Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-14, 20:41
  #1
Medlem
Har fått från skolan att göra några uppgifter i Maple18 men än hur jag gör får jag inte till det så jag vänder mig hit om hjälp av de som har bättre koll med programmet. Det är 3 uppgifter som jag inte får till som jag behöver hjälp med.

Första är simpel men jag vet inte var jag gör fel har inte heller fått någon genomgång av programmet så jag är totalt nybörjare. Men här kommer problemen

1 Hitta skärningspunkterna för de tre planen i R3 och plottra ut dem
1: x+3y-5z=0
2: x+4y-8z=0
3: -2x-7y+13z=0

uppgift 2

S={U1, U2, U3, U4} I Reala tal, U1=(1,1,-2,-3), U2=(-1,-9,k,11) U3=(-1,3,2,-1) U4=(k,-10,-4,6)

hitta alla värden för k så att S är linjärt oberoende uppsättning.

Uppgift 3:

Betrakta tre linjära transformationer T1, T2 och T3 som kartlägger alla vektorer i R3 till vektorer R3 enligt följande. T1 roterar varje vektor moturs genom täta1 = pi om z-axeln. T2 roterar varje vektor medurs av täta2 om y-axeln. T3 roterar varje vektor moturs av täta3 om x-axeln

a, hitta standardmatrisen A för komposittransformationen T = T1 T2 T3

b, Hitta täta 2 och täta 3 med 0 <täta2 <pi och 0 <täta3 <pi så att T: (1,2,0) -> (0, -1,2) där T är omvandlingen i a. Till vilken punkt (0, -1,2) kartan under T för de värdena täta2 och 3. Det är att hitta T (0, -1,2)

I b där < finns så ska det vara lika med också så det blir större alt lika med pilen egentligen

c, Visa att T som erhållits i del b, är en injicerande transformation på R3 genom att beräkna bestämningen av sin standardmatris A och hitta standardmatrisen för den inverse transformationen av T dvs standardmatrisen för T invers. Visa också att T invers kartlägger punkten (0, -1,2) tillbaka till punkten (1,2,0)