Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 23:21
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Jag har laddat ner Python version 3.7.1 ("Windows x86-64 executable installer" på denna sida).

Har även laddat ned PyCharm (version 2018.3.1.) på denna sida. Laddade ned community-versionen.

När jag öppnar PyCharm och trycker på "Create New Project" ska jag skriva in interpreter. Jag försöker att välja Python 3.7.1. men ok-knappen vaknar ej. Jag kan inte trycka create eftersom "interpreter field is empty". Jag får det inte att funka.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!
Citera
2018-12-13, 23:31
  #2
Medlem
vtcs avatar
Tryck på knappen med tre prickar till höger och bläddra fram den interpreter du installerat. Jag har för mig att standardsökvägen på Windows är

C:\Users\<användarnamn>\AppData\Local\Programs\Python\<versionsnamn>\python.exe
Citera
2018-12-14, 13:44
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Tryck på knappen med tre prickar till höger och bläddra fram den interpreter du installerat. Jag har för mig att standardsökvägen på Windows är

C:\Users\<användarnamn>\AppData\Local\Programs\Python\<versionsnamn>\python.exe

Jag gör det men ok knappen blir ej grön. Har även provat att kopiera in länken men den tas ej emot.

Är versionen av Pyhton och versionen av PyCharm kompatibla? I länkarna ovan
Citera
2018-12-15, 20:19
  #4
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag gör det men ok knappen blir ej grön. Har även provat att kopiera in länken men den tas ej emot.

Är versionen av Pyhton och versionen av PyCharm kompatibla? I länkarna ovan
PyCharm är kompatibelt med såväl Python 2 som 3 - oavsett version.

Har du provat att öppna menyn märkt "Project Interpreter"? Denna öppnar du genom att klicka på triangeln eller texten under input-fältet "Location".
Citera
2018-12-17, 20:45
  #5
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
PyCharm är kompatibelt med såväl Python 2 som 3 - oavsett version.

Har du provat att öppna menyn märkt "Project Interpreter"? Denna öppnar du genom att klicka på triangeln eller texten under input-fältet "Location".

Japp, har provat det med samma resultat. Jag har försökt kopiera filsökvägen för själva Pyhton-installationen men PyCharm tar ej emot detta.

De filer jag har laddat ned är:

Python 3.7 Manuals (64 Bit)
Python 3.7 (64 Bit)
Python 3.7 Module Docs (64 Bit)
IDLE (Python 3.7 64 bit)

Måste jag ha en/flera av dessa öppna samtidigt som jag ska sätta in interpreter?
Citera
2018-12-17, 21:26
  #6
Medlem
Se till att du länkar till python.exe filen, inte bara mappen.
Citera
2018-12-20, 19:26
  #7
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Japp, har provat det med samma resultat. Jag har försökt kopiera filsökvägen för själva Pyhton-installationen men PyCharm tar ej emot detta.

De filer jag har laddat ned är:

Python 3.7 Manuals (64 Bit)
Python 3.7 (64 Bit)
Python 3.7 Module Docs (64 Bit)
IDLE (Python 3.7 64 bit)

Måste jag ha en/flera av dessa öppna samtidigt som jag ska sätta in interpreter?
Du behöver inte ha någonting öppet - du ska bara behöva peka ut sökvägen till python.exe
Citera
2019-01-02, 20:24
  #8
Medlem
Dom gånger jag installerat PyCharm har det upptäckt python interpretern automatiskt. Du kanske installerade PyCharm före python interpretern. Avinstallera PyCharm och installera det igen kanske funkar. PyCharm har en exe fil för 32-bit python och en exe fil för 64-bit python. Gäller att ta rätt, men igen det sköter min installation av PyCharm åt mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback