till SU. Jag har även frågat CSN om jag kan sluta få bidrag och istället ansöka SU och svaret var nej.

Min fråga är om det verkligen inte finns något sätt jag kan få SU?
Citera
2018-12-15, 16:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaloveK
Hej Alla

Jag är svensk medborgare och pluggar i Danmark på universitetsnivå. Danskarna har något som kallas för SU vilket motsvarar den svenska CSN. Ifall man jobbar mer än x antal timmar i månaden kan man ansöka till SU vilket är ett bidrag. Jag har kontaktat SU och de sägar att så länge jag är berättigad till svensk CSN så får jag inte ansöka till SU. Jag har även frågat CSN om jag kan sluta få bidrag och istället ansöka SU och svaret var nej.

Min fråga är om det verkligen inte finns något sätt jag kan få SU?

Glömde nämna att jag bor i Danmark och har dansk personnummer. Jag är medveten om att man ska jobba 12tim/vecka. Men problemet är att så fort SU hör att jag är svensk så säger de nej.
Citera
2018-12-19, 03:01
  #3
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaloveK
Hej Alla

Jag är svensk medborgare och pluggar i Danmark på universitetsnivå. Danskarna har något som kallas för SU vilket motsvarar den svenska CSN. Ifall man jobbar mer än x antal timmar i månaden kan man ansöka till SU vilket är ett bidrag. Jag har kontaktat SU och de sägar att så länge jag är berättigad till svensk CSN så får jag inte ansöka till SU. Jag har även frågat CSN om jag kan sluta få bidrag och istället ansöka SU och svaret var nej.

Min fråga är om det verkligen inte finns något sätt jag kan få SU?

Hej!

Jag pluggar också i Danmark och vad jag vet måste man uppfylla vissa krav innan man kan bli berättigad SU. Hur länge har du bott i Danmark?

Citat:
Der er forskellige danske regler, du kan søge om at blive ligestillet med danske statsborgere ud fra, så du kan få SU. Alt efter hvilken regel du søger om ligestilling efter, er der forskellige betingelser, du skal opfylde.

  • Du kom til Danmark sammen med dine forældre
  • Du er gift med en dansk statsborger
  • Du arbejder eller har haft arbejde i Danmark
  • Du har opholdt dig i Danmark i mindst 5 år
  • Du er fra det danske mindretal i Sydslesvig
  • Du er omfattet af § 2 stk. 2 (flygtninge) eller § 2, stk. 3 (familiesammenførte udlændinge) i lov om integration

http://www.su.dk/su/udenlandsk-stats...danske-regler/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback