Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-14, 03:40
  #1
Medlem
Detta märkliga plagg är väl i det allmänna medvetandet förbundet med första världskriget i ungefär samma grad som hjälmar med horn är med vikingarna. Med den väsentliga skillnaden att benlindor bevisligen användes!

Vad var poängen med dem? Att fattiglappar genom historien nyttjat vad trasor de kunnat komma över för att skydda sina fötter från kyla är ett faktum besannat långt utanför Europas gränser; men varför inte ge stridande soldater något bättre, exempelvis strumpor? Var tanken att benlindorna i en nödsituation skulle kunna användas som första förband (genomdränkta av Flanderns likvätskebemängda lera; jo, jag tackar!) eller för att avsnöra blodfödet från en sårad kroppsdel (de avsnörde, bevars, blodflödet till och från fötterna såpass effektivt att även åtskilliga osårade drabbades av förfrysningar och kallbrand -- om de inte lät dem hänga såpass löst att de löpte risk att snubbla på dem, eller fastna i taggtråd och allsköns bråte!)

Visst, det finns något arkaiskt och litet "cool" över dem; men var verkligen estetiken så viktig för de stridande arméernas överbefälhavare att de lät rent praktiska hänsyn stå tillbaka för den i en så viktig sak som krig?

Jag vill veta hur man tänkte där!
Citera
2018-12-14, 08:25
  #2
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta märkliga plagg är väl i det allmänna medvetandet förbundet med första världskriget i ungefär samma grad som hjälmar med horn är med vikingarna. Med den väsentliga skillnaden att benlindor bevisligen användes!

Vad var poängen med dem? Att fattiglappar genom historien nyttjat vad trasor de kunnat komma över för att skydda sina fötter från kyla är ett faktum besannat långt utanför Europas gränser; men varför inte ge stridande soldater något bättre, exempelvis strumpor? Var tanken att benlindorna i en nödsituation skulle kunna användas som första förband (genomdränkta av Flanderns likvätskebemängda lera; jo, jag tackar!) eller för att avsnöra blodfödet från en sårad kroppsdel (de avsnörde, bevars, blodflödet till och från fötterna såpass effektivt att även åtskilliga osårade drabbades av förfrysningar och kallbrand -- om de inte lät dem hänga såpass löst att de löpte risk att snubbla på dem, eller fastna i taggtråd och allsköns bråte!)

Visst, det finns något arkaiskt och litet "cool" över dem; men var verkligen estetiken så viktig för de stridande arméernas överbefälhavare att de lät rent praktiska hänsyn stå tillbaka för den i en så viktig sak som krig?

Jag vill veta hur man tänkte där!
Nu pratar du om två olika saker.
Fotlappar som ersätter/kompletterar strumpor har funnits i de flesta arméer (i svenska försvaret fram till 1980-talet).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotlapp

Benlindor var ett billigare alternativ till läderdamasker och förhindrade vatten att tränga in i kängorna.
https://militarhistoria.se/1900-tal/...stoppade-leran
Citera
2018-12-14, 09:26
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu pratar du om två olika saker.
Fotlappar som ersätter/kompletterar strumpor har funnits i de flesta arméer (i svenska försvaret fram till 1980-talet).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotlapp

Benlindor var ett billigare alternativ till läderdamasker och förhindrade vatten att tränga in i kängorna.
https://militarhistoria.se/1900-tal/...stoppade-leran

Detta.

Sen har det ju även fördelen att man inte har en massa löst tyg vid benen som kan fastna i taggtråd samt att råttorna som fanns överallt i skyttegravarna inte kunde smita upp i brallorna på jakt efter nötter
Citera
2018-12-14, 09:34
  #4
Medlem
Pastellfisks avatar
https://youtu.be/u9JDqWC8gXc

2.38 och framåt.

De fungerade som ersättning för läderstövlar (eller lindor av läder) då läder, likt mycket annat, var en bristvara under krigsåren.

Överlag så ger väl lindor ett visst skydd mot yttre våld, vatten och lera och förmodligen även mot stukningar och liknande.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-12-14 kl. 09:36.
Citera
2018-12-14, 10:05
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Utseendet bedrar ibland. Benlindorna var både billiga och praktiska och gjorde utmärkt tjänst i många år, inklusive under världskrigen. I VK1 valde ju alla att använda dem vilket säger en del om nyttan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
De fungerade som ersättning för läderstövlar (eller lindor av läder) då läder, likt mycket annat, var en bristvara under krigsåren.

Stämmer säkert, men även de rikaste länderna använde dem så antingen var läderbristen helt enorm eller så var de praktiska och snygga också. Jag tror en fördel var att leran, som kunde vara knädjup eller mer, inte trängde in lika lätt.
Citera
2018-12-14, 10:36
  #6
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Detta.

Sen har det ju även fördelen att man inte har en massa löst tyg vid benen som kan fastna i taggtråd samt att råttorna som fanns överallt i skyttegravarna inte kunde smita upp i brallorna på jakt efter nötter
Låter vettigt, läste i ett annat forum att de amerikanska soldaterna i Vietnam lindade rep krig benen för att hindra att blodiglar kröp upp i skrevet.
Undrar om de britterna hade minsta susning om skyttegravskrigets fasor när de införde sina benlindor 1902,
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-12-14 kl. 10:43.
Citera
2018-12-14, 11:51
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Låter vettigt, läste i ett annat forum att de amerikanska soldaterna i Vietnam lindade rep krig benen för att hindra att blodiglar kröp upp i skrevet.
Undrar om de britterna hade minsta susning om skyttegravskrigets fasor när de införde sina benlindor 1902,

I Vietnam borde detta också ha varit ett bra skydd mot giftormar (beronde på repets tjocklek).

Nja kanske inte helt men fördelarna med benlindorna kanske främst låg i kolonialtruppernas behov där kortbyxor var en vanlig företeelse i hänsyn till en massa huggande och bitande otyg och konstiga växter som kunde drabba oanande tommies när de klev igenom indiska träskmarker och den afrikanska bushen där det var viktigt att vara lättklädd men för den sakens skull inte oskyddad.

Även skydd mot små sår var ju viktiga, speciellt då tidigt 1900-tal när penicillin inte ens var uppfunnet.
Citera
2018-12-15, 09:39
  #8
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Undrar om de britterna hade minsta susning om skyttegravskrigets fasor när de införde sina benlindor 1902.

Med all sannolikhet inte, även om de började förbereda sig för ett krig på kontinenten ett par år senare med Haldanereformerna. De hade också erfarenhet av proto-skyttegravskrig på Krim och i Sydafrika. Men benlindorna var av allt att döma en kolonialgrej från början.
Citera
2018-12-18, 22:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu pratar du om två olika saker.
Fotlappar som ersätter/kompletterar strumpor har funnits i de flesta arméer (i svenska försvaret fram till 1980-talet).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotlapp

Benlindor var ett billigare alternativ till läderdamasker och förhindrade vatten att tränga in i kängorna.
https://militarhistoria.se/1900-tal/...stoppade-leran

Tack för påpekandet! Jag har visserligen alltid betraktat fotlappar och benlindor som sammanhängande fenomen; men visst, det finns inget som hindrar dig från att kombinera benlindorna med strumpor. Dock torde varje erfaren vintersportare 50+ minnas hurusom vi som tonåringar brukade dra upp våra knälånga strumpor utanpå byxbenen, med väsentligen samma resultat!

Och om du vill undvika att få in vatten i skorna är det allra bästa att låta byxbenen hänga utanpå käng- eller stövelskaften! Eventuellt åtsnårda med en rem nedtill, eller, ännu bättre, fästa vid pjäxorna med ett par hakar, sådana som finns insydda i nedre fållen på mina gamla vadmalsbyxor M/39...
Citera
2018-12-19, 06:31
  #10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Och om du vill undvika att få in vatten i skorna är det allra bästa att låta byxbenen hänga utanpå käng- eller stövelskaften! Eventuellt åtsnårda med en rem nedtill, eller, ännu bättre, fästa vid pjäxorna med ett par hakar, sådana som finns insydda i nedre fållen på mina gamla vadmalsbyxor M/39...

Jo jag vet exakt vad du menar. Vi hade 39/58 dvs en omsydd uniform 39 som vinteruniform när jag gjorde lumpen 79/80. När man satte på bilradion, så förväntade man sig halvtom halvt att Ulla Billqvist´med "Min soldat" skulle komma ut genom högtalarna
Citera
2018-12-19, 12:02
  #11
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jo jag vet exakt vad du menar. Vi hade 39/58 dvs en omsydd uniform 39 som vinteruniform när jag gjorde lumpen 79/80. När man satte på bilradion, så förväntade man sig halvtom halvt att Ulla Billqvist´med "Min soldat" skulle komma ut genom högtalarna

Dom krokarna fanns på M90 också, som man haka i kängorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback